منابع صندوق های کشاورزی کشور به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است
منابع صندوق های کشاورزی کشور به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است

بشیر جعفری روز شنبه در آیین تشکیل هیات موسس صندوق توسعه کشاورزی شهرستان مراغه افزود: هم اکنون ۳۱ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان ها فعال بوده و هفت صندوق حمایت توسعه ملی در بخش های مختلف از جمله عشایر، دامپروری، محصولات لبنی، چای و زنبور عسل نیز وجود دارد. وی اظهارکرد: هم […]

بشیر جعفری روز شنبه در آیین تشکیل هیات موسس صندوق توسعه کشاورزی شهرستان مراغه افزود: هم اکنون ۳۱ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان ها فعال بوده و هفت صندوق حمایت توسعه ملی در بخش های مختلف از جمله عشایر، دامپروری، محصولات لبنی، چای و زنبور عسل نیز وجود دارد.
وی اظهارکرد: هم اکنون ۸۰ صندوق حمایت از توسعه کشاورزی در شهرستان های کشور تشکیل شده و بر حسب میزان تولید و فعالیت تولید کننده نیز دارای سرمایه گذاری است.
دبیر صندوق توسعه کشاورزی کشور و رئیس صندوق توسعه کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: این صندوق ها با عضویت حدود پنج هزار تشکل، تشکیل و به کار خود در زمینه های مختلف از جمله صادرات، بازرگانی، تولید محصولات لبنی، زراعی، باغی فعالیت می کند.
جعفری ادامه داد: میزان سرمایه صندوق آذربایجان شرقی نیز هم اکنون یک هزار میلیارد ریال بوده که با عضویت ۳۰۰ تشکل کشاورزی استان تشکیل یافته است.
وی گفت: هم اکنون درخواست تشکیل صندوق های توسعه کشاورزی در بسیاری از شهرستان های این استان انجام شده و مراغه اولین صندوق حمایت از توسعه کشاورزی شهرستانی در آذربایجان شرقی است.
دبیر صندوق توسعه کشاورزی کشور یادآوری کرد: برای تشکیل صندوق حمایت توسعه مراغه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز بوده که ۵۰ درصد توسط بخش دولتی و ۵۰ درصد توسط اعضای آن تامین می شود.
جعفری ادامه داد: در مرحله اولیه این صندوق ۵۰ درصد اعتبار آن توسط دو بخش تامین و تشکیل می شود تا با راه اندازی و استقرار صندوق، بقیه اعتبار آن نیز تامین شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه نیز در این آیین افزود: بحث افزایش درآمد در بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است که این مهم با تغییر نگاه نسبت به تولید میسر می شود.
ظفر محمدی با اشاره به اینکه بار عمده کشاورزی بر عهده مردم بوده و همه اقدام ها باید با حمایت و حضور آنان انجام شود، افزود: صندوق های حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی شهرستان ها، به منظور جلب مشارکت های محلی در راستای رشد و توسعه شهرستان، استان و کشور تاسیس می شود.
وی اظهارکرد: بهره برداران و تشکل های کشاورزی با تلفیق سرمایه خود با سرمایه دولت می توانند بخش اعظمی از مشکلات بخش تولید را حل کنند.
دراین آیین ۱۱ نفر از فعالان عرصه تولید و فرآوری محصولات کشاورزی شهرستان مراغه به عنوان هیات موسس انتخاب شدند که این افراد عهده دار ادامه روند تشکیل صندوق هستند.
صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مراغه به عنوان نخستین صندوق شهرستانی آذربایجان شرقی پس از تبریز تشکیل می شود.
مراغه دارای ۱۰۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی شامل ۷۵ هزار هکتار دیم و ۲۵ هزارهکتار آبی بوده که از۲۱ هزار هکتار از اراضی آبی به کشت انواع باغ اختصاص دارد.
این شهرستان سالانه ۲۸ درصد از انواع میوه های سر درختی استان را تولید می کند و در سال جاری نیز حدود هزارتن محصولات زراعی تولید شده و در تولید عسل و سیب مقام اول استانی را دارد.