مخالفان شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی از چه می‌ترسند؟
مخالفان شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی از چه می‌ترسند؟

موضوع شفاف سازی هزینه های تبلیغات انتخاباتی کاندیداها که به صورت لایحه به مجلس ارائه شده همچنان بلاتکلیف است. لایحه مذکور هنوز اعلام وصول نشده و با روندی که در پیش گرفته شده است معلوم نیست تا قبل از انتخابات مجلس دهم به نتیجه مشخصی برسد. شفاف سازی هزینه های انتخابات کاندیداها در هر انتخاباتی […]

موضوع شفاف سازی هزینه های تبلیغات انتخاباتی کاندیداها که به صورت لایحه به مجلس ارائه شده همچنان بلاتکلیف است.
لایحه مذکور هنوز اعلام وصول نشده و با روندی که در پیش گرفته شده است معلوم نیست تا قبل از انتخابات مجلس دهم به نتیجه مشخصی برسد.

شفاف سازی هزینه های انتخابات کاندیداها در هر انتخاباتی اعم از مجلس یا ریاست جمهوری بی تردید گامی در جهت اعتمادسازی برای مردم و نیز جلوگیری از فسادهای احتمالی است با این وجود به نظر می رسد چنین اقدامی مخالفانی در سطح مسئولین دارد.

دلایل مخالفان، عملی نبودن چنین اقدامی و نیز احتمال ارائه آمارهای دروغین از سوی اطرافیان کاندیداهاست. اما آنچه مورد توجه است اینکه، چنین اقدامی حتی اگر در اولین تجربه های آن با خطاهایی در اجرا همراه باشد، با گذشت زمان موجبات جلب اعتماد بیشتر مردم را فراهم می کند و مشکلات احتمالی آن نیز به مرور زمان قابل رفع شدن است.

با این وجود معلوم نیست چرا چنین طرح ها و لوایحی همواره در حاشیه دیگر برنامه های دولت و مجلس قرار دارند و چرا حال که انتخابات مجلس دهم در پیش است، در تعیین تکلیف لایحه مذکور تعجیل صورت نمی گیرد؟