فائزه هاشمی افزود: در نظرگرفتن سهمیه‌بندی جنسیتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد؛ ولی رأی نیاورد. با این حال احزاب به‌ویژه احزاب اصلاح طلب می‌توانند دست کم ۳۰ درصد را برای سهمیه زنان در نظر بگیرند. وی با اشاره به نقش زنان همچنین رسانه‌ها در افزایش تعداد نمایندگان زن […]

فائزه هاشمی افزود: در نظرگرفتن سهمیه‌بندی جنسیتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد؛ ولی رأی نیاورد. با این حال احزاب به‌ویژه احزاب اصلاح طلب می‌توانند دست کم ۳۰ درصد را برای سهمیه زنان در نظر بگیرند.

وی با اشاره به نقش زنان همچنین رسانه‌ها در افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس گفت: زنان باید با ارائه قابلیت‌های خود در جهت انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس تلاش کنند. رسانه‌ها هم نقش زیادی برای فضاسازی به منظور پذیرش سهمیه ۳۰ درصدی زنان در مجلس شورای اسلامی دارند.

هاشمی با بیان اینکه حضور زنان در همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی لازم است، اظهارکرد: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. آنان در همه عرصه‌های علم، دانش و کار حضور دارند؛ ولی متاسفانه زمانی که قرار است به مدیریت برسند، سقف‌های شیشه‌ای مانع ارتقای آنان می‌شود که یکی از این موارد فرهنگ مردانه است.

وی تاکید کرد: زن و مرد با هم خلق شده‌اند و در تمام عرصه‌ها باید کنارهم باشند؛ چرا که به طور فطری و ذاتی حضور زنان لازم است. در حال حاضر حضور زنان در جامعه بسیار بالاست و طبیعی است دختری که درس می‌خواند و فعالیت می‌کند انتظار دارد در مدارج مدیریتی ارتقاء یابد بنابراین در همه حیطه‌ها فضای رشد برای زن باید مهیا باشد.

هاشمی در پایان درباره راه‌های دستیابی به توازن جنسیتی اظهارکرد: بیش از ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است؛ اما تعداد نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی حتی از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم کمتر شده است. پیش از انقلاب در مجلس حدود ۲۰ زن در بین ۱۶۰ نماینده وجود داشت؛ اما در حال حاضر ۹ زن در بین ۲۹۵ نماینده فعالیت می‌کنند که در این شرایط آمار نمایندگان زن به زیر سه درصد کاهش یافته است.

منبع: ایسنا