مشکل ما فقر فرهنگی در بهره‌مندی از ایده‌های فناورانه است/ تحقیقات دولتی کارآیی لازم را ندارد
مشکل ما فقر فرهنگی در بهره‌مندی از ایده‌های فناورانه است/ تحقیقات دولتی کارآیی لازم را ندارد

سورنا ستاری در اتاق بازرگانی اظهار کرد: نیروهای مجرب ایرانی در تمام شرکت های بزرگ دنیا حضور دارند و در این راستا تاکنون ۶۰ نفر از سرمایه های علمی کشور را جذب و به کشور بازگردانده ایم. وی بر لزوم ترویج فرهنگ سرمایه گذاری بر روی ایده و دانش درکشور تاکید و خاطرنشان کرد: نیازمند […]

سورنا ستاری در اتاق بازرگانی اظهار کرد: نیروهای مجرب ایرانی در تمام شرکت های بزرگ دنیا حضور دارند و در این راستا تاکنون ۶۰ نفر از سرمایه های علمی کشور را جذب و به کشور بازگردانده ایم.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ سرمایه گذاری بر روی ایده و دانش درکشور تاکید و خاطرنشان کرد: نیازمند صنایعی هستیم که دانش و نو آوری در آن نهادینه شود.

وی با بیان اینکه استخدام های دولتی خیانت به جوانان است، ادامه داد: سرمایه کشور فقط نفت و گاز نیست و استخدام نیروهای انسانی جوان به عنوان بزرگ ترین سرمایه علمی کشور در ادارات دولتی، خیانت به این قشر است. استخدام های دولتی از دوران اقتصاد نفتی که مشکل مالی درکشور وجود نداشت، به یادگار مانده است اما در زمان حاضر نباید ذهن های خلاق و نو آور را در ادارات دولتی از بین برد.

ستاری گفت: بهره مندی از دانش و فن نسل جوان جهت توسعه علم و فناوری اجتناب ناپذیراست و حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان شامل معافیت های مالیاتی و گمرکی، ارایه تسهیلات کم بهره و معافیت های سربازی در زمان حاضر به شرط تبدیل دانش به محصول جدید می باشد.

وی با تاکید براینکه کشور نیازمند ایجاد زیرساخت های فرهنگی برای ورود جریان دانش به صنعت است، یادآور شد: شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست ولی آنچه که در شرایط تحریم و رکود تجربه کردایم و اکنون به آن افتخار می کنیم، کاهش وابستگی اقتصاد به نفت از ۸۰ درصد به ۱۸ درصد است و این کاهش وابستگی بزرگ ترین شانس برای رشد بخش خصوصی است.

وی افزود: توجه و حمایت جدی استاندار آذربایجان شرقی از شرکت های دانش بنیان و فناورانه موجب شده است تا تعداد این شرکت ها دراین استان افزایش چشم گیر یابد.

ستاری با تاکید بر اینکه فروش خام برخی محصولات صادراتی همچون نفت، زرشک، عسل و زعفران درکشور باید متوقف شده و دانش و نوآوری درعرضه این محصولات وارد چرخه تولید و صنایع تبدیلی شود، گفت: ۳۸ هزار نفر از ۲۲۰ هزار دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه های آذربایجان شرقی، در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل می دهند که سرمایه بزرگی از دانش کشور به شمار می روند که نیازمند توجه هستند.

وی گفت: تحقیقات دولتی کارآیی لازم را ندارد و محققان حقوق بگیر دولت از نو آوری و کاربردی کردن دانش دور هستند و باید برای تحقق این مهم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه ساختار دولت با ساختار کار تجاری مطابقت ندارد و دولت نباید به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد این صحنه شود، تاکید کرد: نقش حمایتی دولت از بخش خصوصی در این زمینه مورد توجه است. معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با هدف حمایت از تجاری سازی دانش در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان را از پرداخت مالیات معاف کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به حمایت دولت از طرح های کلان تولیدی توسط بخش خصوصی گفت: در زمان حاضر فن آوری حرف اول را در دنیا می زند و دانش باید در تمامی بخش های تولیدی و صنعتی ما وارد شود.

وی افزود: جوانان خلاق و ایده پرداز بزرگترین سرمایه های ملی کشور هستند و سرمایه گذاران باید این پتانسیل بزرگ را به سمت خود جلب کنند، تنوع زیست محیطی ایران نیز پتانسیلی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد و با استفاده از دانش و فناوری محصولات جدید به بازارهای جهانی عرضه کنیم.