نخستین جشنواره ایده های برتر با تاکید بر پتانسیل های مراغه نفرات برتر خود را شناخت
نخستین جشنواره ایده های برتر با تاکید بر پتانسیل های مراغه نفرات برتر خود را شناخت

این جشنواره در سه بخش ایده های دانش آموزی، ایده های آزاد و پدیده در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد و با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد. رتبه اول بخش پدیده، به سامانه امنیتی پایگاه داده های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال واتر مارک به منظور کشف مکان یابی و […]

این جشنواره در سه بخش ایده های دانش آموزی، ایده های آزاد و پدیده در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد و با معرفی برترین ها به کار خود پایان داد.
رتبه اول بخش پدیده، به سامانه امنیتی پایگاه داده های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال واتر مارک به منظور کشف مکان یابی و بازیابی تحریکات ، از حامد خطایی مراغه رسید و رتبه های دوم و سوم این بخش نیز به ترتیب به مبدل انرژی هیدرو مکانیکی امواج دریا برای تولید برق طرحی از صمد تقی زاده و راکت غریق نجات به طرح مجید مرادی اعطا شد.
در بخش ایده های آزاد، باتری خورشیدی نانو ساختاری گرافونی طرحی از حسن مکرمی، طراحی دستگاه تصویربرداری تغییرات ضریب شکست هوا طرحی از هادی حیدرزاده ورجوی و دستگاه رطوبت ساز پلت طرحی از مهدی مقدم موفق به کسب رتبه های اول تا سوم این جشنواره شدند.
بخش ایده های دانش آموزی این جشنواره، شرکت کننده ای نداشت.
دبیرعلمی این همایش و معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه دراین خصوص به خبرنگارایرنا گفت: در بخش ایده آزاد این جشنواره ۳۱ طرح ارایه شده بود که ۹ مورد از این طرح ها به پتانسیل های شهرستان توجه داشت و بقیه مربوط به حوزه های کشوری بود.
یوسف مهمان نواز، با اشاره به اینکه در بخش پدیده نیز ۱۹ طرح شرکت بود، افزود: پدیده سامانه امنیتی پایگاه داده های کامپیوتری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال واتر مارک به منظور کشف، مکانایابی و بازیابی تحریکات همچنین روشی برای بحث ارتقای امنیت در پایگاه های داده بوده که در صورت هک شدن امکان بازگرداندن داده به حالت اولیه امکان پذیر است.
وی یادآور شد: پدیده مبدل انرژی هیدرو مکانیکی امواج دریا نیز با هدف تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر پاک طراحی شده که با استفاده از انرژی دریا و امواج، برق تولید می کند.
دبیرعلمی همایش ایده های برتر مراغه یادآور شد: پدیده راکت نجات غریق نیز دستگاهی برای نجات غریق با هدف نجات سریع افرادی که درآب های عمیق و یا کم عمق درحال غرق شدن هستند، ساخته شده است.
مهمان نوازادامه داد: ایده باتری خورشیدی نانو ساختاری گرافونی، بدنبال رفع مشکلات ذخیره سازی انرژی در سلول های خورشیدی بوده که دراین طرح سلول خورشیدی و باتری درکنار هم، همزمان می تواند ذخیر سازی انرژی خورشید را انجام دهد.
وی گفت: ایده دستگاه تصویر برداری تغییرات ضریب شکست هوا نیز برای شناسایی نشت لوله های گاز و در سطح کلان و انتقال لوله های بین شهری کارآیی دارد و ایده دستگاه رطوبت ساز پلت نیز به منظور تنظیم رطوبت در کارخانه هایی که غذای دام و طیور را تولید می کند، کاربرد داشته تا با تعیین رطوبت بهنیه امکان پلت سازی از ایجاد برخی آلودگی ها و در نهایت انتقال آن به انسان جلوگیری شود.
دبیرعلمی همایش ایده های برتر مراغه در خصوص تفاوت ایده و پدیده اظهار کرد: ایده طرحی است که محصول اولیه تولید یا در حال تولید بوده و مراحل ثبت اختراع و تاییده علمی آن صورت نگرفته و دارای نوآوری بوده و برای اولین بار طراحی شده اما پدیده طرح هایی است که تمام این مراحل را پشت سرگذاشته و دارای شماره ثبت اختراع است.
مهمان نواز یادآوری کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه با برگزاری نخستین جشنواره ایده های بر تر با تاکید بر پتانسیل های این شهرستان، گامی برای تجاری سازی ایده و پدیده های ذهن خلاق برای تجاری سازی و پرورش نخبگان است.
وی گفت: در زمان کنونی دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین با محوریت تولید ثروت ازعلم، کار خود را دنبال می کنند که تاسیس مراکز رشد و حمایت از ایده های اقتصادی و توسعه محور نخبگان از مهمترین اهداف این دانشگاه ها به شمار می رود.
مهمان نوازافزود: دانشگاه آزاد مراغه نیز در راستای تولید علم از ثروت تصمیم بر راه اندازی مرکز رشد گرفته و در طرح های آن براساس پتانسیل های این شهرستان بدنبال درآمدزایی و قابلیت تجاری سازی ایده ها و پدیده هاست.
وی اظهار داشت: این مرکز که با عنوان مرکز رشد واحدهای زیست فناوری و نانو زیست فناوری دانشگاه آزاد مراغه، هم اکنون دنبال اخذ مجوز بوده و مهم ترین هدف آن تاکید بر حفظ باغ شهر ایران و توسعه بخش کشاورزی و باغی این شهرستان با قابلیت اقتصادی به صرفه است.