درآمد سرانه آذربایجان‌شرقی در کشور در رتبه ۱۹ قرار دارد
درآمد سرانه آذربایجان‌شرقی در کشور در رتبه ۱۹ قرار دارد

رضا حسینی صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی نحوه‌ برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی استان اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی در تولید ناخالص در رتبه ۸ کشوری قرار دارد و باید رتبه استان کمتر از ۶ باشد و در درآمد سرانه نیز رتبه استان با احتساب نفت و گاز ۱۶ و بدون […]

رضا حسینی صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی نحوه‌ برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی استان اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی در تولید ناخالص در رتبه ۸ کشوری قرار دارد و باید رتبه استان کمتر از ۶ باشد و در درآمد سرانه نیز رتبه استان با احتساب نفت و گاز ۱۶ و بدون نفت ۱۹ است و در واقع با میانگین کشوری فاصله داریم.

وی گفت: در بحث اعطای تسهیلات نیز رتبه استان ۶ است که اگر بخواهیم در رتبه برتر قرار گیریم باید رتبه استان ۵ باشد.

حسینی افزود: در برگزاری همایش چند هدف وجود دارد که اطلاع‌رسانی از توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی برای سرمایه‌گذاران و تبادل هیئت‌های اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری و ارائه و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از جمله آن اهداف است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی افزود: متأسفانه در بحث تأمین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری اعم از زمین، آب، برق و گاز در پاره‌ای مناطق استان مشکلات داریم که دستگاه‌های اجرایی باید دست در دست هم داده و برای رفع مشکلات موجود هم صدا شوند تا ان‌شاءالله در مراجعه سرمایه‌گذاران به ‌مشکل برنخوریم.

وی گفت: بخش معدنی برای استان ظرفیت است هر چند در بهره‌برداری از آن چالش‌هایی داریم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی به تجربه برگزاری چهار همایش قبل اشاره کرد و افزود: در ارائه پروژه‌ها‌ی سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران باید تمام موارد شامل مجوزات ضمیمه باشد و نیز نحوه سرمایه‌گذاری اعم از فاینانس و Bot و … در پیوست‌های سرمایه‌گذاری موجود باشد و یا اینکه برگزاری مزایده‌های پروژه‌ها قبل از همایش‌ها و حداقل همزمان با برگزاری همایش انجام گیرد.

وی گفت: در بحث سرمایه‌گذاری خارجی و بدون احتساب نفت و گاز رتبه‌ آذربایجان‌شرقی اول است و در این زمینه آمار و ارقام و مجوزها و نیز تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها مشخص است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی پروژه‌های نیمه‌تمام را فرصت کلیدی دانست و گفت: می‌توانیم به سرمایه‌گذاران بگوییم که مجوزهای اینگونه پروژه‌ها حل شده، چه مقدار از ماشین‌آلات مورد نیاز تأمین و تجهیز شده و یا از فلان تکنولوژی استفاده شده است.

وی گفت: چهارمین همایش را در شرایطی برگزار کردیم که حتی سیستم امنیتی کشور اعلام کرده بود که میهمان و سرمایه‌گذار خارجی برای همایش نمی‌آید و این در شرایطی بود که با تدابیری که انجام گرفت سرمایه‌گذاران متوسط از چهل و چهار کشور در همایش حضور پیدا کردند و همگان این حضور چشمگیر را در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و خارجی مشاهده کردند.

حسینی گفت: هم اکنون ۱۷۵ پروژه سرمایه‌گذاری در قالب فرمت یونیدو آماده داریم که حداکثر تا یک ماه آینده زیر چاپ می‌رود و این خود ظرفیتی است که می‌توانیم به سرمایه‌گذاران معرفی کنیم.

در ادامه پس از ارائه پیشنهادات و نکته نظرات، حاضران به اتفاق آرا برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی در سال ۹۵ را به متولی‌گری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تبریز و نیز در قالب کمیته راهبری با عضویت دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی شامل، معاونت‌های اقتصادی و توسعه منابع و عمرانی استانداری، شهرداری، دانشگاه، منطقه‌آزاد، اتاق بازرگانی، مدیریت و برنامه‌ریزی و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری مصوب کردند.