به گزارش ایسنا، دکتر علی ربیعی در سمینار بیمه‌ها، نظام سلامت و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در همه کشورها عده‌ای از مردم به علت فقر در رنج هستند و در نابرابری زندگی می کنند، افزود: در پاسخ به مسئله فقر و نابرابری نظریه‌ها و دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. وی اظهار کرد: بعد از […]

به گزارش ایسنا، دکتر علی ربیعی در سمینار بیمه‌ها، نظام سلامت و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در همه کشورها عده‌ای از مردم به علت فقر در رنج هستند و در نابرابری زندگی می کنند، افزود: در پاسخ به مسئله فقر و نابرابری نظریه‌ها و دیدگاههای مختلفی مطرح شده است.

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در کشور اقدامات و فعالیتهای متعددی برای رفع فقرانجام شد، اما با وجود تلاشهای فراوان، عده‌ای از مردم در فقر بسر می برند و با سفره‌های خالی روبرو هستند.

ربیعی با بیان اینکه یکی از فلسفه‌های انقلاب اسلامی در ایران برقرار عدالت اجتماعی بود، گفت: پرداختن علمی به مفهوم رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی از موضوعاتی است که دغدغه فعالان حوزه رفاه اجتماعی است.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: در اسناد بالادستی کشور مانند قانون اساسی و سند چشم انداز برنامه ۲۰ساله موضوع رفاه اجتماعی مطرح شده و امیدواریم با برنامه‌ریزی های مناسب فقر در کشور ریشه کن شود.

ربیعی افزود: بعد از انقلاب با جنگ و تحریم روبرو بودیم و هزینه عزت یک کشور را متحمل شدیم و در سال‌هایی بوجه ۷۰۰تا۸۰۰ میلیارد دلاری داشته‌ایم اما در آن سالها در مورد مبارزه با فقر موفق نبودیم.

وی با بیان اینکه در کشور با طبقه متوسط فرهنگی روبرو هستیم و این طبقه در برخی کشورها بوجود می آید، اظهار کرد: این طبقه از نظر اقتصادی و درآمدی جزو طبقات پایین و از نظر منزلت و فرهنگ جزو طبقات بالای جامعه محسوب می شود که این طبقه فرصتی برای موفقیت برنامه‌های رفاه اجتماعی کشور است.

ربیعی با اشاره به ۵ نوع فقر در کشور گفت: در حوزه‌های سلامت، خوراک، مسکن ، سواد و معیشت دچار فقر هستیم و از نظر دیگری می توان فقر ششم با عنوان تهدید عدم امنیت در آینده را نیز به این دسته از فقرها افزود.

وی با بیان اینکه مسکن اجتماعی از برنامه‌های حوزه رفاه است که سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت می کند، گفت: بعد از ساماندهی مسکن مهر، دولت مسکن اجتماعی را پیگیری می‌کند.

ربیعی در خصوص هدفمندی یارانه ها نیز گفت: در حال حذف افراد غیرنیازمند هستیم و با روش اقدام و اصلاح آن را نجام می دهیم.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه قانون جامع ساختار نظام رفاه و تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: همه برنامه‌های این حوزه باید متناسب با این قانون سامان یابد تا در جامعه اثرگذار باشد.

ربیعی تصریح کرد: بودجه رفاهی کشور در مقایسه بودجه کل کشور قابل توجه است و باید برای رفع نابرابری و پیشگیری از ورود افراد به دام فقر، برنامه‌های توانمند سازی افراد را مورد توجه قرار دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید با همدلی و همکاری یکدیگر در مبارزه با فقر موفق باشیم و جامعه‌ای پر از شادابی و نشاط ایجاد کنیم.