گنبد سرخ مراغه نیازمند توجه بیشتر مسوولان برای بقا
گنبد سرخ مراغه نیازمند توجه بیشتر مسوولان برای بقا

این گنبد از قدیمی ترین بناهای موجود در مراغه بوده که در سال ۵۴۲ هجری قمری به صورت مربع شکل متشکل از سردابه و اتاق اصلی احداث شده و بر روی سکویی سنگی قرار گرفته است. طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا از محوطه این گنبد، محوطه این اثر در شرایط نابسامانی بوده به طوری که آثاری […]

این گنبد از قدیمی ترین بناهای موجود در مراغه بوده که در سال ۵۴۲ هجری قمری به صورت مربع شکل متشکل از سردابه و اتاق اصلی احداث شده و بر روی سکویی سنگی قرار گرفته است.
طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا از محوطه این گنبد، محوطه این اثر در شرایط نابسامانی بوده به طوری که آثاری از شکستگی چراغ ها دیده می شود و اثری از در ورودی این اثر باستانی نیز دیده نمی شود.
این بنا از آثار شاخص تاریخی این شهرستان بوده و نگهداری و حفظ این اثر نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط است تا بتوان آن را برای نسل های آینده نگهداری کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت گنبد سرخ، محوطه آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و این اداره سعی کرده که شرایط محوطه این گنبد به بهترین شکل ممکن ساماندهی شود.
یعقوب طالبی افزود: با توجه به محدودیت نیروی انسانی و موانع موجود در نگهداری محوطه مذکور، این اداره تفاهم نامه ای را با شهرداری مراغه در اردیبهشت ۹۴ منعقد کرده است.
وی اظهارکرد: در بند چهارم این تفاهم نامه، شهرداری عهده دار اداره محوطه گنبد سرخ و نگهداری فضای سبز پیرامون اثر شده که در صورت اجرای بند مذکور موضوع و مساله ساماندهی و نگهداری محوطه اثر ارزشمند گنبد سرخ با توجه به تخصص و توانمندی شهرداری و بخش خدمات عمومی آن در حفظ و توسعه فضاهای سبز، به شکل اساسی و ریشه ای مرتفع می شود.
طالبی ادامه داد: با توجه به شرایط نامناسب محیط و منطقه قرارگیری گنبد سرخ و اینکه چندین بار چراغ های محوطه و فضای سبز مورد تخریب قرارگرفته، این اداره شکایتی دراین خصوص به نیروی انتظامی ارایه کرده است.
وی، قدمت ساخت در چوبی گنبد سرخ را مربوط به چند سال گذشته عنوان و اضافه کرد: در ورودی این اثر هم اکنون دراداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگهداری شده تا به محض ساماندهی و تعیین تکلیف محوطه به محل اتصالی بازگردانده شود.
براساس آمار موجود تاکنون حدود ۳۰۰ اثر تاریخی مراغه از بین بیش از یک هزار و ۳۰۰ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.