یعقوب طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه در جلسه ستاد تسهیلات سفر این شهرستان با بیان اینکه تهیه و تعریف بسته های گردشگری متنوع و جذاب از ضرورت های حوزه گردشگری است، بر احیای رصد خانه مراغه با هدف توسعه گردشگری داخلی و خارجی تاکید کرد. وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و […]

یعقوب طالبی، رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه در جلسه ستاد تسهیلات سفر این شهرستان با بیان اینکه تهیه و تعریف بسته های گردشگری متنوع و جذاب از ضرورت های حوزه گردشگری است، بر احیای رصد خانه مراغه با هدف توسعه گردشگری داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با همکاری اعضای ستاد تسهیلات سفر اقدام به تدوین برنامه جامع گردشگری نموده است و بعد از اتمام مراحل تدوین، اجرائی خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه افزود: معرفی آثار تاریخی و دیدنی شهرستان مراغه در تورهای خارجی حلقه مفقوده و مغفول در توسعه گردشگری این منطقه بوده است.

یعقوب طالبی با تاکید برهماهنگی و جلب همکاری مدیران آژانس های گردشگری کشور در معرفی جاذبه های  تاریخی و طبیعی شهرستان مراغه، ابراز امیدواری کرد تا با رونق و توسعه گردشگری در شهرستان گامی مثبت در توسعه منطقه برداشته شود.

وی ضمن یاد آوری  اهمیت تاریخی و علمی رصد خانه مراغه در دنیا خاطر نشان کرد: احیای رصد خانه تاریخی مراغه از اولویت‌های کاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه است.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار مراغه نیز در این نشست همکاری و همدلی کلیه مدیران ادارات و سازمانهای شهری را در جهت اجراء و تدوین پکیج گردشگری جهت افزایش میزان سفر گردشگران به مراغه مورد تاکید قرار داد.

نقی مسکین، در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت رسانه‌ها در معرفی آثار تاریخی مراغه، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب گردشگران استفاده از ظرفیت‌های رسانه ای و مطبوعات است و می بایست تلاش شود با بکار گیری کارکرد رسانه‌ها، آثار تاریخی مراغه معرفی شوند.

وی  تصریح کرد: تلاش و جدیت برای رفع مشکلات گردشگری این شهرستان باید سرلوحه برنامه های کاری اداره های ذیربط قرار گیرد.

رصدخانه ی مراغه در دوره هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیرطوسی بر روی تپه‌ای در غرب ساخته شد. امروزه تنها پی‌های بخش‌های مختلف و بخشی از سدس سنگی آن باقی‌مانده‌است.

بر اساس اسناد تاریخی، بنای رصدخانه مراغه در سه‌شنبه ۴ جمادی‌الاول ۶۵۷ قمری (۱۶ اردیبهشت ۶۳۸) به سفارش خواجه نصیرالدین طوسی و به فرمان هولاکو، نوه چنگیزخان مغول آغاز شد.

در این مجموعه کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلق سموت نیز فراهم شدند.

در همین‌جا بود که زیج ایلخانی به‌سال ۶۷۰ هجری (۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد.

رصدخانهٔ مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیش‌تر شاخه‌های دانش درس داده می‌شد و مشهورترین دانشمندان آن عصر، از جمله قطب‌الدین شیرازی، کاشف علت اصلی تشکیل رنگین کمان در آن‌جا جمع شده بودند.

در آن زمان ارتباط علمی چین و ایران به‌علت استیلای مغولان بر هر دو سرزمین برقرار شده ‌بود و دانشمندان چینی، از جمله فردی به‌نام فائو مون‌جیدر این مرکز فعالت داشتند.

همچنین “ابن‌العبری” فیلسوف و فرهنگ‌نامه‌نویس مسیحی در رصدخانهٔ مراغه به درس‌دادن کتاب‌های اصول اقلیدوس و المجسطی بطلمیوس مشغول بوده است.