آبی که به مقصد نمی‌رسد
آبی که به مقصد نمی‌رسد

کلنگ انتقال آب رود ارس به مرند در سال ۱۳۸۱ توسط مسئولان وقت وزارت نیرو به زمین زده و مقرر شد در عرض پنج سال آب به دشت‌های شهرستان جلفا، مرند و این طرح  به بهره‌برداری برسد. طرح آب‌رسانی به دشت‌های مرند گرچه از سال ۹۲ پیشرفت خوبی داشته اما باید گفت به دلیل کمبود […]

۹کلنگ انتقال آب رود ارس به مرند در سال ۱۳۸۱ توسط مسئولان وقت وزارت نیرو به زمین زده و مقرر شد در عرض پنج سال آب به دشت‌های شهرستان جلفا، مرند و این طرح  به بهره‌برداری برسد.

طرح آب‌رسانی به دشت‌های مرند گرچه از سال ۹۲ پیشرفت خوبی داشته اما باید گفت به دلیل کمبود اعتبارات سال‌هاست که با تغییر هر دولت با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و با این اوصاف هنوز این آب به دشت‌های تشنه منطقه نرسیده است و مردم نیز منتظر سرانجام ین طرح هستند و زمین‌هایشان نیز در عطش رسیدن آب له‌له می‌زنند.

حالا گفته می‌شود قرار است انتقال آب از رود ارس که برای آب کشاورزی و شرب شهرستان‌های جلفا و مرند صورت می‌گیرد، با خط انتقال آب به دریاچه ارومیه هر سه خطوط یکی شوند تا دریاچه ارومیه نیز مثل مردم مرند از بی‌آبی نجات پیدا کند.

انتقال آب به دریاچه ارومیه همزمان با انتقال آب به مرند انجام می‌شود

برای اینکه بدانیم کارهای انتقال آب رود ارس به شهرستان‌های مرند و جلفا و دریاچه ارومیه چگونه پیش می‌رود به سراغ مشاور وزیر نیرو و مدیر سازمان منابع آبی کشور رفتیم که به خبرنگار مهر گفت : چند صباحی است که با گشایش در اعتبارات طرح خط انتقال آب از رودخانه ارس به دشت‌های جلفا، مرند و دریاچه ارومیه، فعالیت در این پروژه سرعت گرفته و تا پایان سال ۹۶ در سه فاز اجراشده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمد حاج رسولیها در ادامه افزود: فاز اول این طرح به طول ۱۸ کیلومتر بااعتبار یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال به پیمانکار واگذارشده است.

۹۹

وی با اشاره به وضعیت بسیار بغرنج موجود کشور در بخش آب  گفت: با توجه به اینکه مهار آب‌های مرزی یک دستور کلی است که در راستای بیانات مقام معظم رهبری در سراسر کشور اجرا می‌شود و منبع آن نیز صندوق توسعه ملی است، طرح انتقال آب رود ارس به دشت هرزندات، یکانات و دشت مرند در راستای همین سیاست‌ها موردتوجه است.

مشاور وزیر نیرو و مدیر سازمان منابع آبی کشور بابیان اینکه این پروژه در دشت یکانات و هرزندات حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: از چند ماه قبل تاکنون بیش از یک هزار و ۶۰۰ متر لوله به محل پروژه منتقل‌شده است.

وی همچنین اظهار داشت: مراحل بعدی مربوط به دو فاز هشت و پنج کیلومتری هستند که با اتمام مسیرها آب رودخانه ارس وارد دشت هرزندات شهرستان مرند خواهد شد و این نوید خوش‌آیندی برای کشاورزان منطقه  و مردم شهر مرند و رفع دغدغه مشکل آب شرب است.

حاج رسولیها در ادامه تصریح کرد: پس از پمپاژ آب به دشت هرزندات مرند، لوله‌گذاری و انتقال آب به سمت شهر مرند را شرکت آب منطقه‌ای برعهده‌گرفته است و تدابیر لازم برای اجرای این پروژه همزمان با فازهایی قبلی اتخاذشده به‌طوری‌که در این مسیر انتقال به‌صورت ثقلی بوده و نیازی به پمپاژ هم نخواهد بود.

وی در مورد انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نیز گفت: پیش از این مقررشده بود که سه طرح در مسیرهای جداگانه شامل انتقال آب ارس به دشت هرزندات مرند، انتقال آب ارس به شهر مرند و انتقال آب این رودخانه به حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شود اما در حال حاضر این طرح تا دشت هرزندات ادغام‌شده است.

مشاور وزیر نیرو و مدیر سازمان منابع آبی کشور خاطرنشان شد: در این طرح آب مازاد بر کشاورزی و شرب شهرستان مرند به سمت دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد تا بخشی از آن برای آب شرب تبریز نیز استفاده شود.

حاج رسولیها گفت: متأسفانه افرادی بدون داشتن اطلاعات فنی لازم اقدام به اظهارنظر می‌کنند که لازم است این امر را در حیطه وظایف خود انجام داده و اجازه دهند کار با سرعت انجام شود زیرا معتقدم تمامی کارهای صورت گرفته بر اساس طرح پیش‌بینی‌شده و اصولی بوده و امیدواریم با اتمام این طرح مردم منطقه از مزایای این پروژه عظیم بهره‌مند شوند.

با اجرای طرح انتقال آب رود ارس به مرند بسیاری از مشکلات صنعت شهرستان حل می‌شود

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص با کل هزینه خط انتقال آب ارس گفت: هزینه کل این پروژه خط انتقال آب، ۱۱ هزار میلیارد ریال است که مدت اجرای آن نیز سه سال در نظر گرفته‌شده است.

۹۹۹

محمد حسن نژاد در ادامه افزود: البته احداث سد در مسیر انتقال نیز در نظر گرفته‌شده که محل موردنظر برای این موضوع نیز در حال مطالعه است تا آب مازاد در فصل‌های سرد سال در آن ذخیره شود.

وی همچنین گفت: این پروژه به انرژی برق زیادی نیاز دارد و بر همین اساس چندین پست انتقال برق در نظر گرفته‌شده که هزینه انشعاب و خط انتقال برق لازم نیز در حدود ۸۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات شهرستان مرند در بخش صنعت را نبود برق و آب لازم دانست و به خبرنگار مهر گفت: با اجرای این طرح مشکلات شهرستان رفع شده و زمینه برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت مرند فراهم خواهد شد.

آب‌رسانی به دشت‌های مرند از هسته‌های کلیدی سند تدبیر و توسعه شهرستان/ اجرای پروژه تا پایان ۹۶

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز در خصوص لزوم انتقال آب ارس به مرند و میزان پیشرفت این پروژه اظهار داشت: خط انتقال آب‌رسانی به دشت یکانات و هرزندات و تأمین آب شرب شهرستان از پژوه های حساس و مهم بوده و یکی از موضوعات کلیدی در سند تدبیر و توسعه مرند نیز محسوب می‌شود.

تقی کرمی در ادامه افزود: خط انتقال آب ارس تا پایان سال ۹۶ در سه فاز اجرا خواهد شد که فاز اول این پروژه در ۱۷ کیلومتر به مبلغ یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال به پیمان رفته و در حال اجراست و قطر داخلی لوله‌های خط انتقال این پروژه ۲۰۰ میلی‌متر است که شرکت آب منطقه‌ای تأمین لوله‌ها را به طول هفت کیلومتر برعهده‌گرفته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مرند خاطرنشان شد: در حال حاضر ۱۶۰ متر لوله وارد مسیر شده و هرکدام از فازها به‌صورت جداگانه اجرا خواهند شد.

۹۹۹۹۹منبع:مهر