ضرورت اتخاذ استراتژی جدید از سوی ایران و روسیه
ضرورت اتخاذ استراتژی جدید از سوی ایران و روسیه

بر خلاف اظهارات قبلی مسئولان ارشد آمریکایی در مورد عدم اعزام نیروی نظامی به سوریه، اخیرا واشنگتن تصمیم گرفته است جهت کمک به تروریست های به اصطلاح میانه رو برای جنگ با گروه تروریستی داعش، پنجاه نیروی عملیات ویژه را به شمال سوریه اعزام نماید. از سوی دیگر احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه از […]

بر خلاف اظهارات قبلی مسئولان ارشد آمریکایی در مورد عدم اعزام نیروی نظامی به سوریه، اخیرا واشنگتن تصمیم گرفته است جهت کمک به تروریست های به اصطلاح میانه رو برای جنگ با گروه تروریستی داعش، پنجاه نیروی عملیات ویژه را به شمال سوریه اعزام نماید. از سوی دیگر احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه از بررسی مداخله نیروی زمینی این کشور در سوریه به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش خبر داده است.

داوود اوغلو گفته است که ترکیه در حال بررسی مشارکت در یک نیروی زمینی ائتلافی برای جنگ با گروه تروریستی داعش در سوریه است. همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از نزدیک شدن دیدگاههای متحدان آنکارا به هم درباره تشکیل منطقه حایل در شمال سوریه خبر داده است، موضوعی که ترکیه از مدت های قبل بر آن اصرار می ورزد. همچنین فرانسه از اعزام یک ناو هواپیمابر به همراه یک زیر دریایی تهاجمی به منطقه جهت جنگ با گروه تروریستی داعش خبر داده است. آمریکا و متحدان آنها یک سال است که حملات هوایی بر علیه گروه تروریستی داعش در سوریه را شروع کرده اند ولی این حملات بجای ضربه زدن به داعش باعث تقویت آن شده است، چرا که از یک سو هواپیماهای نظامی آمریکا و متحدان آنها زیر ساخت های سوریه، نظامیان سوری و مردم بی گناه را هدف قرار داده اند و از سوی دیگر هواپیماهای باربری نظامی ائتلاف ، جهت کمک به گروه تروریستی داعش انواع تسلیحات نظامی را برای تروریست های داعش پرتاب کرده اند.

روسیه که با تقویت گروههای تروریستی در سوریه توسط آمریکا منافع خویش در سوریه را در معرض خطر می دید، فوراً به درخواست دولت بشار اسد پاسخ مثبت داده و حملات هوایی خویش بر علیه مواضع تروریست ها در سوریه را شروع نمود. این حملات با استقبال ایران و محور مقاومت در منطقه نیز روبرو گشت.

به نظر می رسد که حملات هوایی روسیه بر علیه تروریستها در سوریه موازنه قوا را به نفع نیروهای دولتی سوریه چرخش داده است که شاهد آن عملیات موفقیت آمیز نیروهای سوری در حلب در طی روزهای اخیر است. اگر تصمیم آمریکا و متحدان آنها برای مداخله زمینی در سوریه واقعیت داشته باشد هدفشان جزء تقویت تروریست ها چیز دیگری نیست و ضروری است روسیه، ایران و محور مقاومت دست به استراتژی جدیدی در برابر تحرکات آمریکا و متحدان آنها بزنند، چرا که هر گونه غفلت باعث تقویت گروههای تروریستی در سوریه خواهد شد.

علی حیدری منور