سنگینی بازار کساد سیب مراغه بر دوش باغداران
سنگینی بازار کساد سیب مراغه بر دوش باغداران

باغداران مراغه به عنوان قطب توانای تولید این میوه در کشور و منطقه امروز ازسنگینی کسادی بازار رنج می برند و چشم امیدشان به حمایت برنامه محور مسئولان برای خروج از این رکود هزینه زاست. به گزارش ایرنا، برداشت سیب پاییزه از ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های مراغه هر سال از نیمه […]

باغداران مراغه به عنوان قطب توانای تولید این میوه در کشور و منطقه امروز ازسنگینی کسادی بازار رنج می برند و چشم امیدشان به حمایت برنامه محور مسئولان برای خروج از این رکود هزینه زاست.

به گزارش ایرنا، برداشت سیب پاییزه از ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های مراغه هر سال از نیمه دوم مهر آغاز می شود که امسال به خاطر سرمای دیرس بهاره و بارش تگرگ اول پاییز، تولید در این شهرستان به ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن کاهش یافت، با این وجود به فروش نرفتن این مقدار محصول نیز بر مشکلات باغداران افزوده شد.
مراغه با تولید سالانه ۲۳۰ هزار تن محصول سیب از شهرستان های بزرگ تولید کننده این محصول در کشور محسوب می شود که باغداران آن امسال علاوه بر متحمل شدن خسارت ۶۰درصدی ناشی از سرمای دیررس بهاره و تگرگ اول پاییز با مشکل فروش نرفتن محصول خود دست و پنجه نرم می کنند.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر با بیان اینکه به علت فروش نرفتن محصول سیب، باغداران مراغه انگیزه خود را برای برداشت این محصول از دست داده اند، گفت: هم اکنون با همکاری مسئولان شهرستانی و استانی درصدد رفع این مشکل هستیم.
مهدی دواتگری افزود: سه راهکار برای رفع این مشکل در دو محور کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شده که راهکار کوتاه مدت خرید تضمینی محصول سیب توسط سازمان تعاون روستایی و صادرات آن به کشور روسیه و راهکار بلند مدت نیز احداث کارگاه های بسته بندی این محصول در منطقه است.
وی با بیان اینکه مسئولان این شهرستان آماده هرگونه همکاری با راهکارهای پیشنهاد شده هستند، اظهارکرد: تلاش می شود تا علاوه بر حمایت از باغداران، آن ها به سمت شناسایی بازارهای ملی و بین المللی با توجه به درخواست متقاضیان سوق یابند.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی از طرح حمایتی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و وزارت کشور از کشاورزان و باغداران خبر داد و یادآور شد: این طرح حمایتی در قالب تشکیل تعاونی های ۵۰ تا ۲۰۰ نفری انجام می شود.
دواتگری، ادامه داد: در این طرح، تعاونی های کشاورزی، باغداری و زراعی تسهیلات قرض الحسنه چهار درصدی از ۱۰ میلیارد ریال تا ۴۰ میلیارد ریال و بالاتر با مدت بازپرداخت هشت ساله دریافت می کنند.
وی گفت: در این طرح ۲۰ تا ۳۵ درصد اعتبار مورد نیاز توسط اعضای تعاونی و ۶۵ تا ۸۰ درصد اعتبار توسط دولت برای حمایت از تولید کشاورزان، زارعان و دامداران تامین می شود.
دواتگری، با اشاره به اینکه محدودیتی برای ارایه این تسهیلات وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آورده شخصی تعاونی ها با افزایش تعداد اعضای تعاونی ها کاهش می یابد به طوری که میزان آورده تعاونی ها با ۵۰ نفر عضو ۳۵ درصد، دارای ۱۰۰ نفر عضو ۳۰ درصد، ۱۵۰ نفر عضو ۲۵ درصد و تعاونی بالای ۲۰۰ نفر عضو ۲۰ درصد است.
مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز از اخذ مجوز خرید ۷۰۰ تن محصول سیب پاییزه به صورت تضمینی برای شب عید خبر داد و گفت: حدود ۳۵۰ تن از این میزان از باغداران مراغه خرید می شود.
حسین غفاری، افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی برای خرید محصول میوه شب عید در کشور از استان های معین انتخاب شده، در حال رایزنی با برخی استان ها برای فروش محصول سیب باغداران هستیم و این اقدام راهکار کوتاه مدت برای رفع نگرانی باغداران سیب استان است.
وی اظهار کرد: طی تفاهم نامه ای با رابط بخش خصوصی سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی، بازار هدف کشور روسیه برای صادرات این محصول شناسایی شده که هر کیلو این محصول به قیمت متوسط ۱۶ هزار ریال خریداری و در بسته بندی مخصوص برای کشور مورد تقاضا صادر می شود.
مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی یادآور شد: طبق این تفاهم نامه مقرر شده اگر در کشور مقصد هر کیلو سیب بیشتر از ۴۰ هزار ریال به فروش برسد، مبلغ مازاد بین باغداران و بخش خصوصی صادر کننده به صورت یکسان تقسیم شود.
