تبریز نباید کوچک شود / طرح جامع شهر تبریز کپی‌برداری است
تبریز نباید کوچک شود / طرح جامع شهر تبریز کپی‌برداری است

اعضای شورای شهر تبریز در جلسه علنی ظهر امروز پس از  شنیدن توضیحات کارشناسان شورای‌عالی شهرسازی و معماری و مهندسان مشاور در ارتباط با طرح جامع شهر تبریز، به بحث و بررسی و ارائه پیشنهاداتشان در ارتباط با طرح جامع تبریز پرداختند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و اختلاف نظرها بین اعضا […]

اعضای شورای شهر تبریز در جلسه علنی ظهر امروز پس از  شنیدن توضیحات کارشناسان شورای‌عالی شهرسازی و معماری و مهندسان مشاور در ارتباط با طرح جامع شهر تبریز، به بحث و بررسی و ارائه پیشنهاداتشان در ارتباط با طرح جامع تبریز پرداختند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و اختلاف نظرها بین اعضا در بررسی این طرح و ارائه نظرات متعدد و گاه متناقض، اعضای شورا خواهان بررسی بیشتر این طرح در صحن علنی و در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شدند.

احتشام حاجی‌پور عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با تاکید بر اینکه طرح جامع تهیه شده از لحاظ علمی و برنامه ریزانه صد درصد قابل تایید است، گفت: تنها با دید توسعه منطقه‌ای است که طرح جامع از نظر علم برنامه‌ریزی تایید می‌شود و طرح فعلی نیز این خاصیت را دارد.

وی خواستار تصریح و تاکید ضابطه حریم، توجه به وضعیت اتوبان تبریز و سهند و آرپادره‌سی در طرح جامع شد.

فریدون بابایی‌اقدم دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه طرح را تماما رد می‌کنم، گفت: بررسی و تصویب طرح جامع از وظایف شوراست که نقش اعضای در این میان نادیده گرفته شده است.

بابایی کاهش مساحت تبریز، لحاظ کردن محدوده ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار مجموعه عباس میرزا در داخل شهر و عدم توجه به توپوگرافی و کاربری جنوب شهر در روند توسعه را از دیگر ایرادات طرح جدید دانست.

عدم توجه به وضعیت جمعیت در افق

علی نوای‌باغبان رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر نیز با انتقاد از عدم توجه به وضعیت جمعیت در افق این طرح گفت: همچنین برای حذف فرودگاه در این طرح دلیل محکمی نمی‌بینم.

وی نسبت به توسعه در شیب منفی اراضی جنوب شهر تبریز که در این طرح مورد تاکید قرار گرفته است انتقاد کرد.

مقصر عدم توجه به نظرات اعضای شورا در تهیه طرح جامع مهندسان مشاور نیستند بلکه مسئولان استانی هستند

رسول درسخوان عضو شورای اسلامی شهر تبریز اما با تاکید بر اینکه مقصر عدم توجه به نظرات اعضای شورا در تهیه طرح جامع مهندسان مشاور نیستند بلکه مسئولان استانی هستند، گفت: زمانی که من به عنوان نماینده به جلسات ارزیابی می‌رفتم گزارش‌ها را به دوستان و اعضا شورا می‌دادم اما نمایندگان فعلی شورا در این جلسات هیچ گزارشی به اعضا نداده‌اند و من دو سال است که پیگیر هستم تا حداقل چنین جلسه‌ای با تهیه‌کنندگان طرح برگزار شود.

وی خواهان توجه به وضعیت ترافیک ورودی‌های شهر در این طرح شد و گفت: نقش تبریز باید نقشی ملی ـ فراملی باشد و نه نقش منطقه‌ای.

طرح جامع شهر تبریز کپی‌برداری است

حبیب شیری‌آذر سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز اما با انتقاد از اینکه طرح جامع با نگاه سیاسی و امنیتی بسته شده و از مسیر قانونی پیش نرفته است گفت: این طرح کارشناسی شده نیست و صد در صد کپی‌برداری است.

داود امیر‌حقیان نیز با تاکید بر اینکه از بالا به مشاوران دیکته شده است که تبریز باید کوچک شود، گفت: تبریز باید فراملی شود چرا که آذربایجان سر ایران است اما در این طرح برای کوچک شدن تبریز برنامه‌ریزی شده است.

شورا به طرح جامع شهر تبریز رای نمی‌دهند

جعفر مدبر عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر نیز ضمن ارایه انتقاداتش از این طرح گفت: اعضای شورا به این طرح رای نخواهند داد و کاهش حریم شهر، از دغدغه‌های شورای اسلامی شهر است.

عضو شورای اسلامی تبریز ادامه داد: غرب تبریز جزو مناطق کم‌برخوردار است و بی‌توجهی به این بخش از شهر، موجب توسعه‌های غیرقانونی خواهد شد.

