نشر اکاذیب و جرائم اقتصادی بالاترین جرائم فضای سایبری آذربایجان‌شرقی
نشر اکاذیب و جرائم اقتصادی بالاترین جرائم فضای سایبری آذربایجان‌شرقی

محسن محمودی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه پلیس فتا رویکرد اجتماع محور دارد، اظهار داشت: به گفته مقام معظم رهبری فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. وی افزود: با توجه به پیدایش آسیب‌های نوپدید در فضای جامعه، ضرورت دارد که متناسب با این پدیده‌ها کنترل مناسب را […]

محسن محمودی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه پلیس فتا رویکرد اجتماع محور دارد، اظهار داشت: به گفته مقام معظم رهبری فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.

وی افزود: با توجه به پیدایش آسیب‌های نوپدید در فضای جامعه، ضرورت دارد که متناسب با این پدیده‌ها کنترل مناسب را داشته باشیم و به همین دلیل به مسائل مرتبط با فضای سایبری به چشم آسیب‌های نوپدید نگاه می‌کنیم.

محمودی عمده‌دلیل افزایش جرایم سایبری را عدم آگاهی عنوان کرد و گفت: بیشترین دلیل وقوع این چنین اتفاقاتی ناآگاهی است و برای جلوگیری از این رویدادها باید آگاه‌سازی اجتماعی مناسب صورت گیرد.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی عدم آگاهی مردم در نگهداری اطلاعات فردی را علت فراوانی جرائم سایبری خواند و اظهار داشت: جرایم نشر برخی مسائل در فضای سایبری و موارد اخلاقی و اقتصادی بیشترین جرم‌ها در فضای سایبری را به خود اختصاص داده‌اند.

رصد و پایش شبانه‌روزی فضای سایبری توسط پلیس فتا

وی از رصد و پایش شبانه‌روزی فضای سایبری توسط پلیس فتا خبر داد و گفت: باید با آگاه‌سازی عمومی به جوانان و خانواده‌ها کنترل‌های لازم در این زمینه را داشته باشیم.

محمودی در قالب برخی توصیه‌ها نیز تصریح کرد: استفاده صحیح از آنتی ویروس‌های مطمئن و همچنین دانلود و آپدیت کردن آنها از طریق شرکت‌های معتبر و اعتماد نکردن به سایت‌های مختلف از جمله این موارد است.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه اطلاعات فضای سایبری باید متقن باشد، اظهار داشت: نباید هر نرم افزاری را وارد سیستم‌های خود کنیم و همچنین هر اپلیکیشنی را دانلود نکنیم چرا که ممکن است آلوده باشند و امکان دسترسی به اطلاعات برای هکرها فراهم باشد.

وی یادآور شد: همچنین باید از رمز عبور مناسب یعنی برگرفته از حداقل شش تا هشت کاراکتر متشکل از حروف، اعداد و اشکال استفاده شود.

محمودی با اشاره به اینکه باید به جای فضای مجازی از لفظ فضای سایبری استفاده شود، گفت: پلیس فتا تمام این فضاها را بررسی می‌کند.

۸۰ درصد جرایم سایبری در آذربایجان‌شرقی کشف شده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیشترین فراوانی جرایم سایبری در استان را در شهرستان تبریز عنوان کرده و افزود: پس از تبریز، شهرستان های مرند و مراغه بالاترین فراوانی جرایم سایبری را به خود اختصاص داده اند.

رئیس پلیس فتا آذربایجان‌شرقی افزود: ۸۰ درصد از جرایم سایبری اتفاق افتاده در استان با پیگیری‌های فنی پلیس کشف شده است.

محمودی به موضوع برداشت‌های جزئی از حساب شهروندان توسط هکرها نیز اشاره کرده و گفت: این موضوع در حال حاضر یکی از ماموریت‌های پلیس فتا است که اطلاعات کامل آن پس از این ماموریت اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

خبرگزاری فارس