ایران آهور در نطق پیش از دستور جلسه ظهر امروز شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه دستورالعمل نحوه تهیه و تنظیم برنامه پنج ساله توسعه، عمران و اصلاحات شهر و انطباق آن با بودجه سالانه از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، اظهار داشت: آیا شورای اسلامی شهر تبریز سیاست‌گذاری منطقی در […]

ایران آهور در نطق پیش از دستور جلسه ظهر امروز شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه دستورالعمل نحوه تهیه و تنظیم برنامه پنج ساله توسعه، عمران و اصلاحات شهر و انطباق آن با بودجه سالانه از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، اظهار داشت: آیا شورای اسلامی شهر تبریز سیاست‌گذاری منطقی در زمینه بازنگری و اصلاح برنامه پنج ساله سوم شهرداری با عنوان تبریز ۹۵ و تدوین برنامه پنج ساله چهارم شهرداری تبریز را انجام داده است؟ آیا این موضوع آن قدر اهمیت ندارد که هیئت رئیسه محترم شورا لازم دیده و آن را در دستور کار یکی از جلسات شورا قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت پرداخت هر گونه اعتبار از اعتبارات شهرداری به دستگاه‌های اجرایی از دیگر موارد مربوط به بخشنامه بودجه ۹۵ بوده است که باید در بحث هبه‌ها مورد توجه قرار بگیرد، افزود: طبق بند ۱۰ فصل سوم بخشنامه بودجه سال ۹۵ میزان پیش‌بینی درآمدها در سال ۱۳۹۵ باید متناسب با میانگین رشد درآمدها در پنج سال گذشته انجام پذیرد و در صورت افزایش بیش از آن لازم است موارد و میزان افزایش درآمد اضافه شده، بررسی و دلایل توجیهی آن به پیوست بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهر ارائه گردد.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، کلیه واحدهای شهرستانی سازمان‌ها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیردولتی را موظف می‌کند برنامه‌های سالانه خود در خصوص خدمات شهری را در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود به شورای اسلامی شهر ارائه کنند، گفت: حال سئوال مطرح شده این است که آیا این ماده‌ها به طور کامل اجرا می‌شود؟

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به سهم ۸۴ نفری استان از آگهی استخدام ۳ هزار نفری شهرداری‌های سراسر کشور گفت: از طرف دیگر هم متوجه شدیم که سهم تبریز در این استخدام صفر بوده است و بر این اساس این مسئله به ذهن می‌آید که اگر چنانچه عنوان شود شهرداری تبریز نیروی مازاد دارد آیا شهرداری سایر شهرهای کشور که تقاضا داده‌اند همگی کمبود نیرو دارند؟!!

آهور تاکید کرد: بر این اساس تهیه گزارش تطبیقی وضعیت کلانشهرها در زمینه اشتغال توسط معاونت محترم برنامه‌ریزی می‌تواند زوایای پنهان این قضیه را بیشتر روشن کند.

عضو شورای شهر تبریز با ابراز این نکته که لازم است به یاد داشته باشیم نیروی انسانی تهدید نیست بلکه یکی از سه رکن اصلی تولید ( کار – سرمایه – مواد خام) است و اگر نمی‌توانیم آنان را به درستی به کار بگیریم شاید بخش عمده آن نیز تقصیر خود ماست، گفت: اگر سازمان ورزش، اداره کل سلامت و امور اجتماعی، خانه فرهنگ و سلامت، و … جزو وظایف شهرداری است و شهرداری این سازمان‌ها را ایجاد می‌کند چرا شهرداری در خصوص حل معضل بیکاری، این مهم‌ترین مشکل جامعه، نمی‌تواند کاری کند و به عبارتی چرا چاره‌اندیشی نمی‌کند؟

آهور افزود: با توجه به اینکه شورا و شهرداری به تنهایی قادر به رفع مشکل مذکور نیستند از همین جا از دولت و مجلس محترم شورای اسلامی استمداد می‌کنم که در برنامه پنج ساله آتی و همچنین در بودجه سال بعد نسبت به رفع معضل بیکاری همت نموده و تدابیر لازم اندیشیده شود.

عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه اگر در زمینه حل مشکل اشتغال، قانون نداریم باید قانون بنویسیم گفت: اگر قانون داریم ولی اشکال دارد آن را اصلاح کنیم، اگر قانون داریم و آن را پنهان می‌کنیم علت آن چیست؟ اگر علت عدم اجرای قانون مدیران هستند باید مدیرانی داشته باشیم که جرات این کارها را داشته باشند و مدیرانی که قانون را اجرا نمی‌کنند برکنار شوند.

