جناح‌های‌سیاسی‌از‌دانشگاه‌سربازگیری میکنند/کاندیداشدنم بعیداست
جناح‌های‌سیاسی‌از‌دانشگاه‌سربازگیری میکنند/کاندیداشدنم بعیداست

“مصطفی معین” در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: ۱۰ سال وزیر علوم بودم، اما در زمان دولت قبلی هشت سال اجازه ندادند وارد دانشگاه شوم، چنین رفتارهایی در تاریخ مشاهده نشده است. اکنون از حضور مجدد در دانشگاه‌ها بسیار خرسندم؛ چرا که دانشگاه همچون خانواده من است.وی با اشاره به عدم تأیید وزرای علوم پیشنهادی […]

۷۷۰۲۷“مصطفی معین” در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: ۱۰ سال وزیر علوم بودم، اما در زمان دولت قبلی هشت سال اجازه ندادند وارد دانشگاه شوم، چنین رفتارهایی در تاریخ مشاهده نشده است. اکنون از حضور مجدد در دانشگاه‌ها بسیار خرسندم؛ چرا که دانشگاه همچون خانواده من است.وی با اشاره به عدم تأیید وزرای علوم پیشنهادی دولت تدبیر و امید توسط مجلس، عنوان کرد: همه شاهد هستند که در طول ۱٫۵ سال چه برخوردهایی با چهار، پنج شخصیت دانشگاهی با علم، شد. رأی اعتماد ندادند و این چنین جلوی پیشرفت علمی کشور گرفته شد. خوشبختانه آن دوره را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه همچنان ترکش های تصمیمات نادرست دولت قبلی باقی مانده است، تصریح کرد: خسارات اقتصادی را می توان اصلاح کرد، ولی جبران خسارات علمی، فرهنگی و اجتماعی خیلی زمان بر است.

معین با بیان اینکه منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگی، تمدنی و تاریخی، انسانی و سرمایه اجتماعی جزو مهم ترین ثروت‌های یک کشور محسوب می‌شوند، گفت: خوشبختانه کشور ما از نظر منابع طبیعی همچون معدن، نفت و … در جهان در رده های بالا قرار دارد و همچنین تاریخ غنی داریم و از منظر سرمایه‌های انسانی جزو کشورهای جوان هستیم و یک سوم مردم ما جزو قشر دانش آموخته هستند ولی از منظر سرمایه های اجتماعی با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در زمان دولت اصلاحات گزارشی تهیه شده بود که بر اساس آن مشخص شد ۸۰ درصد مردم سوء ظن دارند، متاسفانه فردگرا شده‌ایم، با شعار و گزاف گویی که پیشرفت حاصل نمی‌شود، باید آحاد مردم با وحدت جلو روند، به کارهای جمعی روی آورند و آحاد مردم در بحران ها بصورت هماهنگ شرکت کنند.

معین که با شعارهای موافقان و مخالفانش در سالن مواجه شد، گفت: حتی دانشجویان هم نمی توانند در بحث منطقی و علمی، بر احساسات خود غلبه کنند و سریع همه چیز را سیاسی و جناحی می کنند و این موضوع نشأت گرفته از مشکلات ما در حوزه سرمایه‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه شعار ما در زمان دولت اصلاحات توسعه علمی بود، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه اجتماعی همچون فقر، اعتیاد و … داریم، باید تا چند سال آینده توسعه اجتماعی را سرلوحه امور خود قرار دهیم.

وزیر علوم دولت اصلاحات تصریح کرد: اقتصاد، سیاست و … باید در اختیار انسان باشد و کرامت انسانی بسیار بالاست و از این رو نباید ارزش های اخلاقی را سر مسائل هیچ و پوچ زیر پا گذاشت.

وی با اشاره به اینکه ۱۶ آذر سند و شناسنامه حرکات دانشجویی است، خاطرنشان کرد: دانشجویان در تمامی موقعیت های حساس نقش آفرینی کرده اند.

وی تأکید کرد: نباید سرمایه سوزی کنیم و همین سرمایه های انقلاب هستند که در مواقع حساس و پر مخاطره به داد جامعه می رسند.

معین خطاب به دانشجویان گفت: حفظ وحدت و انسجام، حفظ ارزش های اخلاقی و آگاهی بخشی برای دانشگاه در تمامی کارها، توصیه من به شما است.

وی افزود: تشکل ها و انجمن های دانشگاهی می توانند با حفظ ارزش های اخلاقی و به صورت هماهنگ بر اساس معیارهای خود کاندیداهای مجلس را بررسی کرده و به جامعه آگاهی دهند.

