خانه سالمندان زنجان باز هم خبرساز شد/از ضرب و شتم تا حبس در حمام خانه سالمندان
خانه سالمندان زنجان باز هم خبرساز شد/از ضرب و شتم تا حبس در حمام خانه سالمندان

هنوز افکار عمومی به ویژه خبرنگاران از شوک برنامه روز سالمند زنجان خارج نشده بود که این بار انتشار متنی با محتوای آزار و اذیت یک سالمند در مرکز شبانه‌روزی سالمندان “همیاران شفیق” بار دیگر نام این مرکز را ورد زبان‌ها کرد. در متن کوتاه این پیام که توسط یکی از دوستان خانوادگی این سالمند […]

ثللهنوز افکار عمومی به ویژه خبرنگاران از شوک برنامه روز سالمند زنجان خارج نشده بود که این بار انتشار متنی با محتوای آزار و اذیت یک سالمند در مرکز شبانه‌روزی سالمندان “همیاران شفیق” بار دیگر نام این مرکز را ورد زبان‌ها کرد.

در متن کوتاه این پیام که توسط یکی از دوستان خانوادگی این سالمند در فضای مجازی ارسال شده بود مواردی از کتک کاری، حبس و عدم رسیدگی به این سالمند قید شده است. در پیگیری این موضوع با معاون توانبخشی بهزیستی از طریق ارسال این پیام با تکذیب صریح این اتفاق برخورد کرد.

بحث‌های بعدی پیرامون این موضوع ما را بر آن داشت تا از طریق تماس با تلفن موجود در متن این پیام سخنان خانواده این سالمند را نیز بشنویم.

کریم علیجانیان با اشاره به اینکه پس از فروش منزل پدری توسط پدر و برخی مسائل خانوادگی مجبور شدیم مسئولیت نگهداری از برادرمان را به خانه سالمندان بسپاریم، اظهار داشت: پس از مدتی خواهر و برادرانم با تماس تلفنی با من گفتند از خانه سالمندان تماس‌هایی داشتند تا برای دیدن برادر خود به این مرکز مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از دیدار با برادر خود متوجه شدم وی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد ولی لباسش تا زانو خیس است، عنوان کرد: پس از پرس و جو مشخص شد که وی را در حمام خانه سالمندان حبس کرده بودند و وی را برای ملاقات با من از حمام خارج کرده‌اند.

برادر این سالمند با اشاره به اینکه به فاصله چند روز از ملاقات خانواده با برادرم طی تماسی از بستری شدن وی در بیمارستان ولیعصر باخبر شدیم، افزود: پس از پرس و جو متوجه شدیم که وی از صبح روز قبل دچار تشنج شده و شب پس از اینکه به کما رفته بدون همراه به بیمارستان اعزام شده است.

 تصویری وی روی تخت بیمارستان چنان دردآور است که گویی پیرمردی ۸۰ ساله است، در حالی که سن وی ۵۰ سال بیشتر نیست و گویی در اثر آزارهایی که دیده به این روز افتاده است. او یک ماه است که در بیمارستان به سر می‌برد و حالا دیگر از زخم‌های کهنه جلیل اثری نیست.

ق۳

*برادرم را بارها کتک زده‌اند
علیجانیان با بیان اینکه برادر وی هم اکنون قریب به یک ماه است که در کما به سر می‌برد، افزود: طی روزهای گذشته خواهرم از رفتارهای بد کارکنان خانه سالمندان و ضرب و شتم برادرم در خانه سالمندان سخن گفته است.

برادر این سالمند با اشاره به اینکه خواهرم به کرات از خانه سالمندان درخواست کرده بود وی را کتک نزنند، افزود: مسئول خانه سالمند در پاسخ به خواهرم گفته بود شرایط همین است و اگر دوست ندارید بیایید برادرتان را ببرید.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای بعدی در تماس با خواهرم گفته شده برادرت را از خانه سالمندان بیرون گذاشته‌ایم و بیایید ببرید، اظهار کرد: حتی یک شب که برادرم را بیرون از خانه سالمندان گذاشته بودند باران شدیدی در حال بارش بوده است.

*علیه مسئولان مرکز شکایت می‌کنم

علیجانیان با بیان اینکه به دلیل بی‌مبالاتی در نگه داشتن برادر خود از بهزیستی استان زنجان شکایت می‌کند، ادامه داد: برادر من دارای سابقه تشنج بوده و باید داروی‌های خاص مصرف می‌کرد.

برادر این سالمند با بیان اینکه در صورت دادن داروهای این فرد به هنگام ظهور علائم تشنج وی به کما نمی‌رفت، اضافه کرد: پس از تشنج برادرم به وی چندین مورد آمپول تزریق شده است.

وی از مسئولان بهزیستی درخواست پاسخگویی در مقابل بی‌مبالاتی‌های مسئولان خانه سالمندان شد و بیان کرد: چرا باید این سالمند مورد آزار و اذیت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خانواده وی پس از اجرای حکم تخلیه خانه و به دلیل پاره‌ای مشکلات شخصی مسئولیت نگهداری این فرد را به خانه سالمندان زنجان واگذار کردند تا در این مکان زندگی کند، گفت: هیچ مورد اخلاقی و رفتاری در برادر بنده وجود نداشت و تنها در پرونده پزشکی وی از یک فقره سکته مغزی و سابقه تشنج یاد شده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی با افترا و تهمت‌های پی در پی درصدد مخفی کردن رفتارهای اشتباه خود هستند، افزود: برادر بنده در صحت کامل به این مرکز مراجعه کرده ولی هم‌اکنون تنها یک جسم نیمه جان به ما تحویل دادند.

*بارها با بدن کبود برادرم مواجه شده بودم

خواهر این سالمند نیز با بیان اینکه بارها سایر سالمندان به کتک خوردن برادرم در این مرکز اشاره کرده‌اند، ادامه داد: بارها با بدن کبود برادر خود مواجه شده بودم.

علیجانیان با بیان اینکه پس از انتقال به بیمارستان نیز پاهای وی کلا کبود بوده است، عنوان کرد: برادرم بارها به کتک‌ خوردن از کارکنان خانه سالمندان زنجان اشاره کرده بود.

وی با اشاره به اینکه بارها تماس‌های تلفنی از سوی مسئولان این مرکز به من شده بود، اضافه کرد: او را در سرما در زیر باران از خانه سالمندان بیرون انداخته بودند.

خواهر این سالمند با اشاره به اینکه پرونده پزشکی این فرد به صورت کامل وجود دارد، تاکید کرد: هر گونه اظهار نظر در زمینه اختلالات وی غیر موجه و نادرست است و وی تنها دارای بیماری جسمی است.

وی با اشاره به اینکه برادر وی تنها ۴۸ سال دارد، گفت: موارد پزشکی وی به هنگام حضور در خانه سالمندان به آنان تذکر داده شده و درخواست شده است داروهای وی به موقع داده شود.

با وجود تماس خبرنگاران برای مصاحبه با معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان برای پاسخگویی نسبت به اظهارات خانواده جلیل علیجانیان وی از پاسخگویی امتناع کرد و تنها در جمله‌ای کوتاه موضوع را امری ناچیز خواند و اظهار کرد: روابط عمومی بهزیستی در صورت صلاح دید پاسخگویی می‌کند.

*رد هر گونه آزار و اذیت بیمار توسط بهزیستی

گفتنی است، بهزیستی استان زنجان نیز با ارسال متنی در این زمینه هر گونه آزار و اذیت این فرد را رد کرده است، معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با اعلام این خبر اظهار داشت: بخش مهمی از زندگی سالمندان در ابعاد فردی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته است و خانواده‌ها باید توجه بیشتری به افراد سالمند داشته باشند.

فرهاد میرزایی افزود: در حال حاضر سیاست این سازمان مبنی بر تامین مراکز شبانه‌روزی و گسترش مراکز نگهداری سالمندان نیست و خانواده محوری و حفظ کرامت انسانی سالمندان از اهم اولویت‌های این سازمان است.

وی تاسیس مراکز روزانه سالمندان، طرح مراقبین در منزل و ویزیت در منزل سالمندان را از روش‌های موفق جایگزین نگهداری سالمندان عنوان کرد.

میرزایی در پاسخ به ادعای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر آزار و شکنجه یکی از سالمندان در مرکز نگهداری این استان تصریح کرد: فرد پذیرش شده در این مراکز دارای معلولیت و سابقه سکته مغزی و تشنج بوده که در تاریخ هشتم شهریور ماه سال جاری توسط خانواده به مرکز سپرده شده است.

میرزایی خاطر نشان کرد: با مشاهده علایم تشنج در فرد مذکور مرکز سالمندان با ارائه خدمات اولیه پزشکی توسط پرستار فرد را با خودرو اورژانس به بیمارستان ولیعصر (عج) انتقال داده و خواهر وی در مراحل پذیرش حضور داشته است.

وی هر گونه ادعا در رابطه با آزار فرد مذکور را رد کرده و اذعان داشت: خانواده این فرد نیز به طور کامل در جریان روند نگهداری و خدمات ارائه شده به وی هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان هر گونه اظهار نظر دیگر در این ارتباط  و در رابطه با خانواده فرد مذکور را رد کرده و اعلام کرد: خانواده فرد و بهزیستی پیگیری روند درمان وی هستند.

منبع:فارس