جزییات کشته‌شدن یکی از مهمترین‌مخالفان اسد
جزییات کشته‌شدن یکی از مهمترین‌مخالفان اسد

تلویزیون دولتی سوریه روز جمعه (۲۵ دسامبر) در گزارشی گفته شده مرگ زهران علوش، رهبر گروه جیش الاسلام، یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، در پی حمله هوایی ارتش سوریه روی داده است. این در حالی است که مخالفان دولت سوریه ساعاتی پیش گفته بودند حمله هوایی از سوی نیروهای روسی به مرگ […]

۲۳۹۱۶۵_۸۹۸تلویزیون دولتی سوریه روز جمعه (۲۵ دسامبر) در گزارشی گفته شده مرگ زهران علوش، رهبر گروه جیش الاسلام، یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی فعال در سوریه، در پی حمله هوایی ارتش سوریه روی داده است.

این در حالی است که مخالفان دولت سوریه ساعاتی پیش گفته بودند حمله هوایی از سوی نیروهای روسی به مرگ رهبر جیش الاسلام انجامیده است.

رویترز به نقل از یکی از گروه‌های مخالف سوری نوشته که زهران علوش در حمله‌ای به مقر فرماندهی جیش‌ الاسلام کشته شد که در یکی از محله‌های حومه دمشق، که تحت کنترل شورشیان است قرار دارد.

شبکه العربیه از قول مخالفان سوری گفته است که علاوه بر زهران علوش، جانشین او و سخنگوی گروه جیش الاسلام هم در این حمله کشته شده‌اند.

مرگ رهبران جیش الاسلام تنها چند روز پس از به توافق رسیدن مخالفان دولت سوریه در اجلاسی که شهر ریاض عربستان میزبان آن بود، روی می‌دهد.

به عقیده لینا سینجاب، گزارشگر بی‌بی‌سی این رویداد می‌تواند پیام مهمی به شرکت کنندگان در اجلاس ریاض ارسال کند مبنی بر این که دولت بشار اسد به مذاکره احتمالی با چه گروه‌ها و افرادی تمایل دارد و بالعکس.

جیش الاسلام در لیستی که روسیه، متحد قوی دمشق، از گروه‌های تروریستی تهیه کرده بود، قرار داشت.

با وجود این، جیش الاسلام در مذاکرات گروه‌های مخالف سوری که چندی پیش عربستان سعودی در ریاض میزبان آن بود شرکت داشت.

این گروه که گفته می‌شود از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود بخش مهمی از مزارع شرق دمشق مشهور به “غوطه” را تحت کنترل خود دارد.

جیش الاسلام کنترل این مناطق را پس از عقب راندن نیروهای داعش از این منطقه به دست گرفته بود.

جیش الاسلام را یکی از مهمترین گروه‌های تروریستی می‌دانند که ائتلافی از چند گروه اسلام‌گرای مسلح در سوریه است.

با وجود این که این گروه گرایش‌های سلفی دارد و به دنبال تشکیل یک حکومت اسلامی است، درگیری‌های با گروه موسوم به داعش همچنین جبهه نصرت داشته است.

چه کسی جانشین جانشین علوش شد؟
در همین حال منابع خبر از انتخاب “عصام بویضانی” به عنوان جانشین علوش در شورای رهبری جیش الاسلام خبر داده اند.

به گزارش شبکه الجزیره، شورای رهبری جیش الاسلام در بیانیه‌ای اعلام کرد که جیش الاسلام به مسیر خود در مبارزه با نظام سوریه و داعش ادامه خواهد داد و عصام بویضانی ملقب به ابوهمام یکی از رهبران ارشد جیش الاسلام که در ریف دمشق متمرکز است بر رهبری این گروه تعیین شده است.

بویضانی از اهالی شهر دوما است.

منطقه دوما مقر اصلی جیش الاسلام در غوطه شرقی است که اخیرا شاهد درگیری‌هایی میان ارتش سوریه و تروریست‌ها در این منطقه و تسلط آن بر مرج السلطان در امتداد دوما شد.