اشتباه مطالعاتی در پروژه متروی کلانشهر تبریز
اشتباه مطالعاتی در پروژه متروی کلانشهر تبریز

سعید محدث ظهر امروز در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر با اشاره به بازدید اخیرش از شهر مشهد اظهار داشت: از ریاست شورا و شهرداری می‌خواهم برای بازدید اعضای شورا از کلانشهرهای دیگر برنامه‌ریزی کنند تا اعضای شورا با برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری کلانشهرهای دیگر نیز آشنا شوند. رئیس کمیسیون خدمات […]

۲۴۰۰۰سعید محدث ظهر امروز در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر با اشاره به بازدید اخیرش از شهر مشهد اظهار داشت: از ریاست شورا و شهرداری می‌خواهم برای بازدید اعضای شورا از کلانشهرهای دیگر برنامه‌ریزی کنند تا اعضای شورا با برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری کلانشهرهای دیگر نیز آشنا شوند.

رئیس کمیسیون خدمات با تاکید بر اینکه شهر مشهد مانند تبریز یک شهر شرقی و غربی است و موقعیت جغرافیایی همانندی با تبریز داراست، گفت: خط یک مترو مشهد از فرودگاه تا وکیل‌آباد کشیده شده و خط دوم مترو از ترمینال مرکزی این شهر آغاز شده و خط یک و در نهایت راه‌آهن مشهد را قطع می‌کند و به ترمینال دوم اتوبوسرانی مشهد می‌رود.

محدث تاکید کرد: چیزی که در این میان توجه من را جلب کرد این است که با وجود اینکه ما در تبریز روزانه ۱۶ هزار نفر مسافر در ترمینال، ۴ هزار و ۵۰۰ مسافر فرودگاهی و ۴ هزار مسافر در راه‌آهن داریم اما در طراحی خطوط مترو می‌بینیم که خط یک، خط دو و خط سه مترو تبریز که با توجه به روند فعلی در ۲۰ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، سه نقطه استراتژیک ترمینال، فرودگاه و راه‌آهن تبریز را با حدود ۲۵ هزار مسافر به یکدیگر متصل نمی‌کنند و این ناشی از اشتباهات انجام شده در مطالعات گذشته این خطوط است.

وی ضمن ابراز این مسئله که از شهردار تبریز می‌خواهم این مسئله را مورد توجه قرار دهد، تاکید کرد: در غیر این صورت ۳ خط مترو تبریز تنها خطوط متروی محله‌ای خواهند بود و نقاط استراتژیک شهر را به یکدیگر متصل نخواهند کرد.

محدث افزود: مورد دیگری که در مورد خطوط مترو پیش‌تر به آن اشاره کرده بودم این است که اتصال خط یک و خط دو متروی تبریز در خیابان امین که اخیرا از آن صحبت می‌شود در حال حاضر عملیاتی نیست چرا که که اگر قرار باشد این خطوط همدیگر را قطع کنند با قیمت‌های فعلی چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای تملک ساختمان آن منطقه هزینه خواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه اگر از امروز هم برای تبدیل شدن به شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کنیم دیر است، گفت: در حال حاضر در دنیا روزانه حدود یک میلیارد سفر وجود دارد و این در حالی است که فرودگاه تبریز در حال حاضر سالن مستقل پروازهای خارجی ندارد با اینکه در شورای سوم بودجه‌ای برای این مسئله تصویب شده بود.

وی افزود: از طرف دیگر این فرودگاه تونل انتقال از هواپیما به ترمینال ندارد و با توجه به سرمای هوا در ماه‌های زیادی از سال که باعث تفاوت دمای فاحشی بین دمای هواپیما با محیط بیرون می‌شود؛ این مسئله مشکلات زیادی برای مسافران ایجاد می‌کند و ضعف بزرگی است.

محدث همچنین با انتقاد از کهنه بودن ناوگان تاکسیرانی تبریز گفت: لازم است این ناوگان توسط بخش خصوصی از نظر منظر عمومی بازسازی بنیادین شود.

