برگزاری کارگاه های بسیج ملی تغذیه بین ۵۰۰ فعال بهداشتی در مراغه
برگزاری کارگاه های بسیج ملی تغذیه بین ۵۰۰ فعال بهداشتی در مراغه

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مراغه گفت: کارگاه های آموزشی بسیج ملی تغذیه با شعار اصلاح الگوی مصرف قند، نمک و چربی بین ۵۰۰ فعال بهداشتی، صنفی و آموزشی این شهرستان برگزار شد. احمد مجتهدی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارگاه های بسیج ملی اطلاع رسانی و […]

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مراغه گفت: کارگاه های آموزشی بسیج ملی تغذیه با شعار اصلاح الگوی مصرف قند، نمک و چربی بین ۵۰۰ فعال بهداشتی، صنفی و آموزشی این شهرستان برگزار شد.

احمد مجتهدی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارگاه های بسیج ملی اطلاع رسانی و آموزش همگانی تغذیه، با هدف کاهش مصرف قند، نمک و چربی به مدت یک ماه بین مربیان مهدهای کودک، رابطان سلامت، گروه های نانوایی، غذاخوری ها و اصناف این شهرستان برگزار شد.
وی اظهار کرد: در این کارگاه ها سعی شده تا گامی در جلوگیری از تغذیه ناسالم و مصرف بی رویه فست فودها و غذاهای چرب و سرخ شده که بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی بوده و موجب شیوع بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، عروقی، برخی سرطان ها و دیابت می شود، برداشته شود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مراغه یادآور شد: بیماری های غیر واگیر مهمترین علت مرگ و میر در کشور به شمار می رود به طوری که ۷۶ درصد کل بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.
مجتهدی، ادامه داد: از عوامل بروز بیماری های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، مصرف زیاد قند، نمک و چربی بوده و طبق مطالعات انجام شده تغذیه نامناسب و الگوی غذایی بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع۲ و برخی از انواع سرطان هاست.
وی گفت: هم اکنون بیماری های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ در افراد بالای ۳۰ سال و دومین عامل مرگ در افراد ۱۵ تا ۵۹ سال است.
کارشناس مسوول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این ارتباط گفت: با تغذیه مناسب و اصلاح الگوی غذایی، کاهش مصرف قند، نمک و چربی و افزایش دریافت فیبر، خطر ابتلا به سرطان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.
سعیده اسکندری، افزود: عوامل تغذیه ای که احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد شامل چربی ها، نمک، استنشاقات بخارات روغن سوخته و قرار گرفتن در معرض بخار روغن های مورد استفاده برای سرخ کردن، مصرف زیاد قند و شکر و مصرف کم منابع غذایی فیبردار است.
وی یادآور شد: نشان ایمنی و سلامت محصولات یک سیب سبز رنگ (نماد سلامت) بوده که عبارت ایمنی و سلامت در کنار آن نوشته شده است.
اسکندری، ادامه داد: این نشان بر روی محصولاتی درج می شود که علاوه بر سالم و ایمن بودن دارای خاصیت تغذیه ای مناسب و سلامت بخشی مثل غنی شدن با املاح و ویتامین ها، کم بودن میزان چربی، نمک نداشتن قند افزوده و بدون افزودنی های مصنوعی و شیمیایی است.
دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بسیج ملی تغذیه با شعار اصلاح الگوی مصرف قند، نمک و چربی از ۲۹ آذر تا ۳۰ دی سال جاری اعلام کرده است.