اولتیماتوم اسوتچی به نجفی/ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: شهرداران مناطق جزیره ای عمل نکنند
اولتیماتوم اسوتچی به نجفی/ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی: شهرداران مناطق جزیره ای عمل نکنند

جلسه صبح امروز شورای اسلامی کلانشهر تبریز به ریاست شهرام دبیری در عمارت شهرداری و با دستور جلسه بررسی معضلات ترافیکی تشکیل یافت. سرهنگ  ناصر میکائیلی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی و محمدحسین اسحقی،مدیر عامل سامان ترافیک شهرداری تبریز مدعوین جلسه امروز بودند که با هدف ارائه گزارش در خصوص وضعیت مشکلات ترافیکی […]

IMG_6929

جلسه صبح امروز شورای اسلامی کلانشهر تبریز به ریاست شهرام دبیری در عمارت شهرداری و با دستور جلسه بررسی معضلات ترافیکی تشکیل یافت.

سرهنگ  ناصر میکائیلی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی و محمدحسین اسحقی،مدیر عامل سامان ترافیک شهرداری تبریز مدعوین جلسه امروز بودند که با هدف ارائه گزارش در خصوص وضعیت مشکلات ترافیکی تبریز حضور یافته بودند.

تاکید جعفری بر واگذاری مطالعات استانداردسازی  پروژه ها به شرکت های متخصص

محمد حسین جعفری در نطق پیش از دستور، به مشکلات موجود در فعالیت های عمرانی و خدماتی شهرداری پرداخت.

وی که مطالب خود را با پخش اسلاید دنبال می کرد؛ مشکلات استاندارد سازی را از خلأ های مهم فعالیت های عمرانی و خدماتی شهرداری تبریز برشمرد و گفت: اغلب سوانح و تصادفات شهری به دلیل عدم رعایت استاندارها از قبیل لکه گیری نامناسب، مشکلات معابر و بلوک های سیمانی صورت می گیرد.

نائب رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه مراکز پژوهشی و شرکت هایی برای انجام پروژه های تحقیقاتی در راستای استانداردسازی وجود دارد؛ افزود: باید فضای عبور و مرور شهری امن باشد تا شاهد آسیب های جدی در این زمینه نباشیم.

وی با تشریح مشکلات ایمنی اتوبان پاسداران، تصریح کرد: موانع ترافیکی و جایگاه چراغ راهنما در این اتوبان اشکالات اساسی دارد و همچنین فقدان تابلوهای دید در شب در این اتوبان احساس می شود.

پخش کتابی شبهه ناک به دفاتر اعضای شورای شهر

این عضو شورای شهر تبریز به نتایج رعایت استاندارد ها در خدمات عمرانی شهری اشاره کرده و گفت: افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، افزایش تکریم شهروندی و زیباسازی محیط از عمده ثمرات استاندارد سازی خدمان عمرانی و خدماتی شهری است.

جعفری همچنین با بیان اینکه چندی پیش کتابی با عنوان پاسخ به شبهات قرآنی در اختیار دفاتر اعضای شورای شهر قرار گرفته است؛ افزود: با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان، شاهد وجود انحرافات و ایراداتی در این کتاب بودیم و بهتر است این کتاب مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

پرده برداری اسوتچی از پشت پرده های دفترمشاوران

 محمد حسن اسوتچی دیگر ناطق این جلسه بود که سخنان خود را با تاکید بر نظارت آغاز کرده و خاطر تشان کرد: نظارت اعضای شورا بر فعالیت های شهرداری ملموس نیست.

وی با یادآوری موضوع دفتر مشاوران و اعتراض های صورت گرفته در این زمینه، اذعان داشت: برخی ها از جمله آقای الف.ی، مدیر دفتر مشاوران از حرف های من در خصوص این دفتر ناراحت می شوند.

این عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از رئیس شورا به دلیل عدم اجازه برای طرح شدن برخی شبهات و سوالات در جلسه علنی، گفت: دبیری همواره پاسخ به سوالات اعضا را به جلسات مجزایی موکول می کند اما هیچگاه در این جلسات مجزا فرصتی برای مطرح شدن و دریافت پاسخ این سوالات فراهم نمی شود.

وی همچنین از اظهارات دبیری در خصوص توزیع نامه های خود در شورا از جمله نامه ای با موضوع ” دیکتاتوری دموکرات مآب ” گفت: دبیری نامه مرا در این خصوص نخوانده بود و اظهارات دور از واقعیتی در این خصوص نزد خبرنگراران داشته است.

اسوتچی همچنین به یکی از جلسات شهردار تبریز در حدود ۴۰ روز اشاره کرده و خواستار ارائه فیل صوتی آن جلسه شده و تاکید کرد: شهردار حرف های مرا در این خصوص این جلسه تکذیب کرده اما سی دی این جلسه ناپدید شده است و اگر تا فرصت معین فایل صوتی ان را در اختیار شورا قرار ندهند؛ خودم فایل صوتی را به شورا ارائه خواهم داد. 

پس از نطق های جعفری واسوتچی، سرهنگ میکائیلی،رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی به ارائه گزارش عملکرد در خصوص موضوعات ترافیکی پرداخت.

رتبه برتر آذربایجان شرقی در کاهش تلفات رانندگی

وی ضمن بیان آمار وسائط نقلیه در استان و تبریز، گفت: در سال جاری شاهد کاهش ۵۲ درصدی فوتی در تصادفات استان داشتیم و آذربایجان شرقی ۲ سال پیاپی رتبه برتر کشوری در خصوص کاهش تلفات کسب کرده است.

