رقابت مدیران خودروهای خارجی با پلاک ارس
رقابت مدیران خودروهای خارجی با پلاک ارس

مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید» یکی از مفاد مهم سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است. با نگاهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در می‌یابیم در درجه اول تمام دولتمردان و سپس آحاد مردم باید نسبت به رعایت پیش فرض‌های اقتصاد مقاومتی کوشا […]

سیبمدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید» یکی از مفاد مهم سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است.

با نگاهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در می‌یابیم در درجه اول تمام دولتمردان و سپس آحاد مردم باید نسبت به رعایت پیش فرض‌های اقتصاد مقاومتی کوشا بوده و برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های نظام اقتصاد اسلامی تلاش و فعالیت کنند.

مقام معظم رهبری نیز طی دو سال اخیر موضوع اصلی کشور را مسئله اقتصاد دانسته و با صراحت اعلام کردند «اقتصاد مسئله‌ اصلی کشور است» و «اگر ملت بتواند اقتصاد خود را رو به‌ راه کند، دشمن در مقابله‌ با ملت ایران بى‌دفاع خواهد ماند.»

رهبر معظم انقلاب با نگاهی به افق چشم‌انداز توسعه کشور و برای حرکت برای پیشبرد اهداف کلان اقتصادی و با ترسیم نگاه ویژه برای داشتن اقتصادی سالم، بالنده و پویا سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را تبیین و تشریح کرده و در صحبت‌ها و سخنرانی‌های مکرر خود  همیشه بحث اقتصاد مقاومتی را اولویت اول دانس ته و گوشزد می‌کنند که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست و نباید در این میان شبهه ایجاد شود.

ایشان در دیدار هزاران نفر از کارگران کشور موضوع مصرف کالای داخلی را مورد توجه قرار داده و فرمودند: «در دولت اصرار و پافشاری کنید که مصارف دستگاه‌های دولتی، مطلقاً داخلی باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهای ریز و درشت خارجی را در صورت وجود مشابه داخلی، بر خود حرام بداند.»

در همین زمینه همچنین دولت موظف است با تبیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی عموم مردم را با سیاست‌های و الزامات اقتصاد مقاومتی آشنا کند.

پر واضح است که اگر در سراسر کشور مدیران ارشد استانی در خط مقدم شکوفایی اقتصادی نباشند و سیاست‌های تدوین شده را رعایت نکنند نمی‌توان از عموم مردم انتظار داشت مفاد این سیاست‌های اقتصادی را درک و رعایت کنند.

اقتصادمقاومتی در آذربایجان‌شرقی در چه مرحله‌ای است؟

اکنون در استان آذربایجان‌شرقی ۸۰ درصد واحدهای صنعتی استان به علت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکلات بزرگی مواجه هستند و از ۵۰۰ واحد قطعه‌سازی که در استان وجود دارد تنها ۱۴۶ واحد فعال بوده و در این شرایط بحران و رکورد به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بحث رکود در صنعت خودروسازی صنعت استان را تهدید می‌کند.

در چنین شرایطی و در حالی که بحث خودروهای لوکس خارجی مناطق آزاد و تردد آنها در خارج از سرزمین عملیاتی آنها یکی از بحث‌های چالشی در رسانه‌ها و دولت است و با وجود تنوع تولید در خودروهای داخلی؛ جای سئوال دارد که دلیل گرایش مدیران ارشد استان به استفاده از خودروهای خارجی لوکس و بویژه پلاک منطقه آزاد چیست؟ مگر نه این است که قانون ورود و تردد خودروهای خارجی در مناطق آزاد برای ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی آنها مدنظر داشته است؟

در سال‌هایی که بحث اقتصاد مقاومتی باید جدی گرفته شود و رعایت پیش فرض‌های آن بر همگان ضروری و لازم است استفاده مدیران ارشد استان از خودروهای خارجی با کدام دلیل و برهان قابل قبول است.

تردد مدیران ارشد استان در سطح شهر با خودروهای خارجی( آمریکایی) با پلاک ارس آیا  این شائبه را به وجود نمی‌آورد که قوانین نوشته شده تنها برای عموم مردم است و فقط مردم باید آنها را رعایت کنند؟ و این قوانین تنها روی کاغذ برای مدیران انشاء می‌شود و عمل کردن به آن نیز تنها برای مردم دیکته می‌شود.

