عرضه قرص برنج در عطاری‌ نگران کننده است/ نظارت‌ها جدی‌ می‌شود
عرضه قرص برنج در عطاری‌ نگران کننده است/ نظارت‌ها جدی‌ می‌شود

سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این […]

۷۷۶۵۳سم قرص برنج سمی است که بر روی سلولها تاثیر بدی می گذارد و تنفس سلولی را از بین می برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگانهای دیگر بدن مثل کلیه ها و قلب می شود. مرگ با قرص برنج مرگ بسیار دردناکی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی که زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می کند. بر اساس علامت های بالینی فرد دچار خستگی و کمبود اکسیژن می شود. بطوریکه بدنش رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد. این روند روندی غیر قابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است.

قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده ، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش ، سر درد، تشنج و کما می شود.

به نظر می رسد با افزایش محدودیت های قانونی در عرضه این قرص آمار خودکشی به شکل محسوسی کاهش می یابد، چرا که افرادی که تصمیم به پایان زندگی خود می گیرند استفاده از قرص برنج را راهی آسان می دانند و از همین راه اقدام می کنند.

عرضه و مصرف قرص برنج علی رغم ممنوعیت های قانونی و بهداشتی سخت نیست، کافی است به بهانه مبارزه با شته های مبل و لحاف و تشک به برخی عطاری ها مراجعه و قرص را قیمتی نازل خریداری کرد.

قائم مقام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: عرضه این دارو در داروخانه ها با برخورد شدیدی مواجه می شود و معاونت های بهداشتی دانشگاه ها، بر این امر نظارت می کند.

محبوب نعمتی خاطرنشان کرد: عرضه این قرص مرگ آور در برخی عطاری ها، به منظور استفاده در آفت زدایی منازل انجام می شود که لازم است نظارت های معاونت غذا و داروی دانشگاه ها با جدیت بیشتری صورت بگیرد تا افراد با این بهانه به این مراکز مراجعه و قرصی برای خودکشی تهیه نکنند.

نعمتی تاکید کرد: در مسمویت با قرص های دیگر ۹۹ درصد بیماران زنده می مانند اما در مسمومیت با قرص برنج ۹۹ درصد بیماران جان خود را از دست می دهند.