جلوس بر صندلی سبز را به هر بهایی نمی‌خواهم/ فاش رازهای ۱۲ ساله/ حمایت از تولید «کار چاق‌کنی» نیست
جلوس بر صندلی سبز را به هر بهایی نمی‌خواهم/ فاش رازهای ۱۲ ساله/ حمایت از تولید «کار چاق‌کنی» نیست

رضا رحمانی ظهر امروز در همایش هم‌اندیشی مدیران صنایع غذایی،‌ دارویی و بهداشتی آذربایجان‌شرقی، با اعلام اینکه در انتخابات مجلس بعدی ثبت نام نکرده و قصد ندارد به هر بهایی بر روی صندلی سبز مجلس بنشیند. رحمانی در آغاز اظهاراتش از لطف و اعتماد ۱۲ ساله مردم در دوران نمایندگی تشکر و قدردانی کرد و […]

download (1)رضا رحمانی ظهر امروز در همایش هم‌اندیشی مدیران صنایع غذایی،‌ دارویی و بهداشتی آذربایجان‌شرقی، با اعلام اینکه در انتخابات مجلس بعدی ثبت نام نکرده و قصد ندارد به هر بهایی بر روی صندلی سبز مجلس بنشیند.

رحمانی در آغاز اظهاراتش از لطف و اعتماد ۱۲ ساله مردم در دوران نمایندگی تشکر و قدردانی کرد و به برخی رازهای ۱۲ ساله دوره نمایندگی‌اش در مجلس شورای اسلامی پرداخت.

وی با تشریح روند تاریخی حضور خود در مجلس، افزود: روزی که برای نمایندگی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شدم دو کار و استراتژی را در روزهای اولیه در برنامه‌های کاری خود قرار دادم، ‌اولین کار مطالعه بر روی ظرفیت‌ها و بررسی پرونده‌ها و اسناد مربوط به پروژه‌های توسعه‌ای تبریز بود.

رحمانی با بیان اینکه دومین کار، سرکشی به نهادها و وزارتخانه‌هایی که قرار بود در دوران نمایندگی با آن‌ها سر و کار داشته باشیم تا امورات حوزه انتخابیه را حل کنیم، بود ادامه داد: در اکثر این وزارتخانه‌ها که خودم را نماینده تبریز معرفی و احوالپرسی می‌کردم وقتی طرف مقابل متوجه می‌شد که نماینده خود تبریز هستم از جای بلند می‌شد و دوباره دست می‌داد و مجددا ابراز ارادت می‌کرد.

وی عنوان کرد: این رفتار طرف مقابل، بازگو کننده جایگاه و شان تبریز در عرصه‌های مختلف بود، در عرصه ملی انتظار از تبریز بسیار فراتر از شهرهای دیگر است، البته در دوره نهم، شان تبریز در مجلس حفظ شد و حضور نمایندگان در جایگاه‌های تاثیرگذار مجلس چشمگیر بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز پس از ۱۲ سال افتخار می‌کنم به عنوان خدمتگزار مردم در کسوت نمایندگی بهترین روزهای عمرم را به تلاش و خدمت به مردم گذرانده ام، ۳۸ سالگی وارد مجلس شدم و امروز ۵۰ سال دارم، بر خود افتخار می‌دانم که وقتی روزهای گذشته را می‌بینم احساس ناراحتی از اینکه کاری را می‌توانستم بکنم ولی نکردم، ندارم؛ در بهترین روزهای عمرم از خانواده و فرزندانم زدم تا به مردم خدمت کنم.

وی با بیان اینکه هنوز روحیه خدمت در من باقی است،‌ اعلام کرد:‌ اکنون که از ثبت نام برای نمایندگی خودداری نموده‌ام، خود را برای صفر تا صد کار آماده کرده‌ام، ‌اگر بگویند کاری نکن و در خانه بنشین، کتاب‌های زیادی در خانه دارم که باید بخوانم، البته این را هم باید بگویم که مطالعه من از سه فرزند محصلم بیشتر است.

مسئول تراز اول کشور می‌گفت «خودرو کیلویی چند؟» از طرفی به خودروسازان دستور می‌داد تا با افزایش قیمت خودرو ۹۵ درصد آن را به حساب وزارت صنعت بریزند!

رحمانی ادامه داد: امروز هم خدمتگذار مردمیم هم سرباز و خدمتگذار نظام، هر تصمیمی در خصوص ادامه فعالیت کاری‌ام گرفته شود به همان راضی خواهم شد و با جان و دل برای خدمت به مردم و نظام مقدس اسلامی تلاش می‌کنم.

