پارک موزه دفاع مقدس باید تا سال ۹۶ بهره برداری شود/ دفاع مقدس در انحصار هیچ جناحی نیست
پارک موزه دفاع مقدس باید تا سال ۹۶ بهره برداری شود/ دفاع مقدس در انحصار هیچ جناحی نیست

سرتیپ بهمن کارگر در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان در تبریز با بیان اینکه این استان، حق بزرگی بر گردن انقلاب و دفاع مقدس دارد، گفت: عظمت مردم آذربایجان شرقی در طول تاریخ، غیر قابل انکار است و قهرمانانی که در طول تاریخ داشته و بخصوص شهدایی که تقدیم آرمان های انقلاب و نظام […]

سرتیپ بهمن کارگر در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان در تبریز با بیان اینکه این استان، حق بزرگی بر گردن انقلاب و دفاع مقدس دارد، گفت: عظمت مردم آذربایجان شرقی در طول تاریخ، غیر قابل انکار است و قهرمانانی که در طول تاریخ داشته و بخصوص شهدایی که تقدیم آرمان های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است شایسته تقدیر است.

در تبیین و تعریف انقلاب نمی توان از نام تبریز گذشت

وی افزود: تبریز از جمله شهرهایی است که در تعریف و تبیین انقلاب اسلامی برای جوانان، نمی توان از نام این شهر گذشت.

به گفته وی این استان تا کنون ۱۰ هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است و با داشتن بیش از ۲۲ هزار جانباز دفاع مقدس و ۶۵ هزار رزمنده در دفاع مقدس یکی از استان های غیور و شهید پرور کشور است.

کارگر از لشگر ۳۱ عاشورا به عنوان موفق ترین لشگر خط شکن تاریخ جنگ یاد و ابراز کرد: شهید باکری از سردارانی است که در کشور بی مانند است. هرجا سخن از این شهید باشد صحبت از اخلاص و از خودگذشتگی و ایثار است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: ” هرچند زبان ترکی نمی دانم ولی از عزاداری ها و نوحه های آذری به دلیل سوز و گدازی که دارد استفاده می کنم.”

کارگر به مهمترین موفقیت های نیروهای نظامی آذربایجان شرقی در پشتیبانی از قرارگاه حمزه سید الشهدا در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: غیور مردان آذربایجان شرقی در مقابله با اشرار و ضد انقلاب کردستان و آذربایجان غربی نیز نقش بسیار مهمی داشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سال ۶۹ و با دستور مقام معظم رهبری(مدظله) تشکیل شد که وظیفه حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را بر عهده دارد.

دفاع مقدس مدال افتخاری بر سینه مردم جهان است

به گفته وی دفاع مقدس، مدال افتخاری بر سینه نه تنها مردم ایران بلکه مردم منطقه و جهان است و این دفاع مقدس بود که باعث قوام انقلاب اسلامی ایران شد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس، انقلاب فرهنگی جهان اسلام است عنوان کرد: امام خمینی(ره) الگویی برای تمام جهانیان معرفی کرد و با آن توانست انقلاب اسلامی مردم ایران را به پیروزی برساند.

داشتن هویت دفاع مقدس، برگ برنده ای در دست تیم مذاکره کننده هسته ای

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ادامه داد: هویت هر ایرانی در حال حاضر برای جهانیان با دفاع مقدس شناخته می شود.

کارگر با اشاره به مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ تصریح کرد: داشتن هویت دفاع مقدس، برگ برنده ای در دست تیم مذاکره کننده هسته ای بود بطوریکه آقای اوباما،  در یکی از مصاحبه های خود گفته بود مردم ایران کسانی هستند که هشت سال برای دفاع از کیان و سرزمین خود جنگیده اند.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، وارد کننده سیم خاردار از کشورهای خارجی بوده ایم ابراز کرد: کشورهای دنیا جمع شده اند تا مانع پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه های علمی از جمله فناوری های نانو، سلول های بنیادی و پیشرفت های نظامی و تسلیحاتی بشوند.

ارزش های دفاع مقدس منحصر در مسائل نظامی نیست

وی با ابراز تاسف از فعالیت های فرهنگی اندک در حوزه دفاع مقدس ابراز کرد: متاسفانه آنچنان که باید و شاید در مورد دفاع مقدس کار نشده است و بیشتر به مسائل نظامی دفاع مقدس پرداخته ایم در حالی که ارزش های دفاع مقدس، فقط منحصر در مباحث نظامی نیست.

به گفته وی، سینما، ادبیات، شعر، عزاداری، روضه و حتی مدیریت کشور در دوران دفاع مقدس متحول شده است. برخی کشورها با نداشته هایشان برای خودشان داشته درست می کنند. مثلا فیلم های کره ای، با اسم افسانه تولید می شوند ولی در هویت سازی مردم این کشور نقش مهمی دارد.

