کاهش جمعیت آذربایجان شرقی در سهم جمعیتی کشور / آذربایجان‌شرقی بیشترین سهم در مهاجرفرصتی به تهران را دارد
کاهش جمعیت آذربایجان شرقی در سهم جمعیتی کشور / آذربایجان‌شرقی بیشترین سهم در مهاجرفرصتی به تهران را دارد

محمدباقر بهشتی ظهر امروز در جلسه تبادل نظر بررسی زیرساخت‌های خدماتی و بازرگانی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مدیریت کشور در سال‌های گذشته موجب تمرکز جمعیت در مرکز کشور شده است، اظهار داشت: جمعیت آذربایجان‌شرقی از سهم جمعیت کل کشور کاهش یافته و سهم این استان نیز در توسعه اقتصادی زیاد نیست و این استان […]

محمدباقر بهشتی ظهر امروز در جلسه تبادل نظر بررسی زیرساخت‌های خدماتی و بازرگانی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مدیریت کشور در سال‌های گذشته موجب تمرکز جمعیت در مرکز کشور شده است، اظهار داشت: جمعیت آذربایجان‌شرقی از سهم جمعیت کل کشور کاهش یافته و سهم این استان نیز در توسعه اقتصادی زیاد نیست و این استان بیشترین سهم را در مهاجر فرصتی به تهران دارد.

مسئول انجمن اقتصاددانان شمال‌غرب کشور گفت: بخش بزرگی از نخبگان اقتصادی و علمی استان به تهران مراجعه می‌کنند و در برنامه ششم توسعه موارد جدیدی در نظر گرفته شده که می‌تواند علت‌یابی و حل مشکلات را در پی داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر زیرساخت‌هایی فراهم شده که جایگاه تاریخی تبریز را احیا کند و یکی از این زیرساخت‌ها منطقه آزاد ارس است که همسایه واقعی این منطقه اتحادیه اروپا است و نباید این منطقه آزاد را به کشورهای همسایه محدود کرد.

بهشتی با تاکید بر اینکه پشتوانه این منطقه نیروهای متخصص و نیز دانشگاه‌ها بزرگ است و نیز بزرگراه تبریز ـ بازرگان در زمینه زیرساختی مهم است ولی اشکال اساسی ما در زیرساخت‌ها نوع تفکرات است تصریح کرد: باید به سمتی حرکتی کنیم که بخش خصوصی توان خود را باور کند و به بخش خصوصی اعتماد کنیم و سیاست‌های مدیریتی را نیز اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه در صورتی که برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم می‌توانیم آذربایجان‌شرقی را به عنوان الگویی برای توسعه کشور در نظر بگیریم ادامه داد: قابلیت‌هایی که در منطقه آزاد تجاری ارس وجود دارد در هیچ یک از مناطق آزاد تجاری کشور حتی کیش و قشم وجود ندارد.

مسئول انجمن اقتصاددانان شمال‌غرب کشور تصریح کرد: باید به سمتی حرکتی کنیم که بخش خصوصی توان خود را باور کند و به بخش خصوصی اعتماد کنیم و سیاست‌های مدیریتی را نیز اصلاح کنیم.