۵۰ درصد بودجه خدمات شهری به جمع‌آوری زباله تخصیص می‌یابد
۵۰ درصد بودجه خدمات شهری به جمع‌آوری زباله تخصیص می‌یابد

علیرضا نوای‌باغبان، در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه برنامه ششم توسعه این روزها، در حال تدوین در هیئت‌ دولت است، اظهار داشت: طبق قانون مجلس، بخشی از مالیات ارزش افزوده، سهم شهرداری‌ها است که همه‌ساله توسط اداره دارایی، به شهرداری‌ها تحویل داده می‌شود، با این […]

۱۸۰۰۰۵علیرضا نوای‌باغبان، در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه برنامه ششم توسعه این روزها، در حال تدوین در هیئت‌ دولت است، اظهار داشت: طبق قانون مجلس، بخشی از مالیات ارزش افزوده، سهم شهرداری‌ها است که همه‌ساله توسط اداره دارایی، به شهرداری‌ها تحویل داده می‌شود، با این حال، در برنامه ششم توسعه این موضوع در اختیار استانداری‌ها قرار داده شده است.

نوای‌باغبان با پیش‌بینی این‌که استانداری‌ها، در خوشبینانه‌ترین وضعیت ممکن، این سهم را با کسر حداقل یک‌پنجم در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهند داد، یادآور شد: در هشت ماه اخیر با پیگیری‌های شهردار محترم، ۱۰۰ میلیارد تومان از این محل برای شهرداری تبریز اخذ شده است که این درآمد، معادل ۱۰ درصد کل بودجه و ۲۰ درصد بودجه نقدی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: شکل غیرمستقیم اخذ مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها، اعلام هشداری است که یکی از منابع پایدار درآمد شهرداری‌ها را با چالش مواجه خواهد کرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که شهرداری و شورای اسلامی شهر با وزارت کشور و نمایندگان مجلس در این خصوص تعامل و تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به موعد بررسی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری اظهار داشت: تهیه منابع درآمد پایدار باید با تاثیرگذاری شهرداری و شورا همراه باشد.

نوای‌باغبان با اشاره به این‌که برخی وزارتخانه‌ها در خصوص اعطای اختیارات به شهرداری‌ها مقاومت می‌کنند، گفت: تحویل لایحه مدیریت واحد شهری به مجلس موعد مناسبی است که باید با تاثیرگذاری مدیریت شهری همراه باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز، در بخش دیگری از سخنان خود، دریافت کنونی عوارض نوسازی را ناچیز عنوان کرد و افزود: این موضوع امروز در مدیریت شهری کشورهای توسعه‌یافته، از قیمت‌های روز تبعیت می‌کند، اما در کشور ما پیرو ارزش معاملاتی است و ساز و کار آن باید به نحوی تنظیم شود که به یکی از درآمدهای پایدار شهر تبدیل شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: متاسفانه در اخذ این عوارض توفیق خاصی، دیده نمی‌شود و تحقق آن بسیار ناچیز است. در هشت ماه گذشته، در این ردیف، زیر ۱۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم که این مبلغ در طول سال به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که باید فرمول نوسازی اصلاح و به روز رسانی شود، ادامه داد: مقدمه این کار ممیزی املاک است که شهرداری اقداماتی را در این مورد شروع کرده و پیشنهاد می‌دهیم که در این خصوص گزارشی ارایه شود.

نوای‌باغبان در ادامه با تاکید بر این‌که هزینه تمام شده خدمات شهری برای هر خانوار و فرد، مشخص شود، خاطرنشان کرد: هزینه تمام‌شده خدمات باید آن قدر شفاف باشد که امکان برنامه‌ریزی‌های دقیق را فراهم کند.

وی تصریح کرد: بودجه خدمات شهری ۳۰۰ میلیارد تومان است که یک‌سوم آن به جمع‌آوری زباله اختصاص دارد، باید مشخص شود این هزینه، برای هر خانواده و فرد چقدر است؛ در سایر حوزه‌ها نظیر اتوبوس‌رانی و آرامستان‌ها نیز باید به قیمت‌تمام شده دست پیدا کنیم.