چرا احتمال ردصلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان زیاد است؟/او برای مجلس هم مشکل داشت!
چرا احتمال ردصلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان زیاد است؟/او برای مجلس هم مشکل داشت!

شورای نگهبان قانون اساسی شرایط آزمون کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری را اعلام کرده که بر اساس آن، سید حسن خمینی باید در این آزمون شرکت کند. به محض اعلام حضور نوه امام (ره) در انتخابات خبرگان، اخباری از سوی اطرافیان وی منتشر شد که استقبال تلویحی وی از آزمون خبرگان را تایید می کرد. این […]

۲۵۰۸۰۲_۹۷۹

شورای نگهبان قانون اساسی شرایط آزمون کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری را اعلام کرده که بر اساس آن، سید حسن خمینی باید در این آزمون شرکت کند.

به محض اعلام حضور نوه امام (ره) در انتخابات خبرگان، اخباری از سوی اطرافیان وی منتشر شد که استقبال تلویحی وی از آزمون خبرگان را تایید می کرد. این وضعیت اما چندان دوام نیاورد و بلافاصله جوسازی ها در خصوص اینکه “سید حسن خمینی نیازی به شرکت در آزمون خبرگان ندارد” آغاز شد.

اما اعلام شرایط شرکت کنندگان در آزمون، نشان داد که سید حسن خمینی باید در این آزمون شرکت کند. در ادامه جوسازی ها برای عبور دادن وی از آزمون خبرگان، حتی توصیه هاشمی رفسنجانی به او برای شرکت در این آزمون هم تکذیب شد.

به این ترتیب، شایعات در مورد تصمیم نهایی او در خصوص شرکت در آزمون خبرگان به اوج رسید. یکی از این شایعات بر تصمیم وی برای عدم شرکت در آزمون تاکید دارد. از سوی دیگر، به نظر می رسد اصلاح طلبان و اطرافیان نوه امام(ره) بی آنکه صراحتا این موضوع را اعلام کنند، از عدم توفیق سید حسن خمینی در آزمون خبرگان به شدت نگرانند. جوسازی های اخیر برای بالاتر دانستن شان او از شرکت در آزمون مذکور را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.

به طور کلی، در وضعیت فعلی، اگر سید حسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان سر باز زند، به طور طبیعی رد صلاحیت خواهد شد. از سوی دیگر، شرکت او در آزمون و عدم توفیق وی هم با توجه به سن کم و سابقه کوتاهش در علوم فقهی، چندان دور از انتظار نیست.

این در حالی است که شورای نگهبان به جز صلاحیت علمی، باید صلاحیت سیاسی داوطلبان را نیز بررسی کند که با مرور مواضع سیاسی داماد آیت‌الله بجنوردی به ویژه در مقاطعی مانند فتنه ۸۸، رد صلاحیت او دور از انتظار نخواهد بود.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حتی در این ایام که رئیس دولت اصلاحات ممنوع التصویر بوده و اطرافیانش نه تنها از فتنه سال ٨٨ اعلام برائت و عذرخواهی نکرده بلکه همچنان بر مواضع خود پافشاری می کنند نیز به هم نشینی و هم صحبتی با آنها پرداخته و از ثبت عکس یادگاری با آنها غافل نمی شود.

همه این اقدامات شائبه برانگیز وی می تواند در مرحله احراز صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری این روحانی هم نام امام (ره) با مشکل جدی مواجه کند، چه آنکه اگر سید حسن خمینی به قصد حضور در پارلمان برای نمایندگی مردم هم ثبت نام بعمل می آورد، با این مواضع و اقدامات مشکوک رد صلاحیتش بعید به نظر نمی رسید.