رئیس کمیسیون خدمات همچنین با تاکید بر اینکه بدنه‌سازی اتوبان‌های پاسداران و کسایی نیز از موارد بسیار مهم در بحث تبریز ۲۰۱۸ است گفت: خوشبختانه در این مورد از طرف سازمان پارک‌ها کارهایی انجام شده است.

وی افزود: اگر در طول این دو اتوبان تنها یک ردیف درخت کاشته شود در نهایت ۶۰ هزار متر ردیف درختکاری در طول این دو اتوبان خواهیم داشت.

عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه دریاچه مصنوعی فرودگاه نیز باید در اولویت قرار گیرد، گفت: مسئله نماسازی ساختمان‌ها به ویژه در حاشیه شهر از موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است به جای فشار آوردن بر اهالی برای نماسازی، اقداماتی نظیر نقاشی شهری را برای زیباسازی این مناطق انجام دهیم.

وی با انتقاد از نبود آب‌نما و در نتیجه عدم وجود منظر شبانه ناشی از آن در تبریز گفت: شهری که می‌خواهد توریست‌پذیر شود باید جمع‌آوری زباله از نوع روباز را منسوخ کند و این کار حتما باید با خودروهای باکس‌دار انجام شود.

عضو کمیسیون خدمات با تاکید بر لزوم تدوین سیاست‌های تشویقی در بحث پارکینگ‌های طبقاتی و هتل آپارتمان گفت: ساماندهی ورودی‌های شهر هم در این مسیر خیلی مهم هستند که خوشبختانه در شهرداری تبریز برای انجام این کار خیزی برداشته شده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

محدث با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از همکارانش در شورای شهر مقبره دو کمال را ندیده‌اند، گفت: مهم‌ترین مسئله تا سال ۲۰۱۸ در شهر تبریز، برنامه‌ریزی برای دو کمال است و از ریاست شورا می‌خواهم در گام اول برنامه‌ای برای بازید اعضا از دو کمال تدارک ببیند.

هشدارها درباره افزایش زندگی مجردی
اکرم حضرتی دیگر عضو شورای اسلامی شهر وجود پرسنل و مدیران متخصص و متعهد را سرمایه اصلی شهرداری کلانشهر تبریز دانست.

وی با تاکید بر ضرورت تکریم کارکنانی که بازنشسته می‌شوند گفت: باید با برگزاری مراسمی از زحمات پرسنل و مدیرانی که ۳۰ سال برای مجموعه زحمت کشیده و بازنشسته می‌شوند تقدیر شود تا پرسنل نیز با انگیزه بالاتری به انجام وظایف و خدمات اقدام کنند.

حضرتی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه خانواده رکن اساسی جامعه است، گفت: متاسفانه میانگین رشد جرائم در کشور سه برابر میانگین جهانی است و در استان ما هم با تاسف باید گفت این میانگین از کشور بالاتر است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر طلاق در زندگی جوانان جولان می‌دهد، گفت: رشد میزان طلاق به نسبت ازدواج‌‌ها به خصوص در کلانشهرها باعث نگرانی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

حضرتی همچنین افزایش زندگی مجردی در کلانشهرها و همچنین ازدواج‌های سفید را از اتفاقات نوظهور در شهرها دانست و گفت: ضعف اقتصادی، تاخیر در تامین نیازهای اولیه جوانان و همچنین نبود بهانه برای شادی، جوانان را به زندگی مجردی و یا ازدواج های سفید سوق داده است.

وی در ادامه طلاق خاموش، عدم تمایل به فرزندآوری و تک فرزندی را از معضلات جامعه دانست و گفت: طلاق خاموش و طلاق عاطفی، تمایل زوجین به بی فرزندی و تک فرزندی علاوه براینکه بنیان خانواده‌ها راسست می‌نماید باعث ایجاد نگرانی برای آینده شده است زیرا اگر نهاد خانواده دچار مشکل شود قطعا جامعه با مشکلات و مسائل عدیده مواجه خواهد شد.