میکائیلی با بیان اقدامات بازدارنده از جمله افزایش اعمال قانون و کنترل وسائط نقلیه از طریق دوربین های شهری، ادامه داد: اغلب تصادفات به دلیل عدم توجه رانندگانبه جلو و عدم رعایت خط تقدم صورت می گیرد.

وی با اشاره به افزایش تلویزیون های شهری، تاکید کرد: شهرداران مناطق نسبت به نصب این تلویزیون ها جزیره ای عمل نکنند و با سازمان ترافیک شهرداری هماهنگی و مجوز دریافت کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همچنین از شورا خواستار تخصیص بودجه کافی برای خرید دوربین های پلاک خوان کرد.

راه اندازی سیمای ترافیک در جهت آموزش شهروندی

در ادامه اسحقی، مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری نیز با ارائه گزارشی در خصوص حوزه کاری خود بر اسفاده از تکنولوژی های جدید تاکید کرده و از شورا خواستار تنظیم آیین نامه ای برای تسهیل احداث پارکینگ توسط بخش خصوصی شد تا از بار ترافیکی شهری کاسته شود.

مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری همچنین بر اهمیت آموزش ترافیک در مدارس تاکید کرده و بر ضرورت آموزش های تئوریک و عملی اشاره کرد.

وی راه اندازی سیمای ترافیک و تولید برنامه های تلویزیونی برای آموزش شهروندی را از برنامه های سازمان متبوع خود برشمرد.

حضرتی: برخی تابلو ها در سطح شهر غلط املایی و تایپی  دارند
اکرم حضرتی در خصوص نصب تابلو های راهنمایی و رانندگی بیان داشت:  برخی تابلو ها در سطح شهر غلط املایی و تایپی در واژه های فارسی و انگلیسی دارند و بعضا در مکانهایی نصب می شوند که امکان خطا از سوی راننده بیشتر است.
وی همچنین تاکید کرد: مسائل راهنمای و رانندگی باید از سنین پایین آموزش داده شود و این اموزش فقط در مدارس میسر خواهد شد.

فریدون بابایی اقدم نیز عنوان داشت: شهرداری در دو سال بالای هزار میلیارد  برای حمل و نقل و ترافیک هزینه کرده است و در حالی که در مقایسه با شهر  های همجوار، تاثیر کمی داشته است.

حاجی پور:سرعت گیر ها باید از سطح شهر جمع شوند

حاجی پور  با تاکید بر تنظیم برنامه جامع برای کنترل ترافیک بیان داشت: سرعت گیر ها باید از سطح شهر جمع شوند چرا که مردم را با مشکل مواجه می کند.

شیاری نیز یاد آور شد: حضور پلیس و راهنمای و رانندگی در حاشیه شهر بسیار کم رنگ است  در حالی که حضور در طول شبانه روز باعث ایجاد آرامش می شود.

عابدزاده:در دعوت از مسئولین شهر، عدالت را رعایت کنید

عابد زاده همچنین با تذکر به رئیس شورادر خصوص حضور مدعوین بیان داشت: در دعوت از مسئولین شهر، عدالت را رعایت کنید چرا که برخی مسئولین دو بار به صحن دعوت می شوند و برخی دیگر در طول سال حتی یکبار هم به شورا نمی آیند

نجفی:شهرداری فقط از مجلس شورای اسلامی دستور می گیرد

شهردار تبریز در پاسخ به تذکر ها و پیشنهادات اعضای شورا بیان داشت: در کدام شهر کشور دیده اید هزار میلیارد در حوزه ترافیک هزینه شود و از دولت هیچ کمکی اخذ نشود.
نجفی عنوان داشت:  هیچ سازمانی شهرداری را بخش خصوصی تلقی نمی کند و آب منطقه ای و راهنمایی و رانندگی سهمی از عوارض دریافتی را به شهرداری پرداخت نمی کند

شهردار تبریز اذعان داشت:شهرداری فقط از مجلس شورای اسلامی دستور می گیرد و چرا شورای استان و شهر به این مسایل تن می دهد و چرا ما سهمی از جریمه های راهنمایی و رانندگی را دریافت نمی کنیم.

سرهنگ میکائیلی: تا زمان فرهنگ سازی کامل اصول رانندگی، سرعت گیر ها باقی می مانند.
سرهنگ میکائیلی همچنین در پاسخ به سخنان اعضای شورا بیان داشت: در بحث آموزش و تغییر مکان تابلو ها و تصحیح غلط های املایی، پلیس راهنمایی رانندگی طرحی را برنامه ریزی کرده و به زودی اجرا خواهد شد.
وی گفت: زمانی می توانیم سرعت گیر های شهر را جمع آوری کنیم که اصول رانندگی و شهروندی در بین مردم به صورت کامل فرهنگ سازی شده باشد

 

در پایان مقرر شد رئیس پلیس راهنمایی رانندگی در جلسه ای اختصاصی با کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مسائل تخصصی را بررسی کنند .

گفتنی است، این جلسه با حضور اکثریت اعضا و شهردار و میهمان ویژه، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در عمارت شهرداری برگزار گردید و مقرر شد برای بررسی لایحه های باقی مانده، عصر روز سه شنبه جلسه ای برگزار نمایند.

منبع: ائل