نماینده مردم تبریز،‌ آذرشهر و اسکو در سه دوره مجلس شورای اسلامی افزود: البته یک پیام نیامدنم به انتخابات این بود که «راضی نیستم به هر بهایی بر روی صندلی سبز بنشینم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۴ سال گذشته دوران خاصی برای صنعت کشور بود، در این سال‌ها بنده و ۲۷ عضو کمیسیون صنایع و معادن شبانه‌روز وقت گذاشتیم تا صنعت کشور سر پا بایستد، زیرا تهاجم اقتصادی شعارشان بود و از هر امکانی برای ضربه زدن به اقتصاد و صنعت کشور استفاده می‌کردند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابراز کرد:‌ اما بنده معتقدم ۸۰ درصد از عوامل اثرگذاری فشارها تحریم‌های داخلی، عدم تصمیم‌گیری یا تصمیم‌گیری نامناسب و … بود، مسئول تراز اول کشور می‌گفت «خودرو کیلویی چند؟» از طرفی به خودروسازان دستور می‌داد تا با افزایش قیمت خودرو ۹۵ درصد آن را به حساب وزارت صنعت بریزند!

رحمانی با ذکر این تمثیل که امید به انسان همانند بال پرنده است، گفت: در جلسات متعددی که با صاحبان صنایع داشتیم دو نکته را به آن‌ها القا کرده‌ام،‌ یکی اینکه بهتر از آن‌ها مشکلات صنعت را می‌دانم و با تمام توان پیگیری می‌کنم و دوم القای حس امید به صنعتگران بود و دیگری اینکه دشمن می‌خواست صنعت را به زمین بزند ولی موفق نشده و این برای کشور ما موفقیت بزرگی است که با امید و تلاش و همت صنعتگران حاصل شده است.

نماینده مردم تبریز،‌ آذرشهر و اسکو با دعوت همگان به رعایت انصاف، با بیان اینکه در این دوره ۴ ساله قیمت ارز سه برابر شد، مزیت قیمت ارزان انرژی کشورمان با اجرای هدفمندی از بین رفت و جایگزینی هم نداشت، گفت: تورم به ۵۰ درصد رسید، مشکلات سوئیفت و تحریم بانک‌ها و … هم اضافه شد، در این سال‌ها نرخ رشد صنعت در کشور منفی ۱۲ بود که در همان زمان آذربایجان‌شرقی نرخ رشد صنعتی منفی پنج را تجربه می‌کرد.

تا زمانی که فرقی بین تولیدکننده و وارد کننده وجود ندارد بلکه تولیدکننده دردسر بیشتری از واردکننده دارد نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور بهبود یابد

وی با تاکید بر اینکه درست است که در انتخابات این دوره شرکت نکرده‌ام ولی برخی کاندیداها سعی خواهند کرد برای اثبات خود کارکرد دیگران را زیر سئوال ببرند، ادامه داد: با مشکلاتی که ذکر شد صنایع کشور دچار معضلاتی بود و در اکثر شهرک‌های صنعتی استان‌ها شاهد این بودیم که ۸۰ درصد واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند.

رحمانی ادامه داد: ولی بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس و شخصی که مسئولیت مستقیم در حوزه صنعت کشور را دارم عرض می‌کنم که در همان روزها وضعیت واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی به مراتب بهتر از سایر استان‌ها بود و در بدبینانه‌ترین حالت ۴۰ درصد تعطیلی داشتیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ابراز کرد: تا زمانی که فرقی بین تولیدکننده و وارد کننده وجود ندارد بلکه تولیدکننده دردسر بیشتری از واردکننده دارد نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور بهبود یابد؛ امروز وارداتی که اشتغال و اقتصاد کشور را تحت تاثیر می‌گذارد جایگاه بالاتری از تولید دارد،‌ این موازنه باید عوض شود.

نماینده مردم تبریز،‌ آذرشهر و اسکو با بیان اینکه در این سال‌ها بزرگ‌ترین اتهامم حمایت از تولید بوده است،‌ افرادی حمایت از تولید را «کار چاق کنی» محسوب می‌کردند،‌ گفت: متهم به سهامداری در کارخانجات مختلف بودم، بارها گفته‌ام اگر سهمی در جایی دارم بدهید روزنامه‌ها منتشر کنند.

