، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه الجزیره که بخش‌هایی از آن پیشتر منتشر شده بود، بار دیگر مدعی شد که حضور نیروهای ترکیه‌ای در پادگان “بعشیقه” در شمال عراق بنا به درخواست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سفر سال گذشته‌اش به آنکارا صورت گرفت و این درخواست مربوط به […]

، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با شبکه الجزیره که بخش‌هایی از آن پیشتر منتشر شده بود، بار دیگر مدعی شد که حضور نیروهای ترکیه‌ای در پادگان “بعشیقه” در شمال عراق بنا به درخواست حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سفر سال گذشته‌اش به آنکارا صورت گرفت و این درخواست مربوط به زمانی می‌شود که داعش وارد موصل شده و در حال پیشروی در شمال عراق بود.

وی گفت: “بنا به درخواست نخست وزیر عراق، ما پایگاه آموزشی را در بعشیقه تاسیس کردیم، او تمامی این مسائل را می‌داند و این اقدامات با آگاهی وی صورت گرفته است. الان از این مرد بپرسید که تو زمانی که ما این اردوگاه را تاسیس کردیم، کجا بودی؟ وی از آن تاریخ هیچ حرفی را به میان نیاورد و در حال حاضر بنا به برخی از تحولات در منطقه، این مساله را مطرح می‌کنند.”

اردوغان با بیان این که ترکیه تعداد نیروهای خود را برای “تقویت تلاش‌هایش” بیشتر کرد، عنوان داشت: نیروهایی که در آنجا هستند، نیروی جنگی نیستند و بیشتر آنها مربی هستند.

وی به صورت ضمنی مدعی شد که روسیه در تشدید تنش کنونی میان ترکیه و عراق نقش دارد.

اردوغان در مورد بحران شکل گرفته میان ترکیه و روسیه در پی اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی نیز گفت: داده‌ها و اطلاعات ثبت شده همپیمانان ما در ناتو با اطلاعات ثبت شده ما در مورد این رخداد انطباق دارد. این نخستین بار نبود که روسیه حریم هوایی ما را نقض می‌کرد، اما ما تحریک نخواهیم شد و بر اساس اصل و اخلاق خود رفتار خواهیم کرد. در صورت لزوم واکنش‌های ما بیشتر خواهد شد، اما ما خواهان تنش نیستیم.

وی تصریح کرد: هرچقدر که روسیه موشک یا کشتی جنگی در منطقه بگذارد، این مساله به نفع روسیه یا سوریه نخواهد بود. تجاوز به ترکیه فقط تجاوز به یک کشور نیست، بلکه تجاوز به ناتو است.

وی افزود: ما به تحریم‌های روسیه علیه خود اهمیت نمی‌دهیم و کشورهای عربی به ما گفته‌اند که نمی‌توان ترکیه را بدون کمک در این زمان رها کرد و ما کالاهای ترکیه‌ای را خریداری خواهیم کرد.

اردوغان با تکذیب اتهام‌ها مبنی بر اقدام ترکیه در تجارت نفت با داعش تصریح کرد: منطقی نیست که ما با داعش بجنگیم و سپس با آن از طریق تجارت نفت همکاری کنیم.

وی افزود: من به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفتم که اگر “ادعاهای” خود مبنی بر این که ترکیه از داعش نفت می‌خرد، ثابت کند، من یک دقیقه هم در منصبم نمی‌مانم.

این در حالی است که شواهد و تصاویر و فایل‌های بسیاری مبنی بر تبادلات میان ترکیه و داعش بر سر نفت به سرقت برده شده از عراق و سوریه وجود دارد که این امر را ثابت می‌کند!

اردوغان گفت: ما ۱۶۰۰ مظنون را بازداشت کردیم و هزاران تن را بیرون راندیم و ۲۶ هزار تن هستند که به آنها اجازه ورود به ترکیه را نمی‌دهیم و ما “بسیاری از نیروهای داعش را کشته‌ایم”.

وی در مورد مساله سوریه نیز در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: “مشکل سوریه در سایه حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حل نمی‌شود.”

اردوغان مدعی شد: “بزرگ ترین حامی داعش نظام سوریه است و نمی‌توان یکی از آن دو را بدون دیگری تجسم کرد!”

وی تصریح کرد که با آمریکایی‌ها به نقاط مثبتی در مورد “منطقه امن” دست یافته است.

اردوغان در مورد روابط ترکیه با جهان عرب نیز گفت: طرح‌های بسیاری برای همکاری با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس به ویژه قطر و عربستان وجود دارد، اما روابط با امارات بد است یا در بهترین حالت خود نیست. علت آن هم شناخته شده است و آن موضع ترکیه نسبت به نظام مصر است.

وی در مورد اوضاع داخلی ترکیه نیز گفت: کسانی هستند که اقدام من در به کارگیری از اختیاراتی که قانون اساسی بر آن تاکید کرده است، باعث ناخرسندی آنها می‌شود. ما باید به سرعت برای بالا بردن سطح ترکیه از سطح کشورهای پیشرفته تلاش کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه که در شرایط کنونی در حال فرافکنی و دور کردن توجه‌ها از حمایت خود از تروریست‌ها است، مدعی شد: ائتلاف سه جانبه‌ای در عراق از سوی روسیه، ایران و مسئولان عراق تشکیل می‌شود که برای تاسیس یک “نظام طائفه‌گرا” ایجاد شده است که این نظام طائفه‌گرا از قبل وجود نداشته است.

وی مدعی شد: تمام منطقه و جهان اسلام بهای این طائفه‌گرایی را می‌پردازند و “ما دولتی هستیم که کاملا با طائفه‌گرایی مبارزه می‌کنیم”. وضعیت در عراق نیز باعث آزار عراق و کشورهای همسایه از جمله ترکیه می‌شود.