طرح جامع تبریز روی میز کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز
طرح جامع تبریز روی میز کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز

طرح جامع شهر تبریز که سال‌های اخیر توسط مهندسان مشاور در دست بررسی و تهیه است در کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور نمایندگان دستگاه‌های کمیسیون ماده ۵ استان زیر تیغ جراحی رفت. فریدون بابایی‌اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ضمن اشاره به اهمیت این طرح به ویژه در ماه‌های اخیر که مردم را در […]

طرح جامع شهر تبریز که سال‌های اخیر توسط مهندسان مشاور در دست بررسی و تهیه است در کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور نمایندگان دستگاه‌های کمیسیون ماده ۵ استان زیر تیغ جراحی رفت.

فریدون بابایی‌اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ضمن اشاره به اهمیت این طرح به ویژه در ماه‌های اخیر که مردم را در برخی مناطق شهر حساس کرده است و نیز مطالباتی که مردم از نمایندگان خود در شورای شهر دارند از مهندسان مشاور طرح خواست تا گزارشی از طرح پیشنهادی خود ارائه دهند.

از مهم‌ترین محورهای طرح پیشنهادی طرح جامع جدید که می‌توان به آن اشاره کرد؛ تغییر خطوط حریم و محدوده قانونی شهر بود همان خطوطی که در طرح تفصیلی تازه مصوب تبریز اساس کار قرار گرفته است این بار باید تغییر فاحشی کند.

پس از اتمام بررسی طرح جامع شهر تبریز بابایی‌اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز به بیان نکته نظرات خود پرداخت.

وی گفت: بر اساس بند ۳۴ ماده ۷۱ قانون وظایف شوراها، طرح جامع هر شهری پس از تایید شورای اسلامی همان شهر می‌تواند به تصویب مراجع ذیربط قانونی برسد، ولی متاسفانه شاهد این مطلب هستیم که نظرات نمایندگان مردم در شورای شهر اصلا در تهیه طرح‌ها لحاظ نمی‌شود که این امر باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در شهر شده و ما به عنوان نماینده مردم تمام سعی خود را بر حفظ حقوق مردم به عمل خواهیم آورد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز تصریح کرد: در طرح جامع از سناریوهای مختلفی صحبت شده است و در نهایت الگوی توسعه شهر- منطقه‌ای را پیشنهاد کرده‌اید ولی در عمل از این هدف دوری شده است.

احتشام حاجی‌پور عضو دیگر کمیسیون شهرسازی نیز در بیان نظرات خود گفت: برای حل مشکلات تبریز حتما باید اتوبان بین‌المللی شمال تبریز و روستاهای حریم فعلی شهر به شهر الحاق شود امری که متاسفانه در طرح پیشنهادی لحاظ نشده است.

وی ضمن اشاره به سابقه مدیریتی و اجرایی خود خاطرنشان کرد: باید برای محدوده حد‌فاصل روستاهایی که به صورت منفصل پیشنهاد شده اند برنامه خاص عمرانی تعریف کنید تا خدای ناکرده این اراضی حیف نشوند.

البته مهندسان مشاور نیز در جواب سئوالات این دو عضو کمیسیون گفتند در منطقه شمال و شمال‌غرب کاربری‌هایی مانند پادگان و شهرک صنعتی داریم که طبق قانون شهر نمی‌تواند در حوالی این مناطق گسترش یابد. هر چند معاون شهرسازی شهرداری در پاسخ اظهار داشت که در زمان ریاست قبلی استان قسمت‌هایی از حریم شهر که مغایر با قانون تقسیمات سیاسی کشور بود اصلاح شد.

وی گفت طبق موادی از قانون تعریف محدوده و حریم، فرماندار شهر می‌تواند در صورت نیاز روستاهای با جمعیت ۳۵۰۰ نفر و بالا را به عنوان شهر تعریف و به تایید مراجع بالا برساند که این روستاها در حریم شهر تبریز کم نیستند.

حاجی‌پور نیز به این ابهام این گونه پاسخ داد: شما به جای این که از حریم شهر حذف کنید بهتر است صنایع مزاحم را نقل مکان بدهید یا پیشنهاد اصلاحی دیگری ارایه کنید.

عضو کمیسیون شهرسازی نیز با تاکید بر این که بعنوان نماینده مردم حق داریم تا نظرات آنها را که در عمل با آنها مواجه هستیم در این طرح پیشنهاد دهیم، خواستار جلسه اختصاصی مهندسین مشاور با اعضای شورای شهر و جلب نظرات اعضای شورای شهر شد.