روحانی به دنبال نیروهایی است که در مجلس نقش حامی سیاستهای دولت را داشته باشند، نه حامی راهبردها و سیاستهای چپ یا راست. حشمت الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره تاثیرپذیری انتخابات مجلس دهم از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت: هر دولتی که […]

روحانی به دنبال نیروهایی است که در مجلس نقش حامی سیاستهای دولت را داشته باشند، نه حامی راهبردها و سیاستهای چپ یا راست.

حشمت الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره تاثیرپذیری انتخابات مجلس دهم از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت: هر دولتی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود بر سه حوزه در انتخابات تاثیر می گذارد. نخست اینکه فضای روانی که انتخابات توسط دولت برنده برگزار می شود. دومین حوزه تاثیرگذار فضای ستادی یا ستاد پیروز در آخرین انتخابات کشور است و دولت روحانی ستاد پیروز محسوب می شود. سومین حوزه تاثیرگذار، برنامه های پارلمانی دولتها است. هر دولتی که در ایران در راس امور بوده به دنبال شکل دهی به فراکسیون پارلمانی هم بوده است و دولت روحانی نیز چنین برنامه ای دارد.

وی در ادامه درباره ائتلاف احتمالی اصلاح طلبان با حامیان دولت در انتخابات گفت: دکتر روحانی تلاش می کند مثلث انتخاباتی گذشته را دوباره تکرار کند. در مثلث پیروزی که ایشان تشکیل داده بود اصلاح طلبان و کارگزاران با برنامه ستادی حضور داشتند. دو بخش دیگر کسانی بودند که به دلایل خاص انتخاباتی حضور داشتند. نخست جریان اصولگرایان میانه با حضور افرادی چون آقای ناطق نوری و جریان چپ میانه که عملا کاندیدایی در انتخابات نداشتند و با کنار رفتن دکتر عارف ائتلاف را شکل دادند. در میان این دو گروه موتلف گروه اصولگرایان میانه کسانی بودند که ائتلافشان نانوشته بود از اینرو توقعاتی بر آن نمی رفت. جریان چپ و اصلاح طلبان که چپ های باسابقه  و سنتی را با خود همراه کردند والان هم هنوز به دنبال برآوردن انتظاراتشان هستند. همین موضوع انتظارات و برآورده نشدن انتظارات است که تا حدی منجر به سختی کار روحانی در شکل دادن یک ائتلاف جدید شده است.
وی افزود: آقای روحانی از طرفی کماکان می خواهد اجتماع و حالت محوریت سه گانه را حفظ کند و از طرف دیگر گروههای چپ که اصلاح طلبان با آن همراه شدند در حوزه های سیاسی و بعضا مدیریتی احساس می کنند که به نتایج ناشی از ائتلاف نرسیده اند. دیگر اینکه بخشی از جریان چپ نگاه ارزشی به موضوع سیاست دارد و بر این اساس می خواهد از انتخابات مجلس استفاده کند و حضور مستقلی را به عنوان اصلاح طلب داشته باشد کما اینکه در کشور برخی از کاندیداهای چپ به دلیل اینکه فقط اعلام حضوری را داشته باشند حضور پیدا کردند. اینها مواردی است که کار آقای روحانی را سخت می کند.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: روحانی به دنبال نیروهایی است که در مجلس نقش حامی سیاستهای دولت را داشته باشند نه حامی راهبردها و سیاستهای چپ و راست. این موضوع ائتلاف را برای روحانی دشوار کرده است. در انتخابات اگر کل همراهی چپ و راست با آقای روحانی در خود ایشان و دولتش تجمیع شد اما در مجلس نیروهایی که با گرایش های مختلف رای می آورند هر کدام منافع جریانی و ارزش های حزبی خودشان را دنبال می کنند. به همین دلیل نگاه داشتن آنها به عنوان اقلیت یا اکثریت احتمالی دولت سخت است. لذا دولت روحانی از افرادی حمایت خواهند کرد که این افراد تعهدات خود به دولت را به تعهدات جناحی شان ترجیح بدهند.

فلاحت پیشه در پایان در خصوص دو قطبی شدن انتخابات و طرح قطب بندی «جبهه انقلاب» و «ضد انقلاب» در انتخابات نیز گفت: قطبی شدن انتخابات اگر موجب شود که فضا رقابتی شود اشکالی ندارد اما اگر دو قطبی شدن به معنای چالش آمیز شدن آن باشد شرایط دشواری را شکل می دهد. با این تعبیر نفس دو قطبی شدن ایرادی ندرد. این نگرانی وجود دارد که دو قطبی شدن بر بنیان چالشی شکل بگیرد.

منبع: آریا