نیروگاه حرارتی تبریز پلپ شد
نیروگاه حرارتی تبریز پلپ شد

نیروگاه گازی و حرارتی تبریز که در قسمت جنوب غربی این شهر و در فاصله ۱۶ کیلومتری جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده به خاطر استفاده از سوخت مازوت تعطیل شد. نادر نجد در همین زمینه با اشاره به اینکه استفاده این نیروگاه از مازوت خلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی است اظهار داشت: مازوت استفاده‌ […]

نیروگاه گازی و حرارتی تبریز که در قسمت جنوب غربی این شهر و در فاصله ۱۶ کیلومتری جاده تبریز ـ آذرشهر واقع شده به خاطر استفاده از سوخت مازوت تعطیل شد.

نادر نجد در همین زمینه با اشاره به اینکه استفاده این نیروگاه از مازوت خلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی است اظهار داشت: مازوت استفاده‌ شده در نیروگاه حرارتی تبریز به جای گاز، باعث تشدید آلودگی هوا و نیز تأثیرات سوء بر محصولات کشاورزی شده و مردم را با مشکلاتی مواجه کرده است.

رئیس حوزه قضائی بخش خسروشاه ادامه داد: افزایش استفاده از سوخت مازوت به جای گاز در نیروگاه حرارتی تبریز، باعث بالا رفتن آلودگی هوا شده تا دوباره این نیروگاه به تنهایی مسئولیت بخش عمده افزایش آلودگی هوای شهرهای استان همچون تبریز، خسروشهر، اسکو، ایلخچی و آذرشهر را داشته باشد.

نجد اضافه کرد: این آلودگی نه تنها باعث وارد کردن خسارت به محیط زیست، خشکاندن درختان و از بین رفتن کشاورزی منطقه شده، بلکه مشکلات تنفسی زیادی را نیز برای شهروندان به وجود آورده است.

براساس این گزارش، اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان‌شرقی ۱۴ بهمن ماه سال ۹۳ در آیین افتتاح گازرسانی به ۱۲۰ روستایی استان آذربایجان‌شرقی از حل مشکل سوخت نیروگاه‌های حرارتی تبریز و بناب خبر داد و گفت: از سال آینده این نیروگاه‌ها به جای مازوت در زمستان از گاز استفاده می‌کنند.

اما حکم دادگستری نشان می‌دهد این نیروگاه در تابستان هم از مازوت مصرف کرده است که به پلمب آن رای داده است و این برخلاف وعده مسئولان است که در ماه‌های گذشته اعلام می‌کردند نیروگاه تبریز دیگر با مازوت خداحافظی کرده و گاز مصرف می‌‌کند.

آلاینده‌های منتشره از خروجی دودکش نیروگاه حرارتی تبریز پارامتر گوگرد دی‌اکسید بوده که این پارامتر آلاینده گازی بوده و به همراه خاکستر و گوگرد همگی ناشی از سوخت مازوت استفاده شده که بیشتر در مصارف نیروگاهی است.

در واقع نیروگاه گازی و حرارتی تبریز علاوه بر استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت مصرفی از مازوت که توسط خط لوله‌ای از پالایشگاه تبریز تأمین می‌شود، استفاده می‌کند و موضوعی که مسئولین محیط زیست، بارها بر آن تأکید داشتند آلایندگی بسیار بالا و خطرناک این سوخت به دلیل بالا بودن میزان دی‌اکسید گوگرد آن است و گفته می‌شود وجود ذرات دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌تواند ضمن تاثیرات منفی بر روی چشم و پوست، دستگاه تنفسی انسان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز بارها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز و شهرهای اطراف این نیروگاه به ویژه شهرهای خسروشاه، سهند و باغ‌شهر اسکو بر استفاده گاز طبیعی به عنوان سوخت تمام طول سال تأکید کرده است.

این واحد دارای ۲ واحد بخار و ۲ واحد گازی است که دو واحد بخار نیروگاه تبریز با قدرت اسمی ۳۶۸ مگاوات و قدرت تولیدی ۳۵۰ مگاوات بوده و پیمانکار اصلی سازنده آن شرکت آلستوم فرانسه است. واحد یک بخار در سال ۱۳۶۵ و واحد دوم در سال ۱۳۶۸ راه‌اندازی و با شبکه پارالل شده است.