برای همکاری با جمهوری خودمختار نخجوان هیچ محدودیتی نداریم
برای همکاری با جمهوری خودمختار نخجوان هیچ محدودیتی نداریم

اسماعیل جبارزاده در دیدار با واصف طالب‌اف، رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های همکاری مشترک نیازمند معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف است. وی بر تشویق و ترغیب تجار و سرمایه‌گذاران تبریز و نخجوان برای همکاری‌های مشترک با یکدیگر تاکید کرد و گفت: رفت و آمدها باید افزایش یابد تا […]

۷۳۱۹۴

اسماعیل جبارزاده در دیدار با واصف طالب‌اف، رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های همکاری مشترک نیازمند معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف است.

وی بر تشویق و ترغیب تجار و سرمایه‌گذاران تبریز و نخجوان برای همکاری‌های مشترک با یکدیگر تاکید کرد و گفت: رفت و آمدها باید افزایش یابد تا زمینه‌های همکاری بهتر شناسایی شود.

جبارزاده همچنین با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در منطقه آزاد ارس، بر استفاده از فرصت همکاری و حضور تجار و سرمایه‌گذاران نخجوانی در این منطقه تاکید کرد.

 وی با اشاره به ظرفیت دسترسی به کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق جمهوری خودمختار نخجوان، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل جهت صادرات کالاهای تولیدی و بخصوص محصولات باغی و کشاورزی از منطقه آزاد ارس به بازارهای منطقه را مورد تاکید قرار داد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: علاقمندیم نمایشگاهی با عنوان نخجوان در تبریز برپا شود تا مردم ما بهتر بتوانند با توانمندی‌های این جمهوری آشنا شوند.

  وی، آمادگی استان آذربایجان شرقی را برای همکاری با جمهوری خودمختار نخجوان در همه زمینه‌ها به ویژه داروسازی، استاندارد تولیدات، فراورده‌های نفتی و صادرات میوه اعلام کرد و گفت: اولویت اول ما در توسعه روابط با همسایگان است و ما علاقه داریم نیازمندی‌های خود را از طریق همسایگان تامین کنیم و در تامین نیازهای آنان نیز همکاری داشته باشیم.

 جبارزاده همچنین ضمن ابراز خرسندی از سفر به نخجوان، از رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان برای سفر مجدد به تبریز دعوت به عمل آورد.

واصف طالب‌اف، رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار با بیان این که تجار و سرمایه‌گذاران ما هیچ مشکلی برای همکاری با استان آذربایجان شرقی ندارند، افزود: ما به عنوان مسوولان دولت وظیفه داریم زمینه را برای این همکاری‌ها آماده کنیم.

وی افزود: افزایش رفت و آمد هیات‌های اقتصادی و تجاری دو طرف خیر و برکت زیادی دارد، چرا که آنها بهتر می‌توانند در رابطه با توسعه همکاری‌ها تصمیم بگیرند و تصمیمات دولت‌ها وابسته به اراده آنهاست.

طالب‌اف از آمادگی جمهوری خودمختار نخجوان برای صادرات برخی از کالاهای تولیدی این جمهوری به آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: نخجوان در زمینه تولید آب معدنی گازدار، گیاهان دارویی، محصولات دامی و مبلمان منزل توانمندی‌های خوبی دارد.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس برای تولید مشترک بین جمهوری خودمختار نخجوان و آذربایجان شرقی تاکید کرد.

 یادآور می‌شود در سفر رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان به تبریز در خرداد ماه سال جاری، تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو طرف امضا شد.

افزایش تبادل هیات‌های اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی بین نخجوان و استان آذربایجان شرقی و برگزاری نشست مشترک مسوولان گمرکات استان‌های شمال‌غرب ایران و گمرکات نخجوان از جمله دستاوردهای سفر رییس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان به تبریز بوده است.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از کشور جمهوری آذربایجان است که با جمهوری اسلامی ایران ۱۶۳ کیلومتر مرز مشترک دارد.

جمهوری خودمختار نخجوان با مساحت ۵۵۰۰ کیلومتر مربع دارای هشت بخش مرکزی است و جمعیت آن بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

 مرکز تصمیم‌گیری این جمهوری خودمختار «مجلس عالی» آن است اما درتصمیمات مهم حیاتی و سیاسی به ویژه در مسایل خارجی تابع دولت مرکزی جمهوری آذربایجان است.

 همچنین این جمهوری دارای پارلمانی متشکل از ۴۵ نماینده است که به جز امور مربوط به سیاست خارجی و دفاع، تعیین مسوولان اجرایی جمهوری را به عهده دارد.