دولت و حمایت آن‌ها را رها کنید، خودتان پای کار بیایید، دولت فعلا منابعی برای در اختیار گذاشتن صنعت ندارد، از بازارهای صادراتی غافل نشوید

آبرو گذاشته‌ام تا این استان عقب نماند

وی ادامه داد: اما رقبایی که در انتخابات با این بهانه‌ها سعی در تخریب من داشتند چرا نتوانستند مدرکی دال بر ادعای خود رو کنند؟ علت این سوء ظن‌ها این بود که در برخی مواقع بیشتر از خود صاحبان صنایع پیگیری مشکلات شان بودم و پیگیر بودم تا خدایی ناکرده در اثر این مشکل کارگری بیکار نشود.

رحمانی گفت:‌ کسانی که از نزدیک مرا می‌شناسند می‌دانند که مادرم عشق من است، اما مادرم روی این حرف‌ها بارها گریه کرده است،‌ ولی باز مادرم و خانواده‌ام را راضی کرده‌ام، آبرو گذاشته‌ام تا این استان عقب نماند.

وی با بیان اینکه توقع از تبریز در سطح ملی بالاست، خطاب به تولیدکنندگان افزود:‌ دولت و حمایت از آن را رها کنید، خودتان پای کار بیایید، دولت فعلا منابعی برای در اختیار گذاشتن صنعت ندارد، از بازارهای صادراتی غافل نشوید، اکنون که روسیه با اروپا و ترکیه به مشکل برخورده از این فرصت برای توسعه صادرات استفاده کنید.

بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه را در تبریز در دست اجرا داریم

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد:‌ همین ترکیه چقدر از تحریم‌ها علیه کشورمان سود برد؟ جنس را از کشورهای مختلف می‌خرید و بسته‌بندی را عوض می‌کرد و با قیمت بالا به ما می‌فروخت،‌ چرا نباید ما از این فرصت بهره ببریم؟

وی ابراز کرد: البته نباید غافل باشیم که جایگاه صادرات هم در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته، کشور ما در حال حاضر ۱۷ رایزن بازرگانی در جهان دارد که البته این رقم در دولت قبل ۷ رایزن بود. کشوری که می‌خواهد تولید و صادرات را جایگزین نفت کند، آیا باید چنین رفتاری داشته باشد؟

شهرک صنعتی بعثت را بر پایه صادرات طراحی کرده‌ایم و این ظرفیت در آن وجود دارد تا به کل شمالغرب کشور خدمات دهد که باید از این ظرفیت بهره برداری لازم را به عمل آوریم.

نماینده مردم تبریز،‌ آذرشهر و اسکو گفت: ‌آذربایجان‌شرقی می‌تواند پیشران  صادرات به روسیه و اروپا باشد چرا که ظرفیت لازم را در این زمینه دارد.

رحمانی در بخش پایانی سخنان خود اشاره به اقدامات در دست پیگیری‌اش کرد و افزود:‌ ما بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه را با عنوان بعثت در تبریز در دست اجرا داریم،‌ در سفر اردوغان به تهران توافق احداث شهرک مشترک ایران و ترکیه انجام شده و این شهرک بهترین گزینه برای احداث این شهرک مشترک است.

وی گفت: شهرک صنعتی بعثت را بر پایه صادرات طراحی کرده‌ایم و این ظرفیت در آن وجود دارد تا به کل شمال‌غرب کشور خدمات دهد که باید از این ظرفیت بهره‌برداری لازم را به عمل آوریم.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به ظرفیت استان در حوزه خودروسازی،‌ از یک شرکت آلمانی وعده گرفته‌ایم تا تولیدات خود را به تبریز منتقل کند، ‌البته باید مراقب باشیم تا این پروژه‌ها از دستمان نرود.

ایتالیایی‌ها آمادگی دارند تا دو میلیارد دلار در صنعت ماشین‌افزار ایران سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع یکی از برنامه های سفر آتی رییس جمهور است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وضعیت ماشین‌سازی تبریز، افزود: ایتالیایی‌ها آمادگی دارند تا دو میلیارد دلار در صنعت ماشین‌افزار ایران سرمایه گذاری کنند و این موضوع یکی از برنامه‌های سفر آتی رییس جمهور است.

توافق با یکی از وزرای آلمانی برای سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی

رحمانی بدون اشاره به جزییات در خصوص توافق با یکی از وزرای آلمانی برای سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: امیدواریم با حفظ سرمایه‌گذاران فعلی از سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز استفاده لازم را ببریم.

وی با اشاره به احداث چندین شهرک صنعتی تخصصی در استان گفت:‌ شهرک‌های صنعتی تخصصی مزیت بزرگی هستند و در آینده ماندگار خواهند بود، احداث شهرک تخصصی برق و الکترونیک، لوازم خانگی و … نیز از جمله اقداماتی است که در دست اجرا بوده و لازم است تا در آینده نیز پیگیری شود.

منبع : فارس