تبریز پرخطرترین کلان‌شهر کشور است
تبریز پرخطرترین کلان‌شهر کشور است

مجید نمینی‌اصل در سخنان آغازین خود با بیان این که طرح‌های جدید توسعه شهری ، امروزه فراتر از مباحث کالبدی بوده و شهر را به عنوان یک نظام اجتماعی می‌بیند، گفت: بر این اساس، چشم‌انداز شهر تبریز بر اساس سناریوی توسعه آینده‌نگر و احیای جایگاه «شهرمنطقه تبریز» در عرصه جهانی‌ تدوین شده و متکی بر نوسازی […]

مجید نمینی‌اصل در سخنان آغازین خود با بیان این که طرح‌های جدید توسعه شهری ، امروزه فراتر از مباحث کالبدی بوده و شهر را به عنوان یک نظام اجتماعی می‌بیند، گفت: بر این اساس، چشم‌انداز شهر تبریز بر اساس سناریوی توسعه آینده‌نگر و احیای جایگاه «شهرمنطقه تبریز» در عرصه جهانی‌ تدوین شده و متکی بر نوسازی درونی شهر و حفاظت هدفمند بیرونی شهر خواهد بود.

وی ادامه داد: همزمان با تدوین این طرح، طرح موازی منطقه علم و فناوری ربع رشیدی در شورای عالی تحقیقات فناوری به تصویب رسیده که در واقع، منطقه ویژه‌ای را در تبریز و حومه آن مدنظر قرار می‌دهد.

مدیرعامل مهندسان مشاور نقش محیط با بیان این‌که در چند دهه اخیر شاهد تنزل نقش و جایگاه اجتماعی تبریز در سطح کشور بوده‌ایم، متذکر شد: تبریز که زمانی دومین شهر کشور بود و در مسیر ارتباطات خود با قاره اروپا، از مراکز نوآور و خلاق کشور به شمار می‌رفت، متاسفانه امروز در حال از دست دادن نیروی خلاق و کارآفرین خود است، به گونه‌ای که نقش این شهر در جذب جمعیت و تولید ناخالص ملی در حال افت است.

نمینی در ادامه با اشاره محتوای کلی سومین طرح جامع کلان‌شهر تبریز گفت: سناریوی‌های پیش‌بینی شده بر اساس تقویت هویت رقابتی این شهر تدوین شده است.

وی توسعه شمال‌غرب تبریز را در تضاد با معیارهای شهرمنطقه‌ای تبریز خواند و گفت: حوزه شمال‌غرب کشور،  شامل کاربری‌هایی از قبیل  فرودگاه، مراکز صنعتی و خدماتی، محلی برای انتقال گورستان و فضاهای جنگل‌کاری بوده و عمدتاً خارج از فعالیت‌های شهری است.

مدیرعامل مهندسین مشاور نقش محیط اضافه کرد: توسعه این حوزه از شهر که در طرح جامع مصوب سال ۷۴ نیز آمده است، در طرح جدید، مورد بازنگری قرار گرفته است، بر همین اساس، شمال‌غرب تبریز از مسیر توسعه حذف و در مقابل، توسعه جنوب شهر مورد تاکید قرار گرفته‌است.

وی تصریح کرد: با حذف حوزه شمال‌غرب تبریز از روند توسعه و در مقابل، حرکت به سمت توسعه جنوبی، خواهیم توانست اراضی بسیار ارزشمند جنوب کسایی را که سال‌هاست حیاط‌خلوت شهر بوده، احیا کنیم.

نمینی، احیای تبریز به عنوان یک شهر کوهپایه‌ای و بازگشت شهر به دامان طبیعی خود را از تاثیرات مثبت جهت‌گیری توسعه جنوبی شهر خواند.

مدیرعامل مهندسین مشاور نقش محیط،  همچنین در خصوص موضع طرح جامع سوم در خصوص حوزه شمالی شهر اظهار داشت: شمال شهر که در مجاورت گسل خطرناک تبریز است، در این طرح به عنوان یک منطقه حفاظتی دیده شده است.

وی تبریز را پرخطرترین کلان‌شهر کشور خواند و افزود: یکی از بزرگ‌ترین معضلات این شهر، توسعه بلندمرتبه‌سازی‌ها در حوزه گسل شمالی است و از این رو استفاده از ظرفیت مناطق جنوبی مورد تاکید طرح جدید است.

نمینی ادامه داد: به همین منظور، تعریف ساختارهای سبزی که بتواند ارتفاعات عون‌بن‌علی را به دامنه سهند متصل کند، علاوه‌بر توسعه کمربندی‌سبز شهر، موجب تقویت پدافند غیرعامل شهر و فاصله‌گرفتن از گسل‌شمالی تبریز خواهد شد.

مدیرعامل مهندسین مشاور نقش محیط، قطبیت‌زدایی از شهر را از محورهای مهم طرح جدید جامع خواند و افزود: محتوای طرح بر اساس تبدیل یک شهر تک‌مرکزی -که با انواع انسدادها و  اشباع‌ها همراه است- به سمت یک شهر چندمرکزی تدوین شده‌است.

وی به نقش بازار تاریخی تبریز در طرح جدید اشاره کرد و با تاکید بر احیای بازار به عنوان مهم‌ترین عامل جذب گردشگر، اظهار داشت: با ادامه‌ تمرکز نقش‌های چندگانه در محدوده مرکزی شهر، شاهد تاثیر پروژه‌ها و مشاغل مزاحم در حریم این اثر تاریخی خواهیم بود؛ بنابراین در طرح جدید، سعی شده با تعریف چند مرکز مهم در مناطق مختلف شهر و توزیع مشاغل مزاحم، جایگاه بازار تاریخی تبریز حفاظت شود.

وی به ظرفیت پارک عباس‌میرزا در بحث توریسم‌درمانی اشاره و خاطرنشان کرد: این مزیت به قدری قوی است که می‌تواند توان رقابتی تبریز را افزایش دهد.