هشدار سفرای اروپا نسبت به اعمال محدودیت سفر به آمریکا
هشدار سفرای اروپا نسبت به اعمال محدودیت سفر به آمریکا

سفرای ۲۸ کشور اروپایی در آمریکا روز دوشنبه (۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر) هشدار دادند که در برابر مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا برای محدودیت سفر به ایالات متحده می‌توانند دست به اقدام مشابه زنند. مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته پیش از این طرحی را تصویب کرد که بر سر راه سفر بدون ویزا به این […]

asسفرای ۲۸ کشور اروپایی در آمریکا روز دوشنبه (۱۴ دسامبر/ ۲۳ آذر) هشدار دادند که در برابر مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا برای محدودیت سفر به ایالات متحده می‌توانند دست به اقدام مشابه زنند. مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته پیش از این طرحی را تصویب کرد که بر سر راه سفر بدون ویزا به این کشور موانع جدیدی قرار خواهد داد.

به موجب این طرح که با ۴۰۷ رأی موافق در برابر ۱۹ رأی مخالف تصویب شد، چنانچه شهروندان این کشورها که عمدتا اروپایی هستند، از ماه مارس ۲۰۱۱ به کشورهای سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، نمی‌توانند بدون ویزا وارد خاک آمریکا شوند.

این طرح برای اجرایی شدن هنوز نیازمند تصویب در سنای آمریکاست و در نهایت باید به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد. البته پیش از این از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام شده است که دولت از طرح محدودیت سفر به ایالات متحده بدون داشتن ویزا، حمایت می‌کند.

سالانه ۲۰ میلیون نفر به دلایل تجاری و کاری یا با قصد گردشگری به آمریکا سفر می‌کنند که بیشتر این افراد اهل کشورهای اروپایی هستند. اگر این طرح به تصویب برسد کسانی که در پنج سال گذشته به کشورهای سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده‌اند برای سفر به آمریکا با سختی‌هایی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ دیوید او سولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا٬ در سرمقاله‌ای در وب‌سایت “د هیل” به نمایندگی از سفرای ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در آمریکا از معکوس خواندن نتیجه چنین طرحی سخن گفت و نوشت: «چنین اقدام کلی‌ای علیه بیش از ۱۳ میلیون شهروند اروپایی که سالانه به آمریکا سفر می‌کنند٬ به اقدامات قانونی متقابل منجر خواهد شد و به روابط اقتصادی فرا آتلانتیک ضربه خواهد زد در حالی که هیچ اثری در افزایش امنیت نخواهد داشت.»

با این‌همه جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا٬ در این باره گفته است:‌«ما با رهبران اروپایی در تماس بوده‌ایم و به تماس‌هایمان در ارتباط با نگرانی‌هایشان ادامه خواهیم داد.»
سفرای آلمان، بریتانیا، فرانسه٬ اسپانیا و ایتالیا از جمله سفرایی هستند که این متن را امضا کرده‌اند.

تاثیر بر شهروندان ایرانی‌الاصل
طرح اخیر بر شهروندان ۳۸ کشور٬ بیش‌تر هم‌پیمانان آمریکا و کشورهای توسعه‌یافته٬ تاثیر خواهد گذاشت. برنامه حذف روادید از ۱۹۸۶ به شهروندان این کشورها اجازه داده است که به جای حضور در کنسولگری‌های آمریکا٬ برای ورود به خاک آمریکا تنها فرمی را به صورت آن‌لاین پر کنند و مبلغی اندک واریز نمایند. این وضعیت در صورت تصویب نهایی طرح جدید٬ تغییر خواهد کرد و سختگیرانه و وقت‌گیر خواهد شد.

از آنجایی که اصل “عمل متقابل” در قوانین مربوط به ویزا اعمال می‌شود، تصویب این طرح بدین معنا خواهد بود که ۳۸ کشور یاد شده که برای نمونه فرانسه، بریتانیا، آلمان و بلژیک نیز جزوشان هستند، طرح معافیت از ویزای خود را برای شهروندان آمریکایی لغو خواهند کرد.

در این میان شهروندان ایرانی‌الاصل در اروپا یا آمریکا یکی از گروه‌هایی هستند که بیش از دیگران از تبعات منفی چنین تغییراتی متاثر خواهند شد چرا که این طرح شامل افرادی که تابعیت دوگانه اروپایی و یکی از کشورهای ایران، سودان، عراق و سوریه را دارند نیز می‌شود.

برخی گروه‌های ایرانیان نظیر شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) پیش از این مخالفت خود را با تصویب چنین طرحی ابراز کرده‌اند.