وزیر علوم دولت اصلاحات در خصوص سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر شفاف سازی وقایع ۱۸ تیر سال ۷۸ کوی دانشگاه تهران، گفت: خاطرات بسیار تلخی است، در آن روز حمله به کوی دانشگاه انجام گرفت که منجر به وجود آمدن صحنه های تلخ شد. ریشه اصلی آن اتفاقات مشخص نشد و به نظرم هدف ساقط کردن دولت و یورش به سمت اصلاحات بود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی دانشگاه تولید علم است و سیاست تنها بخش کوچکی از رسالت آن است، در زمان دولت اصلاحات بر ضرورت حفظ استقلال دانشگاه تأکید داشتیم که متأسفانه آن زمان دانشگاه جور فقدان احزاب را کشید.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که خواستار شفاف سازی در خصوص ادعای رییس جمهور سابق در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۸۸ مبنی بر ستاره دار شدن دانشجویان توسط “مصطفی معین”، شده بود، گفت: در همان مهرماه سال ۸۴ که دولت جدید روی کار آمده بود، بیش از هزار دانشجو ستاره دار شدند و از ادامه تحصیل باز ماندند، در زمان مناظرات جوابیه ای به این اتهامات آماده کرده بودم که رییس وقت صدا و سیما آن جوابیه را پخش نکرد. منطقی است در خصوص این اتهامات بجای بنده، از خود احمدی نژاد سئوال شود.

وزیر علوم دولت اصلاحات در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، بیان کرد: روزی وقایع آن انتخابات را به صورت کتابی منتشر خواهم کرد. باتوجه به اینکه رییس دولت اصلاحات از نظر قانونی نمی توانست در آن انتخابات اعمال نظر کند، جبهه اصلاحات بدون رییس ماند و هیچ کدام از کاندیداهای جبهه اصلاحات به نفع دیگری کنار نکشیدند و همین تقسیم رأی زمینه ساز انتخاب شدن احمدی نژاد شد.

وی افزود: خود من خواستار نظرسنجی قبل انتخابات شده بودم که از این طریق می شد تعیین کرد که کدام یک از کاندیداهای جبهه اصلاحات بین مردم مقبولیت بیشتری دارند، اما این نظرسنجی انجام نشد.

معین تصریح کرد: خوشبختانه در انتخابات سال ۹۲ آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار کشید.

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در خصوص اینکه آیا در انتخابات مجلس پیش رو شرکت می کنید؟ گفت: کاندیدا شدنم بعید است. در کشور ما در زمینه امورات اجتماعی پژوهش کمتری انجام گرفته است و از این رو مشغول پژوهش در زمینه اجتماعی هستم.

وی در ادامه آذربایجان را خطه قهرمانان، علما، مبارزان و بزرگمردان تاریخ دانست و مردم را دعوت به حضور پرشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کرد.

در حاشیه این جلسه دبیر کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز بعد از چندین بار اعتراض توانست فرصت سخنرانی بدست آورد، وی مدعی بود که همواره دولت ها نسبت به خواسته های مردم آذربایجان بی توجه بودند، سخنرانی طولانی مدت وی، لحن تند و برخی اتهاماتش خطاب به معین، منجر به اعتراض دست اندرکاران برنامه و خود معین شد.

معین در پاسخ اظهارات دبیر کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز، عنوان کرد: بهترین دوستانم آذری زبان هستند، زمانی پیگیر بودم که مسئولان هریک از استانها بومی شوند، ادعاهای شما صحیح نیست؛ چرا که اطلاعات شما ناقص است. نباید طوری رفتار کنیم که در دام نقشه ها بیافتیم.

تعدادی از دانشجویان، پاسخ های وی را قانع کننده ندانسته و شعارهایی سر دادند، همچنین در طول برنامه بارها مخالفان و موافقان معین نسبت به سخنان وی واکنش نشان داده و شعارهایی سر دادند که این داد و فریادها منجر به وجود آمدن بی نظمی در جلسه می شد. معین در خصوص این شعارها چندین بار متذکر شد که “طرفداران جبهه اصلاحات سکوت کنند”.

گفتنی است موضوع “احیای هویت دانشجویی؛ چالش ها و راهکارها” موضوع سخنرانی مصطفی معین بود که به گفته خود او، از موضوع سخنرانی خبری نداشت!

محمد هادی جلیلی، دبیر کل تشکل انجمن اسلامی دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: در زمان دولت قبلی با ایجاد خفگان و ایجاد تک صدایی قلب جنبش دانشجویی را از بین برده بودند که دانشجویان با درایتشان در انتخابات سال ۹۲ شرکت کردند و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سیلی محکمی به بدخواهان زدند.

وی افزود: متاسفانه هنوز عده ای از بدخواهان قدرت تصمیم گیری دارند و برای از بین بردن وحدت جولان می دهند.

وی گفت: دانشجویان بار دیگر با حضور در انتخابات یاریگر دولت در تحقق وعده هایش می شوند و زمینه ساز ورود نخبگان به مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

منبع: ایسنا