اهداف دولت باکو از هجمه های اخیر بر علیه شیعیان آذربایجان
اهداف دولت باکو از هجمه های اخیر بر علیه شیعیان آذربایجان

بدنبال بازداشت دو تن از فعالان شیعه آذری بنام های الچین قاسم اف و صاحب حبیب اف توسط نیروهای اداره پلیس بخش صابونچی باکو،حدود شصت تن از دینداران شیعه آذری در اعتراض به بازداشت آنها در مقابل اداره پلیس بخش صابونچی باکو تجمع برگزار کردند که در اثر واکنش پلیس هشت تن از معترضین بازداشت […]

بدنبال بازداشت دو تن از فعالان شیعه آذری بنام های الچین قاسم اف و صاحب حبیب اف توسط نیروهای اداره پلیس بخش صابونچی باکو،حدود شصت تن از دینداران شیعه آذری در اعتراض به بازداشت آنها در مقابل اداره پلیس بخش صابونچی باکو تجمع برگزار کردند که در اثر واکنش پلیس هشت تن از معترضین بازداشت شدند. بازداشت شدگان به اتهام برگزاری تجمع غیر قانونی، برهم زدن نظم عمومی و مقابله با نیروهای پلیس به حبس محکوم شدند. اعتراض دینداران شیعه آذری نسبت به دولت زمانی بالا گرفت که ماموران پلیس بخش یاسمال باکو حاجی طالع باقر زاده روحانی سرشناس شیعه آذری را مورد ضرب و شتم قرار دادند. الچین قاسم اف و صاحب حبیب اف هم در اعتراض به ضرب و شتم حاجی طالع باقر زاده بازداشت شده بودند .بعد از این قضیه موجی بر علیه روحانیون و دینداران شیعه آذری در آذربایجان راه افتاده است.
موسی قاسملی از نمایندگان مجلس ملی آذربایجان تجمع دینداران شیعه آذری در مقابل اداره پلیس بخش صابونچی باکو در اعتراض به بازداشت الچین قاسم اف و صاحب حبیب اف را محکوم و خواستار برخورد شدید دولت با برگزارکنندگان این گونه تجمعات غیر قانونی شد. وی با اشاره به جدایی دین از سیاست در آذربایجان و ایجاد شرایط مناسب از سوی دولت برای اتباع آذری جهت اجرای مراسمات دینی خویش بر ضرورت عدم دخالت قشر مذهبی و دینی آذری در مسائل سیاسی تاکید و گفت که چنین اقداماتی مغایر با ثبات داخلی آذربایجان، دخالت در مسائل دولتی و اخلال در نظم عمومی است.آیدین میرزازاده دیگر نماینده مجلس ملی آذربایجان هم تجمع دینداران شیعه این کشور در مقابل اداره پلیس بخش صابونچی باکو در اعتراض به بازداشت الچین قاسم اف و صاحب حبیب اف را غیر قانونی و مخل ثبات داخلی و امنیت ملی آذربایجان توصیف و اعلام داشت که همه تشکل های دینی و مذهبی آذری بایستی در چارچوب قانون عمل نمایند. وی مقابله نیروهای پلیس با تجمع دینداران شیعه آذری در بخش صابونچی باکو را وظیفه قانونی آنها دانست.
ایلگار آلتای از فعالان سیاسی آذری در طی نامه ای به ذاکر قارال اف دادستان کل آذربایجان گفته است که به موازات تهدیدات امنیتی تکفیری ها در آذربایجان تهدیدات امنیتی دیگری نیز از جانب روحانیون و دینداران شیعه آذری حامی ایران در آذربایجان احساس می شود که بایستی با آن مقابله گردد. وی در این نامه با اشاره به خطرات تحصیلات دینی اتباع آذری در شهرهای قم و مشهد برای آذربایجان آورده است که روحانیون و دینداران شیعه آذری حامی ایران نیات و اهداف این کشور را در آذربایجان پیاده کرده و به استقلال و امنیت آذربایجان ضربه وارد می سازند. در این نامه ایلگار آلتای با اشاره به سخنان ضد آذربایجانی روحانیون و دینداران شیعه طرفدار ایران در آذربایجان گفته است که مقابله با این افراد ضروری است و اداره دادستانی کل آذربایجان بایستی جلوی اقدامات ضد آذربایجانی، خرابکارانه و ضد امنیتی روحانیون و دینداران شیعه طرفدار ایران در آذربایجان بویژه حاجی طالع باقرزاده که در صدد پیاده کردن اسلام سیاسی در آذربایجان به تاسی از ایران هستند را بگیرد.
برخی از رسانه های آذربایجان هم به نقل از مسئولین آذری از جمله برخی از نمایندگان مجلس ملی و معاون کمیته دولتی امور دینی آذربایجان با اشاره به سفر گذشته حضرت آیت الله نوری همدانی به آذربایجان روحانیون و دینداران شیعه آذری را عامل ایران توصیف کردند در حالی که حضرت آیت الله نوری همدانی بر اساس دعوت الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز به باکو سفر کرده بود. نکته جالب توجه همراهی وهابیون تندرو آذری با فعالان سیاسی و رسانه ای آذربایجان در این موضوع است.
قامت سلیمان اف امام جماعت مسجد ابوبکر و رئیس سلفی های آذربایجان که خود از تحریک کنندگان اتباع آذربایجان برای اعزام به سوریه جهت پیوستن به گروههای تروریستی است با وقاحت تمام اعلام داشته است که شیعیان هم در بین گروه تروریستی داعش حضور دارند، در حالی که داعش به لحاظ ایدئولوژیک با شیعه مخالف است.
از نظر نویسنده تبلیغات بر علیه روحانیون و دینداران شیعه آذری در برهه کنونی برای تحت الشعاع قرار دادن حضور کمرنگ مردم در انتخابات مجلس ملی آذربایجان و نیز به ترس حاکمیت باکو از افزایش بیداری مردم مسلمان آذربایجان در اثر تبلیغات روحانیون شیعه آذری از جمله حاجی طالع باقرزاده باز می گردد. علاوه بر این بدلیل آشکار شدن حمایت های مسئولان آذری از وهابیون آذربایجان، حاکمیت باکو سعی دارد با شروع هجمه بر علیه روحانیون و دینداران شیعه آذری آن موضوع را در نزد مردم آذربایجان کمرنگ سازد.

علی حیدری منور