آذربایجان شرقی کم تولدترین استان کشور
آذربایجان شرقی کم تولدترین استان کشور

در هفته جاری شاهد اخبار و وقایع مهمی در حوزه رفاه و آسیبهای اجتماعی بودیم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم. واکنش تامین اجتماعی به جداسازی پول درمان بیمه شدگان در پی اعلام وزیر بهداشت در هفته جاری مبنی بر اینکه رئیس جمهور شفاها عنوان کرده که منابع درمان باید در حساب جداگانه ای ذخیره […]

images (2)در هفته جاری شاهد اخبار و وقایع مهمی در حوزه رفاه و آسیبهای اجتماعی بودیم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

واکنش تامین اجتماعی به جداسازی پول درمان بیمه شدگان

در پی اعلام وزیر بهداشت در هفته جاری مبنی بر اینکه رئیس جمهور شفاها عنوان کرده که منابع درمان باید در حساب جداگانه ای ذخیره شود نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: این موضوع از گذشته انجام می شده و صورتهای مالی به تایید سازمان حسابرسی و هیئت نظارت نیز رسیده است.

علی حیدری افزود: چند روز قبل وزیر بهداشت در مورد جداسازی پول بیمه شدگان تامین اجتماعی عنوان کرده بود که رئیس جمهوری دستور شفاهی داده تا پول این افراد فقط صرف درمان آنها شود، این در حالی است که تاکنون نیز این گونه بوده و پولی که بابت بیمه افراد تحت پوشش دریافت می‌شده در حساب جداگانه‌ای صرف درمان آنها شده است.

وی گفت: مازاد درآمد هزینه‌های درمان صرف احداث و تجهیز بیمارستان‌های تامین اجتماعی می‌شود که آن نیز به منظور ارائه خدمات و دسترسی بیشتر بیمه‌شدگان به خدمات درمانی انجام شده است.

صدور ۴ میلیون و ۷۹۲ هزار کارت هوشمند ملی  

رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در این هفته با اشاره به اینکه تا پایان چهارم دی ماه سالجاری ۴میلیون و ۷۹۲ هزارکارت هوشمند ملی صادر شده است گفت: در نظر داریم تا پایان سال این تعداد را به ۷ میلیون افزایش دهیم.

آوایی به ارائه آمار مختصری از وقایع حیاتی چهارگانه پرداخت و با بیان اینکه جمعیت ایران تا پایان آذر ماه سالجاری برابر ۷۹ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر است گفت: نرخ رشد جمعیت در این مدت برابر با ۱.۴۷ درصد است.

وی اظهار کرد: استانهای سیستان و بلوچستان، یزد و هرمزگان بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور را دارا هستند و استان های گیلان، مازندرانو مرکزی کمترین نرخ رشد جمعیت در کشور را دارند.

 رشد طلاق در استان های محروم

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در روزهای میانی این هفته به استان هایی که بیشترین ولادت را داشته اند اشاره کرد و گفت: آمارهای پایگاه اطلاع جمعیتی ثبت احوال نشان می دهد که استان های یزد با ثبت ۱۹ هزار و ۶۷۳ مورد ولادت استان اول، قم با ۲۰ هزار و ۱۳۱ مورد ولادت استان دوم و هرمزگان نیز با ۳۱ هزار و ۳۱۳ مورد استان سوم را به خود اختصاص داده که به ترتیب از افزایش ۹.۱، ۸.۶ و ۷.۸ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده اند.

وی در مورد سه استان دارای کمترین نرخ ولادت نیز اظهار داشت: از سوی دیگر استان های لرستان با ۲۹ هزار و ۴۳۲ مورد ولادت، گیلان با ۲۴ هزار و ۴۹ مورد و آذربایجان شرقی با ۵۴ هزار و ۷۵۱ مورد ولادت به ترتیب نسبت به سال قبل با کاهش منفی یک درصد، ۰.۹ درصد و ۱.۱ درصد مواجه بوده اند.

 بانک رفاه مطالبات بیمارستان های دولتی را پرداخت می کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری، از پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی از طریق عامل سوم یعنی بانک رفاه خبر داد.

دکتر علی ربیعی با بیان اینکه همواره به دنبال راهکارهای جدیدی بودیم تا بتوانیم منابع طرح تحول سلامت را تامین کنیم، اظهار داشت: در بیمه سلامت با مشکلات بودجه دولت و در بخش بیمه تأمین اجتماعی با مشکلاتی مانند جمع آوری نقدینگی از بازار و سهمی که دولت باید پرداخت می کرد، روبرو بودیم.

وی اظهار داشت: برای اینکه بیمه ها بتوانند همگام با تحولاتی که در طرح تحول نظام سلامت صورت گیرد، حرکت کنند، ایده پردازی های مختلفی صورت می گرفت.

افزایش مفاد لایحه حمایت از حقوق معلولان 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: مفاد لایحه حمایت از حقوق معلولان با نظر موافق کمیسیون مشترک اجتماعی و بهداشت مجلس از ۲۶ به ۳۱ ماده افزایش یافت.

حسین نحوی‌نژاد افزود: لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون مشترک اجتماعی و بهداشت مجلس مورد بررسی قرار گرفته است که نظر هیأت رئیسه نمایندگان مجلس و همچنین فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در این خصوص مثبت بوده است.

وی از افزایش مفاد این لایحه خبر داد و گفت: با نظر کمیسیون مشترک (بهداشت و اجتماعی) مجلس شورای اسلامی مواد این لایحه از ۲۶ به ۳۱ ماده افزایش یافته است همچنین این لایحه طی چند هفته‌ دیگر در دستور کار هیئت رئیسه قرار می گیرد.

منبع: مهر