آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه نفلین سینیت سراب
آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه نفلین سینیت سراب

به گزارش اویاقلیق:«مهدی کرباسیان» امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی گفت: با بهره برداری از کارخانه نفیلین سنیت سراب، نه تنها نیاز کشور به ماده نفلین و پودرآلومینا برطرف می شود، بلکه زمینه صادرات این محصول به خارج از کشور نیز فراهم خواهد شد. وی در اهمیت ماده نفلین سنیت گفت: امروز در دنیا […]

به گزارش اویاقلیق:«مهدی کرباسیان» امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی گفت: با بهره برداری از کارخانه نفیلین سنیت سراب، نه تنها نیاز کشور به ماده نفلین و پودرآلومینا برطرف می شود، بلکه زمینه صادرات این محصول به خارج از کشور نیز فراهم خواهد شد.

وی در اهمیت ماده نفلین سنیت گفت: امروز در دنیا آلومنیم دارد به تدریج جای فولاد را می گیرد؛ در حالی که آلومنیم نسبت به فولاد بسیار سبک تر و با آلیاژهای مشخص مقاومت بیشتری از فولاد نیز دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) گفت: ذخایر نفلین سنیت سراب بیش از ۶ میلیارد تن برآورد می شود که این مقدار بسیار چشم گیر است و می تواند نیازهای کشور را بر طرف کرده و صادرات هم بشود.

کرباسیان با ابراز تاسف از سال ها تاخیر در اجرایی شدن این طرح عظیم ملی، گفت: سال گذشته شاهد بودید که قراردادی به ارزش ۱۰ میلیون یورو با یک شرکت آلمانی برای برای مطالعات و طراحی این پروژه انجام دادیم که انشاالله آذرماه امسال این طرح را تحویل می گیریم و کار را خیلی زود شروع می کنیم.

وی افزود: تکنولوژی تولید آلومنیم از نفلین سنیت تنها در یک شرکت روسی موجود است و ما مایلیم با همان شرکت قرارداد امضاء کنیم که اخیر معاون این شرکت به دفتر من در تهران آمده بود، اما در هر صورت اگر این شرکت با ما همکاری نکند، با همان شرکت آلمانی کار را ادامه خواهیم داد و به نتیجه هم خواهیم رسید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: از آذر ماه عملیات اجرایی این طرح بزرگ ملی شروع خواهد شد و امیدوارم تا آن موقع هم برجام به فرجام رسیده باشد. من امیدوارم تا پایان دولت اول تدبیر و امید چراغ اتاق عملیات بخشی از این کارخانه عظیم را روشن کنیم.

کرباسیان در خصوص طرح اکتشاف پهنه های معدنی جدید در آذربایجان شرقی نیز گفت: فاز شناسایی مواد معدنی در پهنه اکتشافی چاراویماق ۷۲ درصد پیشرفت دارد و فولاد میانه نیز تا آذرماه سال آینده به بهره برداری می رسد و در طرح نفیلین سنیت آذرشهر در خصوص جایگزینی کاتالیست ها که جزو مواد وارداتی ماست، سرمایه گذاری می کنیم.

وی افزود: شرکت مس آذربایجان نیز با هدف ایجاد استقلال عمل، صاحب هیات مدیره شده اما هنوز آن چیزی که می خواهیم انجام نشده و از این به بعد بیشتر تلاش می کنیم تا شرکت مس آذربایجان بتواند به طور مستقل کارهای خود را جلو ببرد.

کرباسیان با اشاره به ظرفیت های بالای معدنی آذربایجان شرقی، تاکید کرد: این استان به لحاظ معدنی بسیار غنی است و بر این اساس باید کار اکتشافی انجام شود و فاز شناسایی مواد معدنی در پهنه اکتشافی چاراویماق انجام می شود.