گاف‌های دولت در مذاکرات یکی یکی رو می‌شود/ برای رفع تحریم‌ها چه تضمینی گرفته شده است؟
گاف‌های دولت در مذاکرات یکی یکی رو می‌شود/ برای رفع تحریم‌ها چه تضمینی گرفته شده است؟

اخبار روزهای اخیر در آمریکا، حکایت از تمایل قانونگذاران و حتی دولت این کشور بر اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان دارد. به گزارش گروه سیاسی صراط، لیست تحریم های جدید هم آماده شده بود که در نهایت با یک نمایش از سوی کاخ سفید، اعمال آنها فعلا به تعویق افتاد. البته صحبتی هم از […]

۲۵۳۹۶۴_۷۴۶

اخبار روزهای اخیر در آمریکا، حکایت از تمایل قانونگذاران و حتی دولت این کشور بر اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان دارد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، لیست تحریم های جدید هم آماده شده بود که در نهایت با یک نمایش از سوی کاخ سفید، اعمال آنها فعلا به تعویق افتاد. البته صحبتی هم از لغو کامل آنها نشده است!

دولتمردان امریکا هم هر روز موضع قبلی خود مبنی بر اینکه برجام مغایرتی با تحریم های جدید – به بهانه های واهی حقوق بشری و برنامه های موشکی – ندارد، تکرار می کنند. در این میان، واکنش مقامات دولت تدبیر و امید همان سکوت همیشگی است.

در روزهایی که فضای دیپلماسی کشورمان تحت تاثیر روابط ایران و عربستان قرار گرفته، البته سکوت مسئولان، کمی برای آنها کم هزینه تر هم شده و خیال آنها از این بابت راحت تر شده است!

اما آنچه در میان این غوغاها فراموش شده، پاسخ هایی است که مذاکره کنندگان کشورمان در پاسخ به تضمین های آمریکا برای رفع تحریم ها می دادند. ظریف و عراقچی و صالحی و دیگر همکارانشان، بارها و بارها در پاسخ به اینکه ایران چه تضمین هایی از غرب و آمریکا برای رفع تحریم ها گرفته، صرفا به اینکه می توانیم راه رفته را مثلا در چند ساعت (!) یا چند روز دوباره برگردیم، اکتفا می کردند و حتی به طنز می گفتند شیر تاسیسات اتمی را دوباره باز می کنیم!

حال که روند اجرای برجام از سوی ایران از مدت ها قبل آغاز شده و حتی ۱۱ تن اورانیوم نیز از کشورمان خارج شده، اکنون بد نیست دوباره پرسیده شود چرا همچنان آمریکایی ها حرف از تحریم های جدید می زنند در حالی که آنها هنوز هیچ گامی در راستای برجام برنداشته اند؟! شاید این سوال تکراری باشد اما حالا که ذخیره اورانیوم کشورمان هم کم کم از کشور خارج می شود، واقعا برجام چه تضمینی برای رفع تحریم ها دارد؟