مدبر همچنین بر لزوم حضور و توضیح کارشناسان تقسیمات سیاسی در خصوص این طرح تاکید کرد.

افزایش مساحت شهر، اعتباری برای شهر نیست

با این حال ایرج شهین باهر رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری با تاکید بر اینکه خروجی پیشنهادات مشاور نتیجه مطالعات و بررسی فراوان است، گفت: مطمئنا اگر پیشنهادات بهتری داده شود، مهندسان مشاور پذیرای این نظرات خواهد بود.

شهین‌باهر با انتقاد از اعضایی که کاهش سطح شهر تبریز را در طرح جامع جدید نقطه ضعفی برای آن مطرح می‌کنند گفت: افزایش مساحت شهر، اعتباری برای شهر نیست و اعتبار شهر به شاخص‌ها و سرانه‌های شهری است.

وی خطاب به حضار این سئوال را مطرح کرد که اگر مساحت شهر بیشتر شود و در نتیجه بافت فرسوده و حاشیه نیز زیاد شود خوب است.

توسعه با نگاه احساسی، میسر نیست

اسماعیل چمنی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر تبریز، با تاکید بر این‌که تبریز با نگاه احساسی، نمی‌تواند توسعه یابد، گفت: با توجه به آماده‌بودن زیرساخت‌ها و نبود گسل در ضلع جنوبی شهر تبریز، این منطقه قطعا بستر مناسبی برای توسعه است.

وی اضافه کرد: با توجه به توسعه شهر و الحاق اتوبان‌های شهید کسایی و پاسداران به داخل شهر، در طرح جدید، نیازمند مسیرهای جایگزین برای این دو اتوبان هستیم.

چمنی گفت: ظرفیت وادی‌رحمت تبریز  تا چند سال دیگر رو به اتمام بوده و باید در طرح جدید، گورستان جدیدی برای شهر پیش‌بینی شود.

نباید نگاه کمی به نگاه کیفی قالب شود

اکرم حضرتی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، گفت: طرح ارایه شده از پشتوانه علمی و مطالعاتی برخوردار است و نباید مباحث مرتبط با آن سیاسی شود.

وی ادامه داد: چارچوب کلی طرح جامه ارایه‌شده خوب است اما نباید نگاه کمی به نگاه کیفی قالب باشد.

حضرتی با تاکید بر توسعه فرهنگی شهر متذکر شد: شهر صرفا با افزایش سایز و گستره فیزیکی نمی‌تواند پیشرفت کند، بلکه این سرانه‌های توسعه است که باید بهبود یابد.

کسی که در شورای عالی شهرسازی نشسته است با ما پدر کشتگی ندارد که بخواهد شهر ما کوچک شود

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری افزود: افزایش بی‌رویه و بدون برنامه مساحت شهر باعث مشکلات فعلی شده است و لازم است بدانیم کسی که در شورای عالی شهرسازی نشسته است با ما پدر کشتگی ندارد که بخواهد شهر ما کوچک شود و برای حل مشکلات شهر تلاش می‌کند.

طرح باید از جامعیت لازم برخوردار باشد

محمدحسین استوتچی، عضو کمیسیون تحقیق، نظارت و پیگیری شورا، با اشاره به چالش‌ها و مباحث عنوان‌شده در خصوص طرح ارایه‌شده، گفت: طرح، چه رد شود و چه قبول شود، از حیث چالشی که ایجاد کرده، قابل‌تقدیر است.

وی تاکید کرد: طرح باید از جامعیت لازم برخوردار باشد و از این رو، باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

استوتچی با اشاره به وجود گسل‌های متعدد گفت: مکان‌یابی توسعه شهر باید با در نظر داشتن کارشناسی‌های لازم برای آینده شهر، لحاظ شود.

برنامه‌های شهر را برای تبریز سال ۱۵۰۰ تدوین کنیم

سعید محدث نیز با اشاره به اینکه گذشته تبریز بسیار پرشکوه‌تر از زمان فعلی بوده است و در تبریز تعداد زیادی کنسولگری خارجی فعالیت می‌کرده‌اند، گفت: طرح فعلی باید برای ۱۰۰ سال آینده برنامه داشته باشد نه ۱۵ سال آینده چرا که با ادامه این روند، صد سال دیگر با جمعیت ۸ میلیونی تبریز مواجهیم و از این رو باید برنامه‌های خود را برای تبریز سال ۱۵۰۰ تدوین کنیم.

وی تاکید کرد: نباید بحث مهم توسعه شهر که به آینده شهر مربوط است، شتابزده بررسی شود.

بر همین اساس پس از پاسخ نماینده مهندسین مشاور به اعضای شورا بحث و بررسی بیشتر این طرح به جلسات بعدی موکول شد.