رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید شرایط ترکیه برای عادی‌سازی روابط – عذرخواهی به دلیل حمله به کشتی کمک‌های غزه که منجر به مرگ ۱۰ ترک شد، غرامت برای خانواده‌های قربانیان،‌ رفع حصر غزه – باید اجراء شوند اما کشورش و اسرائیل به یکدیگر نیاز دارند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سفر بازگشت از عربستان سعودی در […]

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید شرایط ترکیه برای عادی‌سازی روابط – عذرخواهی به دلیل حمله به کشتی کمک‌های غزه که منجر به مرگ ۱۰ ترک شد، غرامت برای خانواده‌های قربانیان،‌ رفع حصر غزه – باید اجراء شوند اما کشورش و اسرائیل به یکدیگر نیاز دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سفر بازگشت از عربستان سعودی در گفتگو با خبرنگاران در واکنش به تلاش‌ها برای احیای روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: “اسرائیل به کشوری مانند ترکیه در منطقه نیاز دارد. باید بپذیریم که ما نیز به اسرائیل نیاز داریم. این واقعیت منطقه است.”

وی گفت که طرف صهیونیستی پذیرفته که کالاها و مصالح ساختمانی را از ترکیه به غزه منتقل کند اما آنکارا منتظر است این توافقنامه مکتوب گردد.

“اگر بتوانیم این گام‌ها را با صداقت متقابل برداریم، عادی‌سازی نیز انجام خواهد شد. ما باید مواظب برادر فلسطینی‌مان باشیم.”

وی گفت که “پایان دادن به نقض قداست مسجد الاقصی” مسأله دیگری است که برای ترکیه اهمیت بسیاری دارد.

اردوغان همچنین انتقادها مبنی بر اینکه ائتلاف جدید ضدتروریسم به رهبری عربستان یک برنامه فرقه‌ای است را رد کرد. وی گفت: “این ائتلاف اصولا بر نبرد با تروریسم متمرکز است و دارای ماهیت تروریستی نیست.”

منبع: تسنیم