نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد ممکن است دو همه‌پرسی ‌مجزا برای بازنگری در قانون اساسی این کشور و همچنین ارتقاء اختیارات ریاست‌جمهوری در قالب نظام ریاستی برگزار شود. به گزارش رویترز، داود اوغلو امروز با حضور در شبکه « هابر تی‌وی» ترکیه گفت: «او هفته آینده مذاکرات خود با احزاب مخالف این کشور را آغاز خواهد […]

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد ممکن است دو همه‌پرسی ‌مجزا برای بازنگری در قانون اساسی این کشور و همچنین ارتقاء اختیارات ریاست‌جمهوری در قالب نظام ریاستی برگزار شود.

به گزارش رویترز، داود اوغلو امروز با حضور در شبکه « هابر تی‌وی» ترکیه گفت: «او هفته آینده مذاکرات خود با احزاب مخالف این کشور را آغاز خواهد کرد.» به گفته وی، دولت قصد دارد در فضایی آرام و مسالمت‌آمیز در کنار احزاب مخالف، درخصوص لزوم تغییر قانون اساسی ترکیه و تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاستی به گفتگو بنشیند.

رجب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، باوجود مخالفت احزاب مستقل این کشور، قبل و بعد از پیروزی در انتخابات مجلس خواستار افزایش اختیارات قانونی مقام ریاست‌جمهوری شده بود.

نظام پارلمانی یا مجلس‌محوری، نظام نیمه‌ریاستی و همچنین نظام ریاستی، سه نوع نظام حکومتی در شیوه اداره کشورها محسوب می‌شوند. در شیوه ریاستی، برخلاف دو نوع دیگر، تفکیک قوا وجود دارد و قوه مجریه در استقلال کامل از مجلس نمایندگانِ‌مردم عمل می‌کند. رییس‌جمهور در این نظام، ضمن برخورداری از آزادی عمل و اختیار بیشتر، در انتخاب وزرا و پیشبرد سیاست‌های حکومتی نقش اصلی و عمده را برعهده دارد.