دولت آمریکا و کنگره این کشور درباره دریافت غرامت ۲ میلیارد دلاری از ایران درباره حوادث بمبگذاری بیروت و عربستان به توافق رسیدند. بلومبرگ در گزارشی نوشت کنگره و اوباما توافق کردند که ایران باید به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های خّبر در عربستان سعودی غرامت پرداخت کند. […]

دولت آمریکا و کنگره این کشور درباره دریافت غرامت ۲ میلیارد دلاری از ایران درباره حوادث بمبگذاری بیروت و عربستان به توافق رسیدند.

بلومبرگ در گزارشی نوشت کنگره و اوباما توافق کردند که ایران باید به قربانیان حادثه‌های بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت و بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ برج‌های خّبر در عربستان سعودی غرامت پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، پرونده‌ای در دیوان عالی آمریکا وجود دارد که درباره پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم است و فرصتی به مجلس نمایندگان و دولت اوباما می‌دهد تا پس از مدت‌های طولانی برای نخستین بار بر سر ایران به توافق برسند.

بلومبرگ نوشت مجلس نمایندگان با حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن تهران تلاش دارد از پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی مرتبط با ایران اجتناب کند. به ادعای این رسانه غربی دو حادثه بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ و همچنین بمب‌گذاری در برج‌های خُبر در عربستان سعودی با حمایت ایران انجام شده است.

موضوع این است که آیا بانک مرکزی ایران مجبور خواهد شد به ۱۳۰۰ آمریکایی غرامت بپردازد یا خیر. به ادعای دولت آمریکا برخی از این افراد قربانیان حملاتی هستند که با دولت ایران مرتبط هستند. بقیه هم دیگر اعضای خانواده‌های بازماندگان هستند.

با وجود آنکه دادگاه‌های آمریکا دولت ایران را مقصر حملات مذکور محسوب کرده‌اند و دستور اخذ غرامت دادند اما ایران هرگز چنین مسئولیتی را نپذیرفت و از درخواست‌های نظام قضایی آمریکا برای پرداخت میلیاردها دلار غرامت پیروی نکرده است. با این همه در سال ۲۰۰۸ قربانیان فوق دریافتند که بانک مرکزی ایران حدود دو میلیارد دلار در حساب‌های «سیتی‌بانک» نیویورک سپرده کرده است. این افراد برای دریافت غرامت خود از این پول شکایت کردند و دعوی قضایی آن اکنون به دیوان عالی آمریکا رسیده است.

در سال ۲۰۱۲ اوباما دستوری اجرایی برای بلوکه کردن تمام اموال بانک مرکزی ایران در آمریکا صادر کرد تا به این ترتیب از بازگرداندن آن پول به ایران جلوگیری کند. در همان زمان کنگره قانون «کاهش تهدید ایران و قانون حقوق بشر سوریه» را تصویب کرد که شامل مفادی است که در آن دریافت غرامت از پول بلوکه شده دولت‌ ایران آسانتر است.

برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که دولت در کمک به قربانیان می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد که از آن جمله می‌توان بررسی ادعای قربانیان پیش از آنکه به ایران اجازه دسترسی به ۱۵۰ میلیارد دلاری که در نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها داده می‌شود، باشد.

“مارک دوبویتز” مدیر اجرایی موسسه دفاع از دموکراسی اعلام کرد: در صورتی که دولت درباره کمک به قربانیان جدی باشد آنها می‌توانند توافق هسته‌ای را به گونه‌ای سازماندهی کنند که غرامت را از درآمدهای نفتی بلوکه شده دریافت کنند.

مبارزه برای دریافت ۲ میلیارد دلار در حال نزدیک شدن به پایان خود است. در ماه اکتبر، دادگاه عالی تصمیم گرفت که به استماع درباره این موضوع بپردازد. این در حالی است که بانک مرکزی ایران به این موضوع اعتراض دارد اما در حالی که در بسیاری از موضوعات مرتبط با ایران، دولت آمریکا در حال مبارزه و چالش با کنگره است اما در این یک مورد، کاخ سفید، جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره متحد هستند. باید ۲ میلیارد دلار از ایران گرفته شود و به قربانیان داده شود تا آنها را درباره یک موضوع قانع کنند و آن “عدالت” است.

منبع: تسنیم