“فریدون بابایی اقدم” در این بازدید با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد تبریز را مناطق حاشیه نشین تشکیل می‌دهد، گفت: تبریز پس از شهرهایی همچون مشهد و اهواز از نظر میزان بافت ناکارآمد، سومین شهر ایران می باشد. وی با اشاره به اینکه با عزم مدیریت شهری و حمایت‌های دولت، می توان با معضل حاشیه […]

“فریدون بابایی اقدم” در این بازدید با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد تبریز را مناطق حاشیه نشین تشکیل می‌دهد، گفت: تبریز پس از شهرهایی همچون مشهد و اهواز از نظر میزان بافت ناکارآمد، سومین شهر ایران می باشد.

وی با اشاره به اینکه با عزم مدیریت شهری و حمایت‌های دولت، می توان با معضل حاشیه نشینی مبارزه کرد، افزود: مجموعه شهرداری، استانداری و اداره راه و شهرسازی سه متولی امور حاشیه نشینی هستند که به منظور رفع حاشیه نشینی اقدام به تأسیس دفاتر تسهیل گری کرده و از طریق این دفاتر مناطق را به دقت مورد بررسی قرار می دهند و همچنین با مشارکت مردم در این خصوص برنامه‌هایی اجرا می کنند.

وی در خصوص عوامل ایجاد حاشیه نشینی گفت: روستاییانی که به شهرها مهاجرت می کنند، به دلیل نبود امکانات و شغل مناسب، نمی‌توانند نسبت به خرید رسمی مسکن اقدام کنند و  در نتیجه مناطق حاشیه ای شهر را برای سکونت انتخاب می کنند.

وی در مورد راهکارهای عملی برای مقابله با حاشیه نشینی، گفت: در کشورهای جهان سوم که مهاجرت روستاییان به شهرها وجود دارد، مسئولان شهرها مهاجران را به رسمیت شناخته و مجتمع های سکونتی برای آنان احداث می کنند.

بابایی اقدم افزود: مالکیت سکونتگاه های حاشیه شهر به صورت تصرفی است و در این مناطق حتی کمترین امکانات شهری وجود ندارد و شهرداری به صورت کامل به آنجا خدمات رسانی نمی کند.

وی عنوان کرد: هنوز خانه هایی در مناطق حاشیه ای شهر در حال ساخت هستند و حاشیه نشینی در تبریز متوقف نشده است، بلکه رو به توسعه هم می باشد که شرایط را نسبت به دهه های قبل بسیار سخت تر کرده است.

این عضو شورای شهر تبریز اظهار کرد: نباید از خدمات رسانی به مناطق حاشیه نشین غافل بمانیم، همچنین ضروری است برای مبارزه با این معضل برنامه دقیق و عملی تدوین شود تا شاهد از بین رفتن بافت ناکارآمد شهری باشیم.

وی با اعلام اینکه با یک زلزله تمامی بافت ناکارآمد شهری ویران می شود، اظهار کرد: ریشه کن شدن معضل حاشیه نشینی نیازمند برنامه کلان کشوری است.