واحدهای تولیدی مشکل دار نیازمند مساعدت ویژه است
واحدهای تولیدی مشکل دار نیازمند مساعدت ویژه است

دکتراسماعیل جبارزاده، در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی، ضمن عرض تسلیت ایام محرم و تشکر از مردم ولایتمدار و اهل‌بیت دوست استان که مراسم با شور و شعور برگزار کردند، اظهار داشت: تلاش ارزشمند تمامی نیروهای انتظامی و امنیتی نیز قابل تقدیر است، چرا که در کشورهای اطراف، نمی‌توانند با این […]

دکتراسماعیل جبارزاده، در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان شرقی، ضمن عرض تسلیت ایام محرم و تشکر از مردم ولایتمدار و اهل‌بیت دوست استان که مراسم با شور و شعور برگزار کردند، اظهار داشت: تلاش ارزشمند تمامی نیروهای انتظامی و امنیتی نیز قابل تقدیر است، چرا که در کشورهای اطراف، نمی‌توانند با این حجم  عزاداری برگزار کنند و این موضوع اهمیت امنیت و آرامش را در کشور نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در کنار حل مسئله پرونده هسته‌ای دغدغه حل مشکلات اقتصادی مردم را دارد، افزود: بخشی از مشکلات موجود در واحدهای تولیدی به خاطر وضع تحریم‌ها و برخی دیگر نیز به دلیل سوء مدیریت داخلی واحدها بوده که باید برای حل مشکلات واحدها و بازگشت به چرخه تولید تلاش کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: الگوی حرکت اقتصادی ما در راستای اقتصاد مقاومتی است که باید با حل مشکلات واحدها با افزایش تولید و اشتغال در این مسیر گام برداریم.

وی افزود: براین اساس ابلاغیه دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ویژه تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها ارسال شد که از مدیران دستگاه ها و بانک ها انتظار هست بصورت جدی وارد این موضوع شوند.

استاندار آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: بانک ها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی نظارت و دقت کافی برای استفاده تسهیلات در مسیر تولید و اشتغالزایی به عمل آورند.

جبارزاده اضافه کرد: هر واحد تولیدی مشکل دار که مدیران آنها در شرایط بوجود آمده مقصر نبوده بلکه شرایط پیش آمده حاصل از تحریم و یا مشکلات اقتصادی جامعه منجر به بحران شده باشد را با تامین نقدینگی حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت در ارسال گزارش ماهانه تعداد واحدهای مشکل دار، علت آن را نیز بیان کند، افزود: اگر واحدهایی که به آیین نامه ها عمل نکرده و تسهیلات دریافتی را در جای دیگری غیر از تولید هزینه کرده باشند، متخلف بوده و شرایط آنها جداست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مدیران دستگاه ها جهت کمک به واحدهای تولیدی اختیار قانونی دارند، گفت: مدیران منتظر بخشنامه مرکز نباشند و برای بنده نیز اولویت در برگزاری و حضور در این جلسات است.

جبارزاده با بیان اینکه پرونده واحدهای مشکل دار که با کمترین ظرفیت کار می کنند برای بررسی مشکل به کارگروه ارسال شود، اظهار کرد: علاوه بر حل مشکلات واحدهای تولیدی، رسیدگی به مشکل کارکنان آن واحدها نیز در اولویت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه آذربایجان شرقی را به علت داشتن پتانسیل ها و قابلیت های مختلف دارای جایگاه ویژه ای در اکثر فعالیت ها اقتصادی به ویژه در بخش صنعت و معدن دانست و گفت: وجود چهار هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی و ۴۲۷ واحد معدنی فعال بستر مساعدی برای توسعه و رشد استان بخشیده است.

حسین نجاتی افزود: بدیهی است که فعالیت های عظیم صنعتی و معدنی استان خالی از مشکل نبوده و نیازمند تشکیل کارگروه و تسهیل و رفع موانع تولید و حمایت دولت است.

وی مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی را کمبود نقدینگی و عدم تامین تسهیلات جهت تکمیل طرح های نیمه تمام، بدهی معوقه به بانک ها، محدودیت قانونی تقسیط تسهیلات دریافتی ، نوسانات قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت تمام شده محصول و موانع قانونی که از طریق برخی سازمان ها اعمال می گردد، عنوان کرد.


سرمایه‌گذاران معدنی در آذربایجان شرقی با پیوست علمی و محیط‌زیست وارد عمل شوند


استاندار آذربایجان شرقی  در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه طرح های معدنی پیوست زیست محیطی داشته باشد، گفت: در هر استخراج معدنی باید نسخه علمی ارایه کنیم.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به نقش معدن در اشتغالزایی و اقتصاد جامعه اظهار کرد: هر معدن که از طریق مزایده برنده شده با رعایت اصول زیست محیطی بهره برداری کرده و تمام دستگاهها نیز با معدنکاران همکاری کنند.

وی با بیان اینکه معدن کاران باید در کنار فعالیت متعهد به حفظ مراتع و محیط زیست باشند، افزود: پیوست زیست محیطی و منایع طبیعی در کنار پیوست استخراج آورده شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر داشتن نگاه علمی و کارشناسی به هر فعالیتی، گفت: به همان میزان که ایجاد شغل بر ای ما مهم است حفظ مراتع و محیط زیست نیز اهمیت بسزایی دارد.

جبارزاده با اشاره به اینکه طبق قانون معدن کاران تعهداتی مبنی بر تعمیر و نگهداری راه روستاییان و نیز حفظ چشم انداز طبیعی منطقه دارند، افزود: هر کسی که به تعهداتش عمل نکند مجوز بهر ه برداری اش باطل می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت استان نیز در این جلسه مشکلات بخش معدن را مربوط به بدهی دانست و گفت: در ۱۰ سال گذشته بخش معدن ریالی دریافت نکرده است.

مرتضی نیرومند ریسک سرمایه گذاری در بخش معدن را بالا دانست و افزود: تمامی محدودیت های معدنی از اول دی ماه سال جاری برداشته شده و عموم متقاضیان صلاحیت دار می توانند معدن به ثبت برسانند .

به گفته وی ۲۴۰ معدن به دلیل عدم همکاری دستگاه های بین بخشی معدن غیر فعال است.

در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، واحدهای تولیدی مشکل دار آذربایجان شرقی بررسی و راهکاری برای همکاری بانک ها به منظور تامین تسهیلات برای وارد چرخه شدن این واحدها ارایه شد.