به نقل از شبکه خبری المیادین، قطر در اعتراض به آنچه که «تعرض به سفارت عربستان در تهران خوانده است»، سفیر خود را از ایران فرا خواند.رژیم سعودی روز شنبه دوازدهم دی ماه برابر با دوم ژانویه ۲۰۱۶ در بیانیه‌ای، از اعدام چهار نفر از شخصیت‌های شیعی‌ عربستان و در رأس آنها آیت الله نمر […]

به نقل از شبکه خبری المیادین، قطر در اعتراض به آنچه که «تعرض به سفارت عربستان در تهران خوانده است»، سفیر خود را از ایران فرا خواند.رژیم سعودی روز شنبه دوازدهم دی ماه برابر با دوم ژانویه ۲۰۱۶ در بیانیه‌ای، از اعدام چهار نفر از شخصیت‌های شیعی‌ عربستان و در رأس آنها آیت الله نمر باقر النمر به‌اتهام واهی اقدامات تروریستی خبر داد.

آل سعود با ادعای حمایت از امنیت ملی این کشور ، سه مبارز شیعی دیگر به‌نام‌های علی سعید الربح، محمد علی عبدالکریم الصویلم و محمد فیصل محمد الشیوخ را به شهادت رسانده است.

مسلمانان کشورهای مختلف، گروه‌های مختلف سیاسی، حزبی و شخصیت‌های مختلف جهان اسلام، جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی را به‌جرم مطالبه حقوق مشروع و غصب‌شده مردم منطقه شرق عربستان محکوم کردند و اعتراضات به این اقدام شنیع رژیم سعودی همچنان ادامه دارد.

پس از اعدام آیت الله شیخ نمر النمر که موج محکومیت جهانی را به همراه داشت برخی از معترضان در تهران و مشهد در اعتراض به این حکم به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد حمله کردند که در پی این اقدام رژیم سعودی و چند کشور وابسته به او روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع و یا سطح نمایندگی خود در ایران را تقلیل دادند.

پس از قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران ، برخی از کشورهای عربی همسو با این رژیم  سفرای خود را از این ایران فراخوانده و سطح روابط خود را با تهران کاهش دادند.

در پی اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعی،  برخی از معرضان با برگزاری تجمعی مقابل سفارت این کشور در تهران اعتراض خود را به این اقدام رژیم سعودی اعلام کردند  اما عده‌ای معدود توانستند با استفاده از موقعیت و ورود به ساختمان سفارت، بخش‌هایی از آن را به آتش بکشند.

منبع: تسنیم