محمدابریشم کار با اشاره به اینکه از چند سال پیش  و به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید زمینه ورود کالاهای تقلبی از جمله نمک تقلبی به بازار کشور فراهم شده گفت: البته از دو، سه اخیر با اقدامات بموقع وزارت بهداشت و سازمان استاندارد شاهد هستیم که میزان نمک‌ها ی تقلبی بازار از ۵۰ درصد […]

محمدابریشم کار با اشاره به اینکه از چند سال پیش  و به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید زمینه ورود کالاهای تقلبی از جمله نمک تقلبی به بازار کشور فراهم شده گفت: البته از دو، سه اخیر با اقدامات بموقع وزارت بهداشت و سازمان استاندارد شاهد هستیم که میزان نمک‌ها ی تقلبی بازار از ۵۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل تولید و عرضه نمک‌های خوراکی تقلبی در بازار پایین بودن هزینه‌های تولید آنها نسبت به نمک‌های خوراکی تصفیه شده است.

ابریشم کار هزینه تولید هر کیلو نمک تقلبی و نامرغوب در کشور را یک ششم هزینه تولید نمک تصفیه شده و مرغوب اعلام کردو اظهار داشت: تولیدکنندگان نمک نامرغوب در کشور تمام مواد  اولیه مورد نیاز خود را شش برابر ارزان‌تر از تولید کنندگان نمک تصفیه شده و مرغوب خریداری می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن تولید کنندگان نمک تصفیه، اختلاف نظری میان انجمن و وزارت بهداشت در مورد میزان نمک تقلبی در بازار کشور وجود دارد که مسئولین وزارت بهداشت میزان نمک‌های تقلبی موجود در بازار را تنها ۱۰ درصد اعلام می‌کند.

وی با تقدیر از فعالیت‌های سازمان استاندارد و وزارت بهداشت در، رصد دائمی بازار نمک کشور و نیز برخورد با متخلفین اظهار نگرانی کرد که در صورت قطع این نظارت‌ها و برخوردها، سریع‌تر از آنچه که تصور می‌شود میزان نمک‌های تقلبی رو به فزونی گذارد.

گفتنی است بر اساس آمار هزینه تولید و نیز سرمایه گذاری برای عرضه نمک تصفیه شده و کریستاله در کشور بسیار بالا است.

منبع:باشگاه خبرنگاران