سایه سنگین آلودگی هوا همچنان بر سر کلانشهر تبریز
سایه سنگین آلودگی هوا همچنان بر سر کلانشهر تبریز

از چند روز قبل، میزان ذارت معلق در هوای کلانشهر تبریز از میزان طبیعی خود تجاوز کرده و در چند روز گذشته باعث ایجاد شرایط ناسالم و در برخی مواقع هشدار در هوای شهر تبریز شد. حمید قاسمی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج گفت: با توجه به آخرین آمار استخراج شده از ایستگاه‌های […]

سززساز چند روز قبل، میزان ذارت معلق در هوای کلانشهر تبریز از میزان طبیعی خود تجاوز کرده و در چند روز گذشته باعث ایجاد شرایط ناسالم و در برخی مواقع هشدار در هوای شهر تبریز شد.

حمید قاسمی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج گفت: با توجه به آخرین آمار استخراج شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در زمان حاضر شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق ۲٫۵ میکرون ۱۱۴ است که بر همین اساس در شرایط ناسالم قرار دارد.

وی اظهار کرد: شاخص آلودگی هوا اگر زیر ۱۰۰ پی. اس. آی باشد، سالم، بین ۱۰۰ و ۲۰۰ ناسالم، بین ۲۰۰ و ۳۰۰ وضعیت اضطرار و ۳۰۰ به بالا وضعیت بحرانی به شمار می‌رود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از مردم درخواست کرد که برای کاهش بار آلودگی از سفرهای درون شهری با خودروهای شخصی و تک سرنشین خودداری کنند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور در فضاهای باز خودداری کرده و در صورت ضرورت از ماسک استفاده کنند.

بارش پراکنده برف در برخی نقاط استان/ تبریز هم اکنون ۱-

بر اساس این گزارش، محمد اشجعی در گفت و گو با آناج با اشاره به وضعیت جوی استان، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از نقشه های همدیدی و تصاویر ماهواره ای، طی ۲۴ ساعت گذشته، سردترین و گرم ترین شهرهای استان به ترتیب، چاراویماق با ۱۴ درجه زیر صفر و جلفا، کلیبر و هادیشهر با ۵ درجه بالای صفر بودند.

وی ادامه داد: همچنین در همین مدت زمانی نیز، کلانشهر تبریز در گرم ترین ساعات خود دمای صفر درجه و در سردترین ساعات نیز دمای ۳ درجه زیر صفر را تجربه کرده است.

رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان بیان کرد: هم اکنون دمای کلانشهر تبریز ۱- می باشد که نسبت به دیروز ۲ درجه گرم تر شده است.

وی با بیان اینکه از بعدازظهر و شب امروز در برخی نواحی استان شاهد بارش خفیف برف خواهیم بود، اظهار کرد: هوای استان نیز هم اکنون ابری و در برخی نقاط نیمه ابری و مه آلود می باشد.

وی با اشاره به سکون هوا و جو پایدار این روزهای استان پیش بینی کرد تا روزهای شنبه و یکشنبه به میزان زیادی از آلودگی هوا کاسته شود.

گفتنی است؛ توصیه‌های بهداشتی جهت حفظ سلامت شهروندان بدی شرح اعلام می شود:

• کاهش تردد و فعالیت افراد دارای بیماری‌های زمینه ای از جمله بیماران قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز
• عدم تردد غیر ضروری در معابر برای کلیه افراد به ویژه سالمندان و کودکان
• پرهیز از انجام فعالیتهای شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز
• مراقبت از کودکان و خردسالان ( در سنین مهدکودک ، پیش دبستانی و دبستان ) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز
• عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تا حد امکان
• عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلایندگی هوا گردد نظیر سوزاندن ضایعات، عملیات قیرکاری، تردد با وسایط نقلیه معیوب
• دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر‌ریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها