«لیله المبیت» جلوه‌ای از شجاعت علی(ع)
«لیله المبیت» جلوه‌ای از شجاعت علی(ع)

حجت الاسلام محمد نیکوکار به مناسبت فرارسیدن لیله المبیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۱۳ بعثت، آزار و اذیت مسلمانان توسط مشرکین به اوج خود رسیده بود تا جایی که پیامبر اسلام(ص) دستور مهاجرت دادند و مشرکین نیز تصمیم به قتل پیامبر(ص) گرفتند. وی ادامه داد: نقشه ی شوم مشرکین […]

۷۶۵۳۶حجت الاسلام محمد نیکوکار به مناسبت فرارسیدن لیله المبیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: در سال ۱۳ بعثت، آزار و اذیت مسلمانان توسط مشرکین به اوج خود رسیده بود تا جایی که پیامبر اسلام(ص) دستور مهاجرت دادند و مشرکین نیز تصمیم به قتل پیامبر(ص) گرفتند.

وی ادامه داد: نقشه ی شوم مشرکین بدین صورت بود که از چهل قبیله ی خود، یک نفر را به نمایندگی انتخاب کردند تا با همدستی یکدیگر پیامبر(ص) را به قتل برسانند و بنی هاشم نیز به گرفتن خون بها راضی شود و ماجرا به نفع مشرکین ختم شود چرا که در این حالت بنی هاشم نمی توانست با چهل قبیله وارد جنگ شود.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: نکته ی مهمی که در این واقعه به چشم می خورد، تصمیم ابوجهل، طراح این نقشه در مورد زمان حمله به خانه ی پیامبر(ص) است که در روایات آمده است ابوجهل اجازه حمله در هنگام شب را به هم پیمانان خود نداد و گفت که ممکن است شب هنگام در حین حمله به زن ها و کودکان بی گناه نیز صدمه ای وارد شود؛ لذا وقت طلوع حمله را آغاز کردند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقعه ی عاشورا وقتی که شمر امام حسین(ع) را به شهادت می رساند، لشکریان عمربن سعد به خیمه ها حمله بردند و در این هنگام امام حسین(ع) فرمودند: اگر دین ندارید آزاده باشید؛ همچنین ایشان فرمودند به سنت های آباء و اجداد خود بازگردید و حداقل مثل آنها رفتار کنید.

وی بیان داشت: ابوجهل هرچند مشرک بود ولی این نکته را رعایت کرد که ما با محمد(ص) جنگ داریم نه زنان و کودکان بی گناه؛ اما اشرار در روز عاشورا شقاوتی فراتر از مشرکین را به نمایش گذاشتند.

نیکوکار با اشاره به اهمیت جایگاه امام علی(ع) در اسلام و عزت ایشان نزد پیامبر(ص) گفت: اینکه پیامبر(ص) امیرمومنان(ع) را مامور به نجات جان خود که همان نجات اسلام است، کردند، نشان دهنده ی جایگاه والای امام علی(ع) و شجاعتشان است تا جایی که خداوند آیه ی ” برخی از مردم جان خود را برای تحصیل رضای خداوند می فروشند، خداوند به بندگان خود رئوف و مهربان است”.

وی خاطرنشان کرد: اگر پیامبر(ص) امیرمومنان(ع) را به چنین امر خطیری مامور کردند نشان دهنده ی شجاعت ایشان است و علاوه بر این شاید در آن زمان امام علی(ع) تنها فرد امینی بود که می توانست در غیاب پیامبر(ص) امانات مردم را بدون کم و کاست به صاحبانشان برگرداند چرا که مردم امانات بسیاری را به دلیل امین بودن پیامبر(ص) به ایشان سپرده بودند.

بر اساس این گزارش؛ در شب اول ماه ربیع‌الاول سال سیزدهم بعثت، حادثه‌ای شگفت روی داد که خداوند متعال به خاطر این حادثه به فرشتگان خود مباهات می‌کند، این شب تاریخی را که حضرت علی علیه‌السلام در جایگاه پیامبر اکرم (ص) و برای نجات جان او در بسترش خوابید، «لیله المبیت» می‌نامند.