فراموش نکرده‌ایم زمانی را که مدیران و مسئولان بلند پایه استان و کشور به شهید رجایی تأسی کرده و ساده زیستی و زندگی بی‌تکلف را افتخاری برای خود می‌دانستند اما اکنون آنان در زندگی تجملاتی خود که یکی از نمودهای واقعی آن سوار شدن بر خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی است برخی ارزش‌ها را نادیده می‌گیرند و به نظر می‌آید آنها برای سوار شدن به خودروهای خارجی با پلاک ارس مسابقه گذاشته‌اند.

مطمئنا گفتمان اقتصاد مقاومتی زمانی در دل و جان مردم پذیرفته و موثر خواهد بود که دولت و نمایندگان آنها خود عامل به آن باشند وگرنه رطب خورده کی کند منع رطب!!

برخی افراد داشتن موبایل، ماشین، لباس و لوازم خانگی با برندهای غربی را نشانه‌ای از تجدد می‌دانند و از آنها برای فخرفروشی به دیگر افراد استفاده می‌کنند. گسترش این تفکر که استفاده از کالای خارجی با خود شخصیت می‌آورد به آفتی در جامعه تبدیل شده، آفتی که باعث شده درب کارخانه‌های کشور یکی یکی بسته شود و به دنبال آن به تعداد افراد بیکار اضافه شود که به تبع آن آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در جامعه افزایش می‌یابد.

مقام معظم رهبری در آسیب‌شناسی این موضوع می‌فرمایند: ما باید کودک را از آغاز دارای اعتمادبه‌نفس و باور به هویت خود بار بیاوریم. البته این مخصوص کودکان دبستانی نیست؛ در دبیرستان هم همین هست، در دانشگاه هم همین هست. در کشور ما متأسفانه فرهنگِ کاملاً منحرفی از گذشته پایه‌گذاری شده، که هنوز آثارش از بین نرفته – با این همه تبلیغاتی که ماها از اول انقلاب تا امروز داشتیم – و آن، نگاه نیازمندانه‌ی به سمت غرب، بزرگ دیدن غرب و کوچک دیدن خود در مقابل اوست؛ که متأسفانه این فرهنگ ریشه‌کن نشده و وجود دارد؛ این به دلیل نبود خودباوری است. اینکه شما ملاحظه می کنید فلان مارکِ جنس خارجی پول بیشتری طلب می کند، اما طرفدار بیشتری هم در بین یک طبقه‌ای دارد، در حالی که جنس مشابه داخلی گاهی کیفیت اش بهتر از آن است، به خاطر همین نگاه است؛ این یک بیماری است، این یک آفت است.

گاهی اوقات با وجود آنکه برند خارجی دارای کیفیت مناسبی نیست اما به دلیل ذات خارجی بودنش مورد توجه افراد قرار می گیرند این در حالی است که اگر به برند های داخلی به همین میزان اعتماد شود به زودی می‌توانند به کیفیت برند های خارجی دست پیدا کنند.

البته نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که ارتقای کیفیت اجناس داخلی باعث می شود که خود به خود افراد تمایل بیشتری به خرید کالای ایرانی پیدا کنند و این موضوع نیازمند یک همت ملی با همکاری مسئولان و صنعتگران به جهت ارتقای کیفیت کالاها وبرابربا استاندار های جهانی و فرهنگ سازی در جامعه برای کالای داخلی است.

فرهنگ سازی در این زمینه ضروری است، اما مسؤولان باید خود در استفاده از کالای ایرانی پیشقدم باشند تا توصیه‌های آنها در مردم اثر داشته باشد.

براساس این گزارش، منطقه آزاد ارس در شمال‌غرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۸۴/۰۴/۰۷ به شماره ۲۰۷۰۸/ت۵۳۰۸۲۰ محدوده منطقه آزاد ارس شامل ۹۷۰۰ هکتار از اراضی منطقه می‌شد که بر اساس مصوبه جدید این هیئت محترم در ۸۷/۰۹/۱۴، محدوده این منطقه به ۵۱ هزار هکتار شامل بخش‌هایی از ۲ شهرستان جلفا و خداآفرین افزایش یافت.

بر اساس مصوبه هیئت دولت تردد خودروهای ارس پلاک از محدوده منطقه آزاد ارس تا مرکز استان آذربایجان‌شرقی یعنی تبریز مجاز است.

منبع:فارس