وی با تاکید بر افزایش فعالیت های فرهنگی با محوریت شهدا، جانبازان و ایثارگران ادامه داد: همه با هم باید تلاش کنیم تا با همکاری یکدیگر برای هر یک از شهدا، جانبازان، ایثارگران و .. کتاب نوشته و فیلم بسازیم.

دفاع مقدس در انحصار هیچ جناحی نیست و نخواهد بود

کارگر با تاکید بر لزوم ورود تشکل های مردمی به حوزه ادبیات پایداری و ساخت فیلم های دفاع مقدس عنوان کرد: دفاع مقدس، انحصار به هیچ جناحی نداشته و ندارد بلکه متعلق به تمامی مردم ایران است.

به گفته وی مقایسه دفاع مقدس با مسائل جناحی و سیاسی روز بزرگترین ظلم در حق آن است و از سال های گذشته، ورود به مسائل جناحی و سیاسی در بنیاد ممنوع است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه کلید وحدت در کشور، دفاع مقدس است ادامه داد: کلید تحقق همدلی و همزبانی، دفاع مقدس است.

دولت همکاری خوبی با بنیاد دارد

کارگر ادامه داد: چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی، تمامی دستگاه های اجرایی و بخصوص رییس جمهور، استانداران و تمامی مسئولان راجع به دفاع مقدس، همکاری خوبی با مجموعه بنیاد داشته اند و دارند.

وی اظهار کرد: متاسفانه تا کنون نتواسنته ایم تاریخ جنگ را تدوین کنیم ولی در آینده نزدیک، تاریخ جنگ، دایره المعارف دفاع مقدس و دایره المعارف استانی دفاع مقدس در حال تدوین است.

نقش زنان در انقلاب کمتر از مردان نیست

وی با بیان اینکه به نقش زنان در دفاع مقدس آن چنان که باید و شاید پرداخت نشده است ادامه داد: نقش زنان چه در انقلاب و چه در دورن دفاع مقدس اگر بیش تر از مردان نباشد کمتر از مردان نیست ولی متاسفانه نوع نگرش به دفاع مقدس در کشور، نگاهی مردانه است.

وی در همین راستا تصریح کرد: اگر زنان در دفاع مقدس نقش آفرینی نمی کردند شاید نه همسران آنان و نه فرزندان آنان در دفاع مقدس شرکت نمی کردند.

وی از تشکیل سازمان زنان در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سال گذشته خبر داد.

استقبال از اردوی راهیان نور روز به روز افزایش می یابد

رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه روز به روز استقبال از اردوی راهیان نور در کشور افزایش می یابد ادامه داد: ما به این نتیجه رسیده ایم که هر وقت ظرفیتی ایجاد کرده ایم، مردم از این ظرفیت ها به نحو احسن استفاده کرده اند.

به گفته کارگر، ۴۳ یادمان شهدا در پنج استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی و دو یادمان دریایی در دو استان بوشهر و هرمزگان وجود دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته بیش از پنج میلیون نفر از یادمان های شهدا بازدید کردند که بیش از ۵۰ درصد از این تعداد با وسایل نقلیه خود به محل یادمان سفر کرده بودند.

۸۰ درصد شرکت کنندگان در اردوی راهیان نور جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله هستند

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان شامل مردان و ۵۰ درصد دیگر شامل بانوانمی شود گفت: خوشبختانه در سال گذشته، ۸۰ درصد شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور و بازدید از یادمان های شهدا شامل جوانان ۱۵ تا ۳۰ ساله می شد. راهیان نور بعد از اربعین، بزرگترین همایش فرهنگی جهان است و هدفگذاری ما این است که در سالجاری تعداد شرکت کنندگان در اردوی راهیان نور را به بیش از شش میلیون نفر برسانیم.

فاز اول باغ موزه دفاع مقدس تبریز باید تا پایان سال افتتاح شود

وی با اشاره به اینکه مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس تبریز که عملیات اجرایی آن از بیبس سال پیش آغاز شده ولی تا کنون مورد بهره برداری قرار نگرفته است گفت: فاز اول این مرکز فرهنگی باید تا پایان سال آتی به بهره برداری رسد و قول می دهیم که تمامی فازهای این مرکز تا پایان سال ۹۶ با بودجه های استانی و پیگیری مسئولان استان مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: تمامی ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، موظف هستند که تا پایان سال، ۳۰ عنوان کتاب با محوریت ادبیات پایداری و دفاع مقدس منتشر کنند و این استان تا کنون توانسته پنج کتاب را منتشر کند.