آهور با اظهار این نکته که مدیریت شوخی‌بردار نیست این پرسش را مطرح کرد که آیا می‌دانیم به خاطر مدیریت نامناسب چه مقدار از منابع شهر و کشور را به هدر می‌دهیم، چه توجیهی می‌تواند آرام‌بخش خانواده‌هایی باشد که جوانانشان در آتش بیکاری می‌سوزند ولی باز هم پول‌های خود را صرف عمران و آبادانی شهر می‌کنند؟

عضو شورای شهر تبریزبا اشاره به قرار گرفتن در فصل بودجه گفت: من با تاکید مجدد بر بودجه‌بندی با رویکرد اشتغالزایی خواهشمندم تدابیری اتخاذ شود تا با مطالعه و برنامه‌ریزی بتوانیم از فرصت پیش آمده برای جذب نیروی انسانی نیز حداکثر بهره لازم را برده و فرصت‌سوزی نکنیم.

وی ادامه داد: سال پیش که موضوع تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری مطرح شد یکی از عمده دلایل عملی نشدن آن مصوبه این عنوان می‌شد که به مجوز نیاز دارد و امکان‌پذیر نیست حال آیا با فرصت پیش آمده آیا شهرداری لااقل اگر نیروی جدیدی هم وارد بدنه شهرداری نمی‌کرد، نمی‌توانست با استفاده از این فرصت پیش آمده تعدادی از کارکنان اولویت‌دار خود را تبدیل وضعیت کند؟!! توضیح و استدلال شهرداری در این مورد چیست؟

عضو کمیسیون عمران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این نکته که طبق تبصره ۲۵ از تبصره‌های مصوب بودجه سال ۹۴ به شهرداری اجازه داده می‌شود در صورت به وجود آمدن شرایط غیرقابل پیش‌بینی و یا عدم تحقق درآمد نسبت به اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی و هزینه‌ای سال ۱۳۹۴ اقدام و آن را برای تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند، گفت: حال این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به جابه‌جایی‌های صورت گرفته و عدم رعایت زمان‌بندی و عدم تحقق کامل درآمدها، چرا اولویت‌بندی جدید به شورا ارائه نشده است؟

وی افزود: نکند منظور از عبارت شورا در این تبصره، ریاست محترم شورا بوده است؟!

عضو شورای شهر تبریز با نام بردن از پروژه‌هایی نظیر اجرای زیرگذر پل قاری، تعریض پل منصور،  احداث دور برگردان مقابل باغ شمس تبریزی، طراحی و اجرای کمربند شمال به جنوب به عنوان نمونه از مواردی که آغاز نشده یا طبق برنامه پیش نرفته‌اند، گفت: با توجه به موارد فوق، اولویت‌بندی و زمان‌بندی دقیق و صحیح طرح‌ها و پروژه‌ها با تاکید بر تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام از موارد مهم در تنظیم بودجه سال ۹۵ است که باید شهرداری توجه کافی به این امر داشته باشد.

آهور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات موجود در محلات مختلف شهر و عدم امکان نیازسنجی صحیح و اصولی برای این مشکلات گفت: ایجاد شورایاری‌های محلات بهترین راهکار برای شناخت مشکلات محلات مختلف و اولویت‌بندی آن‌ها است چرا که انجام پروژه‌های بزرگ خدماتی ـ عمرانی محله‌ای و ذکر آن‌ها در بودجه سالانه نیازمند شناخت دقیق مشکلات محلات مختلف است که اهالی هر محل خود بهتر از دیگران آنها را تشخیص می‌دهند.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به حوادث اخیر و حمله نظامیان دولت جمهوری آذربایجان به دینداران و شیعیان منطقه نارداران و دستگیری تعدادی از شیعیان توسط نظامیان دولت جمهوری آذربایجان و اتهام به ایران برای در دست داشتن در آشوب‌های داخلی آن کشور که موجب جریحه‌دار شدن اذهان عمومی هموطنانمان شد تاکید کرد: با توجه به این مسائل این سئوال پیش می‌آید که شهردار محترم بر چه اساسی نسبت به اعطای نشان شهروند افتخاری تبریز به وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان اقدام کرده است؟

وی اضافه کرد: آیا شهردار تبریز از انجام برخی کارهای غیرکارشناسی و نسنجیده همچون مسیر دوچرخه و فاضلاب‌دار کردن مهرانه‌رود و لوپ افلاک نما که در برنامه نبوده و در حال اجرا است درس نگرفته‌اند که این بار در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اینگونه شان و منزلت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تبریز را نشانه گرفته‌اند؟

آهور ضمن انتقاد از این عمل شهرداری تبریز گفت: آقای شهردار در این مورد چه توجیهی دارید؟ و جایگاه مراجع ذیصلاح در این خصوص کجاست؟