سهمیه گاز نیروگاه حرارتی تبریز تامین شد/قرار گرفتن نیروگاه حراتی تبریز در چرخه تولید
سهمیه گاز نیروگاه حرارتی تبریز تامین شد/قرار گرفتن نیروگاه حراتی تبریز در چرخه تولید

ولی الله دینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: نیروگاه حرارتی تبریز که در تاریخ ۲۵ مهر امسال با حکم رئیس حوزه قضائی بخش خسروشاه به دلیل استفاده از مازوت پلمب شده بود با پیگیری‌های انجام شده شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی گاز نیروگاه حرارتی تبریز تامین و وصل و در چرخه […]

ولی الله دینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: نیروگاه حرارتی تبریز که در تاریخ ۲۵ مهر امسال با حکم رئیس حوزه قضائی بخش خسروشاه به دلیل استفاده از مازوت پلمب شده بود با پیگیری‌های انجام شده شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی گاز نیروگاه حرارتی تبریز تامین و وصل و در چرخه تولید قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه نیروگاه حرارتی تبریز دوگانه سوز ( گاز و سوخت مازوت) طراحی شده ممکن است در زمان اضطرار در فصل زمستان به علت افزایش مصرف گاز و با توجه به اینکه تامین گاز مصارف خانگی در اولویت شرکت گاز قرار دارد این نیروگاه از سوخت دوم استفاده کند مسئولان این نیروگاه در درازمدت باید برای رفع آلایندگی و فیلتر این نیروگاه فکر اساسی کنند.

براساس این گزارش، نیروگاه گازی و حرارتی تبریز که در قسمت جنوب غربی این شهر و در فاصله ۱۶ کیلومتری جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده به خاطر استفاده از سوخت مازوت تعطیل شد.

به گفته نادر نجد رئیس حوزه قضائی بخش خسروشاه با اشاره به اینکه استفاده این نیروگاه از مازوت خلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی است اظهار داشت: مازوت استفاده‌ شده در نیروگاه حرارتی تبریز به جای گاز، باعث تشدید آلودگی هوا و نیز تأثیرات سوء بر محصولات کشاورزی شده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا دوباره این نیروگاه به تنهایی مسئولیت بخش عمده افزایش آلودگی هوای شهرهای استان همچون تبریز، خسروشهر، اسکو، ایلخچی و آذرشهر را داشته باشد.

نجد اضافه کرد: این آلودگی نه تنها باعث وارد کردن خسارت به محیط زیست، خشکاندن درختان و از بین رفتن کشاورزی منطقه شده، بلکه مشکلات تنفسی زیادی را نیز برای شهروندان به وجود آورده است.

در واقع نیروگاه گازی و حرارتی تبریز علاوه بر استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی از مازوت که توسط خط لوله‌ای از پالایشگاه تبریز تأمین می‌شود، استفاده می‌کند و موضوعی که مسئولان محیط زیست، بارها بر آن تأکید داشتند آلایندگی بسیار بالا و خطرناک این سوخت به دلیل بالا بودن میزان دی‌اکسید گوگرد آن است و گفته می‌شود وجود ذرات دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌تواند ضمن تاثیرات منفی بر روی چشم و پوست، دستگاه تنفسی انسان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز بارها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز و شهرهای اطراف این نیروگاه به ویژه شهرهای خسروشاه، سهند و باغ‌شهر اسکو بر استفاده گاز طبیعی به عنوان سوخت تمام طول سال تأکید کرده است.

این واحد دارای ۲ واحد بخار و ۲ واحد گازی است که دو واحد بخار نیروگاه تبریز با قدرت اسمی ۳۶۸ مگاوات و قدرت تولیدی ۳۵۰ مگاوات بوده و پیمانکار اصلی سازنده آن شرکت آلستوم فرانسه است واحد یک بخار در سال ۱۳۶۵ و واحد دوم در سال ۱۳۶۸ راه‌اندازی و با شبکه پارالل شده است.