غفاری، شرط اول صادرات این محصول به کشور روسیه را ارایه سیب در بسته بندی مورد نظر آنان عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا جعبه های مشخص شده در حال تولید است و به زودی بین باغداران برای بسته بندی توزیع می شود.
وی گفت: مشکلی در تقاضای مصرف هیچ نوع محصول کشاورزی در کشور وجود ندارد اما بیشترین علت به فروش نرفتن محصولات، رعایت نکردن زمان عرضه و نشناختن سلیقه بازارهای مختلف است.
مدیرعامل صندوق توسعه کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: تشکل شرکت های تعاونی در بخش محصولات کشاورزی، باغی و دام و طیور رکن اساسی در شناسایی بازار هدف صادرات به خارج از کشور است.
بشیر جعفری، افزود: هم اکنون تعاونی زنبورداران و تولیدکنندگان محصولات لبنی این شهرستان در این راه موفق عمل کرده اما هیچ گونه تعاونی ای برای باغداران و محصولات آن تشکیل نشده است.
وی اظهار کرد: این تعاونی ها پس از تشکیل می توانند در بخش صادرات قدم برداشته و علاوه بر رفع مشکلات بهره برداران، گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب بردارند.
مدیر جهاد کشاورزی مراغه نیز گفت: در شرایط عادی، متوسط تولید سیب در باغ های این شهرستان ۲۵ تن و ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است ولی به علت سرمازدگی بهاره و بارش تگرگ در تابستان سال جاری، ۶۰ درصد از متوسط تولید محصول از باغ ها برداشت می شود.
محمد نریمانی، افزود: سالانه در مراغه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تن سیب تولید می شود که امسال به خاطر بلایای طبیعی، تولید در این شهرستان به ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن کاهش یافته است.
وی یادآور شد: به علت فروش نرفتن سیب، هم اکنون این محصول در باغ های این شهرستان بلاتکلیف مانده و مسئولان باید در این راستا راهکارهای کوتاه مدت دراز مدت ارایه و عملی کنند.
مدیر جهاد کشاورزی مراغه اظهار کرد: هم اکنون این شهرستان ۲۲ باب سردخانه با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن دارد که در صورت تمایل کشاورزان و وجود بازار تقاضا می توان محصول سیب را بسته بندی و در این سردخانه ها ذخیره کرد.
نریمانی، ادامه داد: همچنین واحد بسته بندی و سورتینگ انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که به علت حساس بودن محصول سیب، این واحدها برای بسته بندی این محصول کاربرد ندارد.
وی، خواستار افزایش سهم اعتبارهای استانی حوزه کشاورزی مراغه از ۷ به ۱۱ درصد شد و گفت: هم اکنون ۹۵ درصد اقتصاد این شهرستان با تولید حدود ۳۵۰ هزار تن انواع میوه در اختیار حوزه فعالیت کشاورزی و دامداری است.
نریمانی، اضافه کرد: در دولت یازدهم برای توسعه کشاورزی مراغه ۷۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب مکانیزاسیون ادوات کشاورزی، ۵۰ میلیارد ریال برای توسعه روش های آبیاری نوین و ۱۱۰ میلیارد ریال نیز در راستای پوشش انهار این شهرستان هزینه شده است.
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی مراغه نیز خواستار حمایت مسئولان برای تاسیس شرکت های تعاونی در روستاها برای محصولات کشاورزی شد.
ابراهیم صابر قرطاول، افزود: اگر رئیس این شرکت ها به صورت انتخابی برگزیده شوند، کشاورزان و باغداران رغبت بیشتر برای تشکیل این شرکت ها نشان می دهند.
رئیس شورای اسلامی بخش سراجو نیز گفت: هم اکنون به علت بارش تگرگ اول پاییز، بیشتر محصول سیب این شهرستان به عنوان زیر درختی با قیمت ۳۰۰ ریال به کارخانه عرضه می شود.
مختار ملکی، افزود: محصول درجه یک نیز به قیمت ۱۴ تا ۱۵ هزار ریال به فروش می رسد که به علت ضرردهی، باغداران محصولات خود را از درخت چیده و در باغ های خود نگهداری می کنند.
وی یادآوری کرد: با ادامه وضعیت فعلی بازار،علاوه بر تحمیل هزینه ایاب و ذهاب چهار هزار کارگر و خسارت سرمای دیررس بهاره و تگرگ اول پاییز به باغداران، متقاضی نیز برای محصول سیب وجود نخواهد داشت.
از باغ های مراغه ۲۶ رقم سیب تابستانه و پاییزه برداشت می شود که بیش از ۹۵ درصد تولید این شهرستان شامل دو نوع سیب قرمز و طلایی پاییزه است.
از سطح زیر کشت محصولات باغی این شهرستان حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت ارقام مختلف سیب درختی است که از این میزان حدود هشت هزار هکتار به صورت درختان بارده و بقیه نیز به صورت نهال های چند ساله است.
مراغه در تولید سیب درختی در آذربایجان شرقی مقام اول را یدک می کشد.
این شهرستان قطب تولید محصولات باغی در آذربایجان شرقی است و ۲۵ درصد میوه استان در این منطقه تولید می شود.
شهرستان مراغه حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان حدود ۲۱ هزار و ۱۵۰ هکتار به زیر کشت انواع باغات اختصاص دارد.