این تصمیم در حالی اتخاذ شده و اجرا می‌شود که بسیاری از جمعیت ۳۰ میلیونی ازبکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. دولت ازبکستان در همین حال اعلام کرده است که داشتن حجاب کامل غیر سنتی و بومی با جریمه مالی و در صورت تکرار با حکم ۲ سال زندان مواجه خواهد شد. موسلیما یک شهروند ازبکی […]

این تصمیم در حالی اتخاذ شده و اجرا می‌شود که بسیاری از جمعیت ۳۰ میلیونی ازبکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

دولت ازبکستان در همین حال اعلام کرده است که داشتن حجاب کامل غیر سنتی و بومی با جریمه مالی و در صورت تکرار با حکم ۲ سال زندان مواجه خواهد شد.

موسلیما یک شهروند ازبکی در همین حال می‌گوید؛ من پیش از این، ۱۸ سال حجاب کامل داشتم و اکنون مجبور هستم در خانه بمانم و منزل را ترک نکنم.

وی گفت: این روزها در پایتخت ازبکستان پلیس همه زنان که حجاب دارد، متوقف می‌کند و با رفتاری خشن و بدور از شئونات، محتویات کیف وی را جستجو و در صورت تکرار وی را همراه خود به اداره پلیس و سپس به زندان منتقل می‌کنند.

وی مبلغ جریمه را ۷۰۰ ثوم (واحد پول ازبکی) دانست و گفت: این مبلغ بسیار بالاست و زنان محجبه از این پس مجبورند در خانه بمانند.

وی همچنین گفت: در ورودی مدارس دخترانه ۲ مرد حضور دارند و دختران محجبه را وادار می‌کنند یا حجاب از سر گرفته و یا به خانه بازگردند و از آنها تعهد می‌گیرند که این رفتار تکرار نشود.

پیش از این کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان نیز نسبت به پوشش اسلامی و کامل در مدارس دخترانه سخت گیری‌های بسیاری را نسبت به تعدادی از دانشجویان و دانش آموزان محجبه برقرار کرده بودند.

منبع: فارس